De Keurmeester

Artikel delen

Zelf keuren? Dat is een lange weg….

Soms krijg ik na een keuring de vraag: “Kan ik volgend jaar mijn machine niet gewoon zelf keuren?” Ik laat die vraag altijd even tot mij doordringen voor ik antwoord geef en kijk de vragensteller daarbij aan, van binnen overwegend: “Kan deze man wat ik zojuist heb gedaan en wordt de wereld daar veiliger van?”

Daar zitten we dan tegenover elkaar aan tafel. Voor mij het rapport van zijn zelfrijdende cirkelmaaier, de machine waar hij dagelijks vele uren in doorbrengt en dus precies weet waarvoor elk knopje en elke hendel dient. Het is een vrij nieuwe machine en hij ziet er goed onderhouden uit. Dan mag je verwachten, dat er tijdens een keuring weinig problemen naar voren komen. Verwachten ja, maar eigenlijk is dat al de eerste valstrik.

Als keurmeester verwacht je niet, maar controleer je. We gebruiken niet voor niets officiële inspectielijsten. Die worden door de technische commissie van het VA-keur continue geëvalueerd en waar nodig aangepast. Want de techniek staat nooit stil. Nieuwe machines hebben nieuwe of aangepaste technieken, installatiedelen, hulpmiddelen enzovoort.
Neem zoiets simpels als verlichting. Die is essentieel voor de veiligheid, zeker als een voertuig over de openbare weg mag rijden. Werken alle lampen, zijn ze niet te vuil, werken de richtingaanwijzers naar behoren? Dat soort zaken kun je als machinist gemakkelijk zelf controleren, neen, moet je regelmatig zelf controleren. Tot zover kan ik zijn vraag dus positief beantwoorden.

Zitschakelaar

Moeilijker wordt het als we onder de motorkap duiken of de cabine eens goed bekijken. Punt van aandacht uit veiligheidsoogpunt is bijvoorbeeld de zitschakelaar. Werkt die naar behoren? De zitschakelaar is een voeler in de zitting van de machinistenstoel. Wanneer er niemand op die stoel zit kan de cirkelmaaier niet worden gestart. Tijdens het maaien controleert die voeler of de machine een bestuurder heeft. Sta maar eens op tijdens het maaien: de machine stopt meteen als het goed is. Daarop gaan we dus controleren, want je moet er niet aan denken dat de maaimachine blijft doordraaien wanneer de machinist bijvoorbeeld onwel is geworden en van zijn stoel af gegleden.
Ook in de maaidekken zit een soortgelijke voeler. Die zorgt er voor, dat de maaidekken stoppen zodra ze meer dan 40 graden kantelen. Vooral op taluds en langs slootkanten is er altijd kantelgevaar, met alle nare gevolgen van dien.

Dezelfde lange weg

Ik vraag me af of de man tegenover me de kennis, ervaring en apparatuur heeft om deze ingewikkelde technische snufjes goed te controleren. In dit geval moet ik hem afraden om zelf te gaan keuren, tenzij hij natuurlijk bereid is om dezelfde lange weg af te leggen die mij op deze plek heeft gebracht. Daar zal ik hem dan graag bij helpen.

Uw Fedecom keurmeester,
Victor Akerman

BouwTotaal