De P van promotie

Ondernemen
Artikel delen

Contentmarketing

Max Verstappen en zijn collega coureur Daniel Ricciardo die beiden in een Aston Martin met caravan het circuit over jagen. Eenmaal over de finish, was er van de caravans weinig meer over. Grappig, melig en bovenal geen reclame maar content. Het filmpje ook gezien? Red Bull: the king of contentmarketing.

Incidenteel komt er nog wel eens een commercial voorbij, maar verder: het zijn vooral sportvliegtuigen die onder bruggen door vliegen, wereldrecord pogingen in de ruimte en meer extreme sporten. Red Bull ging van energiedrankje naar een merk wat ons entertaint. Niet denkt in doelgroepen maar de consument ziet als een publiek. Een hele andere benadering. In plaats van zeggen dat je de stoerste of beste bent, dat laten zien. ‘Don’t act like a rockstar, be a rockstar.’ Nou zie ik u denken: ik heb geen Formule 1 auto in de garage staan en bovendien, wat kost dat allemaal wel niet? Begin bij het begin, hou het in eerste instantie klein en kijk pas verder zodra contentmarketing goed is ingesleten binnen de communicatie afdeling. Onze sector leent zich goed voor contentmarketing. Immers; we bouwen de fraaiste huizen en de mooiste gebouwen.

Begin bij het begin maar hoe klein u ook van start gaat, begin vanuit een strategie. Formuleer doelstellingen en begin met het stellen van vragen. Welke content is relevant voor mijn publiek? Waar is mijn publiek aanwezig en welke distributiekanalen ga ik gebruiken? Wie gaat de content maken en wanneer wordt welke content gepubliceerd? Verdeel uw content over een tijdlijn en maak een contentkalender. Op deze manier zorgt u voor planning en regelmaat en ziet u in een oogopslag het gehele verhaal dat wordt verteld, en welke onderdelen wellicht nog ontbreken.

In mijn tijdlijn op Facebook komen regelmatig updates voorbij van een aannemer in de buurt. Opgeleverde woningen worden netjes gefotografeerd en bewoners van een nieuw huis vertellen hoe de samenwerking is verlopen. Ook wordt er regelmatig een kijkje achter de schermen gegeven middels een eenvoudige video. Contentmarketing tegen geringe kosten maar tevens heel doeltreffend. Niet zeggen dat de klant koning is en vertellen wat er mogelijk is, maar dit laten zien. Het resultaat: van deze aannemer heb ik al veel moois voorbij zien komen. Ik ken het bedrijf inmiddels een beetje, weet wie ze zijn en wat ze doen. Zien is geloven, ze staan zeker op mijn lijstje als ik nog eens aan de slag wil.

Herman Grendelman
Redacteur BouwTotaal

Herman Grendelman

Gratis BouwTotaal Nieuwsbrief

Actualiteit, rubrieken met praktische informatie, inspiratie en meer: abonneer je gratis op de BouwTotaal nieuwsbrief!

Nieuwsbrief