Project in beeld

Actueel
Artikel delen

Jaarbeursplein: stempelraam vol PSAD-ankers

De parkeergarage Jaarbeursplein is ongetwijfeld één van de meest bekeken bouwplaatsen van Nederland. Op de glooiende trappen bij de ingang van Utrecht CS nemen dagelijks honderden toeschouwers plaats. Als u bezoeker was bij de Bouwbeurs bent u er wellicht zelf ook langsgelopen. Toen, in februari 2017, was de bouwput nog gevuld met water en werd het onderwaterbeton gestort. Inmiddels is de bouw alweer een heel stuk verder. De bouwcombinatie Jaarbeursplein, die bestaat uit de VolkerWessels-bedrijven Visser & Smit Bouw en Van Hattum en Blankevoort, werkt aan de ondergrondse garage, die bestaat uit drie lagen.

Jeroen Toet is projectmanager op dit werk. Hij heeft al 22 jaar ervaring in de bouw, waar hij in 1995 begon als werkvoorbereider. Hij licht toe: ”Iedere laag is zo groot als een voetbalveld. Straks kunnen hier ca. 800 auto’s parkeren. Op het dak komt een levendig evenementenplein, dat ook door de bouwcombinatie wordt gebouwd.”

Betonnen stempelraam

Een bijzondere bouwmethode is het betonnen stempelraam dat gebruikt wordt om stabiliteit te geven aan de bouwput. Jeroen Toet: ”Dit stempelraam doet ook dienst als werkbordes en wordt gebruikt voor de bouwlogistiek. Er ligt deels een tijdelijke transportbrug overheen. Normaal rijd je om de bouwplaats heen, maar hier kun je op de bouwplaats zelf rijden. En dat is met de beperkte ruimte erg handig. Uniek is ook dat het stempelraam onderdeel van het bouwwerk blijft, het is straks onderdeel van het dak. We maken feitelijk werk met werk.“ Jeroen vervolgt: “Alle vloerdelen die tussen de stempelraamdelen komen, moeten constructief gekoppeld zijn aan het stempelraam. En bij dit koppelen komt Hakron om de hoek kijken.

Stempelraam, onderin de bouwput wordt Drain Tec noppenfolie aangebracht.

Er wordt gebruik gemaakt van Konnektie-ankers PSAD (een anker met aan beide zijden een bus). Aan de PSAD worden de vloervelden gekoppeld met Konnektie-einden TSE. In de gordingen bij de damwanden zijn de normale Konnektie-ankers PSA (enkele bus) toegepast. In totaal zijn vele duizenden ankers en einden toegepast. De meeste in ø25, maar het liep van ø16 t/m ø40.”

Drain Tec

Op dit project treffen we ook Drain Tec noppenfolie aan. Deze folie is opgebouwd uit twee lagen; de noppenfolie en een ltervlies. Jeroen Toet zegt hierover: “Drain Tec wordt op de verzwaarde strook onder de vloer toegepast. Dit dient voor de waterhuishouding tijdens en na het storten. Het eventuele lekwater dat via de damwanden in de bouwput terecht komt wordt daarmee afgevoerd naar een tijdelijke pompput.”

Meedenken

Dhr. Toet

Hakron is in een vroeg stadium betrokken bij dit project, al in de tenderfase. Jeroen licht toe: “De input van Hakron is gebruikt voor de conceptuele oplossing van het werk. Ook de logistieke aanvoer is vooral bij binnenstedelijk bouwen belangrijk. Hier zijn goede afspraken over gemaakt met Hakron, die met citytrailer en zelflosser aflevert. Onze uitvoering spreekt leverdatum en tijd af voor het lossen op het werk met Hakron. Praktisch alle grote betonbouwers zijn kind aan huis bij Hakron, wij dus ook. Een prettige en vanzelfsprekende partij die je er graag bij betrekt!” De oplevering van het project Jaarbeursplein is in 2018. Een fraai onderdeel van een groot geheel aan bouwactiviteiten die nu en in de komende jaren in dit gebied plaatsvinden.

Bron: Hakroniek 2017-1, Hakron Nunspeet B.V

BouwTotaal

Gratis BouwTotaal Nieuwsbrief

Actualiteit, rubrieken met praktische informatie, inspiratie en meer: abonneer je gratis op de BouwTotaal nieuwsbrief!

Nieuwsbrief