Bijspijkeren

Artikel delen

Een column over tools. Dat moet toch makkelijk zijn zou je denken, voor een gereedschappenspecialist. Vreemd genoeg niet. Je verzandt snel in ‘goed gereedschap is het halve werk’ of een andere leuke: ‘koop bij de vakman die ook repareren kan’.

Het heeft me altijd verbaasd dat er een publiek is die branchevreemde producten bij een bedrijf koopt. Een golfset bij een drogist, verzekering bij een warenhuis of een tent bij een supermarkt. Mikt de verkoper op impulsaankopen, op een kassucces door een vermeend lage prijsstelling of is het eigen assortiment niet spannend genoeg om klanten te lokken?
Kennelijk is er een publiek dat telkens weer in een verleiding tuint. Zelf zie ik me niet staan met een laptop bij de informatiebalie van de supermarkt met vragen over de werking. Ook denk ik niet dat de vriendelijke bouwmarktmedewerker je wilt helpen met het zadel, de versnellingen en remmen verstellen van de fiets die bij hun in de aanbieding is. Zou de medewerker bij de kledingdiscounter je iets kunnen vertellen over het aantal lumen van het goedkope hoofdlampje? Nee natuurlijk niet. Moeten we steeds op het zelfde aambeeld blijven hameren? Die branchevreemde producten slaan als een tang op een varken.

Van dik hout

Zou je mogen stellen dat als je niet te nauwkeurig of kieskeurig bent, je ook niet zo kritisch in je aankopen bent? Kun je dat als vakman permitteren? Het is toch ‘de man die met goed gereedschap het maken kan’? Ik heb wel eens een vakman met een € 25,- haakse slijper gezien die claimde… “Als ‘ie kapot is, haal ik gewoon weer binnen de garantie een nieuwe.” Maar de meeste vakmensen hameren er op dat ze goed gereedschap willen hebben.
Zou je daarom bij een gereedschappenspecialist ook advies krijgen? Worden om die reden toolboxes georganiseerd voor klant en verkoper? Gaan medewerkers continue op cursus om maar bijgespijkerd te worden. En zien we veel technische groothandels ook de mogelijkheid bieden te keuren, te servicen en te repareren. Als vakman moet je vooruit, snel maar ook goed resultaat neerzetten.

Spijkers met koppen slaan

Wij zijn van mening dat we daar als professioneel verkoopkanaal een belangrijke rol in hebben. Omdat we wél graag de juiste boren bij de boorhamer willen meegeven èn andersom. We wel die veel sneller hardende lijm willen adviseren die het werk voor u makkelijk maakt. Maar u ook graag die rolbandmaat willen laten zien die aan beide kanten van het lint af te lezen is. Want over goed gereedschap raak je, net zoals bij spreekwoorden en gezegdes, eigenlijk nooit uitgepraat.

Arap-John Tigchelaar
Probin