De P van promotie

Ondernemen
Artikel delen

Adverteren op zoekmachines

In de vorige aflevering kon je lezen dat zoekmachine Google vaak een rol speelt voor klanten in hun zoektocht naar een geschikte aannemer of zzp’er. Op basis van een bepaalde zoekopdracht kun je gratis gevonden worden in Google. Maar het kan zijn dat je nog niet veel gratis bezoekers uit de zoekmachines naar je website trekt, bijvoorbeeld omdat je nog niets aan zoekmachine optimalisatie hebt gedaan of omdat je website net gelanceerd is. Adverteren met Google AdWords kan dan een goede uitkomst bieden. In deze aflevering een praktische uitleg over de mogelijkheden.

Wat is AdWords?

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen in de lijst met ‘advertenties’. Zodra een potentiële klant in Google een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond. Met een goede AdWords campagne kun je een kraan openzetten en de bezoekers zullen binnenstromen. Het resultaat is ook goed meetbaar, waardoor AdWords nog steeds een van de meest interessante promotiemiddelen is.

Onderzoek waar ze op zoeken

Om met jouw advertentie gevonden te kunnen worden in Google, moet je eerst een lijst opstellen met zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Begin met de namen van producten die je verkoopt of diensten die je levert, maar controleer ook of hier ook daadwerkelijk op gezocht wordt.

Het ene zoekwoord is het andere niet

Als adverteerder betaal je pas op het moment dat iemand doorklikt naar je website. De prijzen voor het adverteren verschillen nogal per zoekwoord. Populaire zoekwoorden zijn duurder per klik dan zoekwoorden waar minder vaak op gezocht wordt. Daarom is een goede selectie van zoekwoorden op basis van zoekvolume en kosten per klik belangrijk.

Schrijf voor mensen. Zoekmachines waarderen het ook.

De tijden waarin je Google heel even voor de gek kon houden voor hoge resultaten (om vervolgens door middel van straffen weer onderaan te eindigen) zijn voorbij. Google heeft als doel de beste zoekmachine op het internet te zijn en te blijven. Dat lukt ze alleen wanneer zij de beste resultaten blijven geven aan hun gebruikers. Goede resultaten zijn over het algemeen de meest relevante resultaten bij een zoekopdracht. Om die reden is de pagina achter de klik, de landingspagina, minstens zo belangrijk. Ben jij een timmerman, maar adverteer je op het zoekwoord ‘bouwvakker’ dan is de kans groot dat de pagina niet relevant is. En dat laat Google merken met een lagere positie in de zoekresultaten. Niet goed dus.

Wat wel goed is is een landingspagina die goed aansluit op jouw advertentie. En hoe meer mensen op je website blijven en vervolgens ook contact met je opnemen, hoe hoger je zogenaamde kwaliteitsscore zal zijn.

Iets voor jou?

Is AdWords wellicht interessant voor jou? Google AdWords biedt zelf veel handige informatie om snel te starten met adverteren. Wil je een stap verder? Neem dan contact op met Lemonheads.

Mark Reijling
Lemonheads
info@lemonheads.nl

BouwTotaal

Gratis BouwTotaal Nieuwsbrief

Actualiteit, rubrieken met praktische informatie, inspiratie en meer: abonneer je gratis op de BouwTotaal nieuwsbrief!

Nieuwsbrief