40 jaar scheidingswanden

Artikel delen

2012 luidde een mijlpaal in voor Faay Vianen B.V.. Dit jaar is het namelijk veertig jaar geleden dat de ‘VP54’ en de ‘VP70’ het licht zagen: de allereerste producten die Faay ontwikkelde. Daarmee boorde het bedrijf een gat in de markt aan, dat is wel gebleken. En nog steeds zijn de innovatieve producten van Faay zeer geliefd. Ze zijn dan ook uniek in hun soort.

Het begon allemaal met het bouw- en timmerbedrijf van de Gebroeders Faay. Cees Faay, een van deze broers, kreeg de opdracht om een product te ontwikkelen voor de (toen opkomende) renovatiesector. Hij bedacht speciale scheidingswanden voor herinrichting van renovatiepanden en richtte hiervoor een nieuw bedrijf op.

Praktijkgestuurde oplossingen
Een jaar later, in 1972, waren de eerste scheidingswanden een feit: de VP54 en de VP70. Deze vormden de basis voor de wand- en plafondsystemen die nu al veertig jaar koploper in de markt zijn. Monique de Vos-Faay, commercieel directeur: ‘In de loop der jaren hebben wij uiteenlopende soorten scheidingswanden en systeemplafonds ontwikkeld voor nieuwbouw en renovatie. Ze zijn geschikt voor droge, natte en hygiënische ruimten in zowel retail, utiliteitsbouw als woningen. Hét kenmerk van Faay-producten is dat ze zeer prettig in het gebruik zijn. Daar ligt ook altijd de kiem voor onze innovaties: praktijkproblemen waarvoor wij graag een oplossing bieden. Een recent voorbeeld is de W’all-in-One®, een thermisch isolerende voorzetwand voor zelfs de lastigste omstandigheden. Precies wat de markt vroeg.’

Eenmaal Faay, altijd Faay
Meedenken met de klant, dat is Faay Vianen B.V. ten voeten uit. Mark Faay, algemeen directeur: ‘Ons motto is: kwaliteit wint altijd. Om echte kwaliteit te bieden, moet je weten wat je klanten nodig hebben. Daarom hechten wij veel waarde aan persoonlijk contact en korte lijntjes. Dat is tevens een van de redenen dat wij een zelfstandig, Nederlands familiebedrijf zijn gebleven – een unicum in deze wereld. Onze aanpak en betrokkenheid worden zeer gewaardeerd: wij hebben wereldwijd een trouwe klantenkring. Als klanten eenmaal Faay-producten hebben gebruikt, willen ze niet anders meer. Daar zijn wij best trots op! Wij leveren bijvoorbeeld al ruim vijfentwintig jaar de showroomwanden voor Ikea-vestigingen over de hele wereld. Onze klanten zien de voordelen van onze producten en hebben er echt wat aan. Net als de eindgebruikers trouwens.’

Groene onderneming
Qua oplossingen gaat Faay dus volop met de tijd mee. Qua visie was het bedrijf zijn tijd ver vooruit: ‘Vlasvezels, gips en mineraalvezels vormen de basis voor onze producten. Deze onuitputtelijke grondstoffen maken onze (ISO- en KOMO-gecertificeerde) producten uitermate duurzaam. Ook ons fabricageproces is zeer milieuvriendelijk. Bovendien hebben onze producten een lange levensduur en kun je ze makkelijk hergebruiken. Wij waren al een groene onderneming voordat de term was uitgevonden! Nu de bouwwereld steeds ecologischer gaat denken, komt dat goed van pas. Duurzaam bouwen, prefab-concepten, renovatie in plaats van nieuwbouw … onze producten sluiten naadloos aan op deze ontwikkelingen. Wij zien de komende veertig jaar dan ook zonnig in!’

meer informatie : http://www.facebook.com/faay40jaar

Gratis BouwTotaal Nieuwsbrief

Actualiteit, rubrieken met praktische informatie, inspiratie en meer: abonneer je gratis op de BouwTotaal nieuwsbrief!

Nieuwsbrief