Glazenier blaast glas in lood nieuw leven in

Artikel delen

In een mooie jaren dertig woning zijn de authentieke elementen vaak een fantastische eyecatcher. Zo ook het glas in lood. Maar vaak moet dit glas in lood gerestaureerd worden of – voor gevelramen – verduurzaamd worden. Dan komt een glazenier in beeld, zoals Roel Hildebrand van De Alkmaarse Glazenier.

Glazenier Roel Hildebrand.

Auteur: Harmen Weijer

Glazenier, het laat zich raden, maar wat is het precies? En hoe ben je tot dit beroep gekomen?
“Een glazenier is een vakman die zich bezighoudt met alles wat met glas te maken heeft als ruit in een gebouw. Vroeger heetten ze glas-in-loodzetter en ook nog wel glasschrijver. Ik kwam er mee in aanraking toen ik in mijn jeugd een verkeerde studiekeuze had gemaakt. Ik wilde niet op de bank gaan hangen en zag dat ze in mijn toenmalige woonplaats Heemstede een glas-in-loodzetter nodig hadden. Het was de bedoeling dit een paar maanden te proberen, maar dat is nu 42 jaar geleden! Want vanaf dag 1 ging er een wereld voor me open en kon ik creatief bezig zijn. Maar vergis je niet: het is niet alleen creatief bezig zijn als kunstenaar, maar het is ook hard werken in de bouw.”

Zowel nieuwe glas in lood-ramen in Jugendstil als renovaties ervan voert Hildebrand uit.

Zowel nieuwe glas in lood-ramen in Jugendstil als renovaties ervan voert Hildebrand uit.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

“Mensen weten me te vinden voor restauraties van glas in lood voor woningen. Ik heb overigens ook wel kerken gerestaureerd, maar dat zijn grote klussen met veel tijdsdruk. Glas in lood restaureren vraagt echter wel tijd. Allereerst haal ik de ramen eruit, en scheid ik het glas van het lood. Omdat tegenwoordig de ramen geïsoleerd zijn – dus triple glas – bepaal ik met de klant of het glas in lood in of achter het triple glas wil. Mijn voorkeur gaat uit naar achter het glas, want dan is er alleen aan de buitenkant een weerspiegeling van het triple glas. Hierdoor is de ruimte in de sponning ook minder, en moet ik van het oude glas een paar millimeter afsnijden. Dat doe ik van ieder stukje glas, zodat het amper opvalt. Voor nieuwe ontwerpen gebruik ik gebruikt glas, dat ik van over de hele wereld ophaal. In mijn atelier heb ik bakken vol liggen met stukken glas. Dan maak ik nieuw lood, dat ik ouder laat lijken door het te patineren. Dat gebeurt met een chemisch goedje, dat een paar weken moeten uitwasemen. Dat kost dus ook tijd. Hiermee voorkom ik dat het lood glanzend is en blijft, want dat vind ik echt heel lelijk.”

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?

“Door de jaren heen heb ik opkomende en neergaande trends gezien van glas in lood in woningen. In de jaren zeventig heeft er een heuse ‘beeldenstorm’ plaatsgevonden en is in veel woningen glas in lood verwijderd. Woonmagazines –

Voor de modewinkelketen The Sting heeft Hildebrand in oude winkelpanden zowel de bovenlichten gerestaureerd als koepels ontworpen.

die voor mensen leidend zijn – vonden glas in lood het oubollig. Twintig jaar later werd het juist weer heel populair en trok het werk flink aan. Nu doe ik ook veel met bovenlichten van glas in lood in nieuwere woningen. Zoals voor een eigenaar van een jaren 50 woning, die deze uitbouwt met een erker waarvoor ik de bovenlichten ontwerp en uitvoer.
Een andere ontwikkeling is dat ik mijn ontwerpen digitaliseer en ook in het ontwerp van de klant plak. Op deze manier ziet hij hoe het gerestaureerde of nieuwe glas in lood-ontwerp in zijn eigen huis er uit kan zien. Dat werkt heel goed en zorgt voor minder verassingen achteraf.”

Voor de modewinkelketen The Sting heeft Hildebrand in oude winkelpanden zowel de bovenlichten gerestaureerd als koepels ontworpen.

Het is moeilijk om goed personeel te vinden, hoe is dat bij jou?

“Ik heb een klein bedrijf, dus ik heb niet veel personeel nodig. Maar ik heb wel een aantal jaren lesgegeven op de vakschool zilversmeden, waar dit een onderdeel van was. En dat heb ik gedaan met heel veel passie, en dan was ik altijd blij als uit een klas van 15 leerlingen er 1 of 2 serieus met dit vak zich gaan bezighouden.”

Tenslotte: aan welke klus heeft u de mooiste herinneringen?

“Voor de kledingwinkelketen The Sting realiseer ik glas in lood-koepels voor hun winkels; ik heb er inmiddels 3 gemaakt. Dat zijn hele speciale klussen, want het gaat om winkels in oude panden in binnensteden. Wat ik ook een hele bijzondere opdracht vond, was het zelf ontwerpen van een Jugendstil-raampartij in een villa. Jugendstil is een hele bijzondere periode geweest, ook voor het glas in lood. Deze mocht ik zelf ontwerpen, waarbij ik me natuurlijk heb laten inspireren op voorbeelden uit het verleden, maar wel door mijn eigen draai eraan te geven. Heel dankbaar werk.”

Info: www.alkmaarseglazenier.nl