Hoe staat het met uw imago?

Artikel delen

U kunt nog zoveel kwaliteit te bieden hebben, als uw uitstraling negatief is kunt u in veel gevallen die opdracht wel vergeten. Toch zijn de meeste ondernemers zich niet bewust van het grote effect dat hun uitstraling heeft op wel of niet succesvol zakendoen.
â??Imago is gebaseerd op beeldvorming. Een onverzorgd uiterlijk kan succesvol zakendoen in de weg staan. Gevoel kan zelfs belangrijker zijn dan kwaliteit, maar in de westerse wereld zijn we gewend naar de prijs/kwaliteit verhouding te kijkenâ??, vindt Jorine Maresch, imago consultant van YorinStyle. â??Wanneer twee kandidaten voor een functie dezelfde cv hebben, dan wint toch degene die er het meest verzorgd uitziet. â??Hij verzorgt zich goed, dus hij heeft ook aandacht voor zijn werkâ??, is dan de gedachte.â??

Maresch was ondermeer bijna acht jaar werkzaam bij een woningcorporatie in diverse managementfuncties. â??Het viel me toen al op dat er op de werkvloer vaak weinig aandacht is voor imago. Met name op plaatsen waar klanten komen is een representatief voorkomen belangrijk voor het imago van de totale organisatie. Ik herinner me iemand die altijd zijn schoenen uittrok en met zijn sokken achter zijn bureau zat. Als daar klanten langslopen geef je gewoon een verkeerd signaal af.â??

Iedere organisatie zou volgens Maresch moeten streven naar een verbinding tussen het bedrijfsimago en het persoonlijk imago van haar medewerkers: â??De medewerkers moeten daarmee het beeld, dat het bedrijf via allerlei vormen van communicatie wil uitdragen, zoveel mogelijk ondersteunen. Als klanten de medewerkers van een bedrijf zien, dan zouden ze onder de indruk moeten raken van de kwaliteiten van deze medewerkers. Stel je eens voor dat de receptioniste met onverzorgd haar en piercings door haar wenkbrauwen achter de balie zit, dan krijg je toch een heel verkeerd beeld van een bedrijf.â??

Jorine Maresch, imago consultant van YorinStyle: â??Wanneer twee kandidaten voor een functie dezelfde cv hebben, dan wint toch degene die er het meest verzorgd uitziet.â??

 

Vijf aandachtspunten

Het imago van een ondernemer of zijn medewerkers wordt bepaald door vijf factoren:

â?¢ kleding;

â?¢ uiterlijke verzorging;

â?¢ lichaamshouding;

â?¢ gedrag;

â?¢ communicatie.

Kleding

â??Verzorgde kleding is een belangrijk onderdeel van het imago dat je wilt uitstralen. Binnen een bedrijf kun je denken aan eenheid in bedrijfskleding die medewerkers die in contact komen met klanten dragen. Maar een zelfstandig ondernemer moet natuurlijk ook op zijn kleding lettenâ??, vertelt Maresch. Daarnaast moet de kleding zijn afgestemd op de werkomgeving: â??Een zzpâ??er in de bouw komt natuurlijk niet met een driedelig pak naar zijn opdrachtgever. Maar als eigenaar van een groot bouwbedrijf kan dat wel gewenst zijn. Wees je bewust van waar je naartoe gaat. Wat wil je bereiken? Pas daar je kleding op aan.â??

Ook de kleuren spelen volgens Maresch een rol: â??Zwart is bijvoorbeeld een veel voorkomende kleur, maar het oogt wel afstandelijk. Je mag best wat kleur gebruiken, maar kleuren die niet bij elkaar passen of teveel kleuren leiden de gesprekspartner af. In een creatief proces kan kleurrijke kleding echter weer goed werken, omdat je brein creatiever wordt door al die kleuren.â??

Uiterlijke verzorging

â??Ook een goede uiterlijke verzorging is van belang voor een goede indruk bij een klantâ??, aldus Maresch. â??Zorg dus voor een fatsoenlijk kapsel en hygiëne. Met ongewassen haar en een zweetgeur is het moeilijk zakendoen.â??

Lichaamshouding

â??Van veel lichaamssignalen zijn mensen zich vaak niet bewust. Iemand die bijvoorbeeld met beide voeten op de grond en armen over elkaar op een stoel zit straalt onbedoeld de boodschap uit dat hij of zij de boodschap niet wil horen. Het is beter om dan de benen over elkaar te doen, iets achterover te leunen en iemand direct aan te kijken. Zorg dat je een gelijkwaardige gesprekspartner bent. Ga daarom ook nooit bij iemand op de tafel zitten om mee te kijken.â??

Gedrag

Het is volgens Maresch van belang om letterlijk de juiste afstand tot de klant te bewaren: â??Soms komen mensen te dicht bij je. Dan komen ze in je persoonlijke ruimte. Die ruimte is voor de mensen uit jouw privésfeer. Voor iedere ruimte om je heen past een andere relatie. Je kunt je heel subtiel afwenden om de ongewenste energie langs je heen te laten gaan en ruimte te creëren. Houd dus altijd gepaste afstand, geef elkaar de ruimte en bepaal je afstand met je handdruk en armlengte. Kijk daarbij iemand in de ogen. Kom ook altijd je afspraken na. Dat lijkt een open deur, maar regelmatig zitten klanten te wachten omdat de gesprekspartner te laat is. Dat geeft al direct een verkeerde signaal af. â??

Communicatie

â??Bereid je voor als je ergens naar toe gaat. Vraag informatie op over de klant. Ga ook niet gelijk tutoyeren of iemand bij de voornaam noemen. En een goed gebruik van de Nederlandse taal is uiteraard ook een pre. Wees trots op de organisatie waar je werkt en voel dat je dit ook naar anderen overbrengt. De klant merkt het zeker op als je met enthousiasme praat over â??jouwâ? bedrijf. Dit kan binnen een zakelijke afspraak, maar ook op een privéfeestje. Wees bedacht wat je communiceert binnen de social media. Een verkeerd berichtje op Twitter kan meer kapotmaken dan jij wilt.â??

Het is opvallend dat we in het zakelijke verkeer soms weinig aandacht hebben voor ons imago, terwijl een voetbalclub juist sterk drijft op een goede uitstraling.

Voetbalteam

De imago consultant maakt graag een vergelijking met een voetbalteam als het over het belang van een goed imago gaat: â??Het is toch opvallend dat we in het zakelijke verkeer soms weinig aandacht hebben voor ons imago, terwijl we op zaterdag bij de amateurvoetbalclub allemaal bezig zijn om het imago van de club hoog te houden. Alle spelers hebben in veld hetzelfde tenue. En buiten het veld hebben ze hetzelfde trainingspak en ook nog dezelfde tas! Die eenheid mis ik vaak in het bedrijfsleven. Als je als team een imago hebt dat je altijd agressief bent staan je tegenspelers vanaf het begin al anders in het veld dan als je bekend bent als Fairplay spelers.â??

Ook in het veld gelden strakke spelregels: â??De spelers geven elkaar de hand en na afloop wordt er gefeliciteerd. De scheidsrechter en coach zien erop toe dat er in het veld geen gemene overtredingen worden begaan of dat er wordt gescholden. Natuurlijk weet ik dat het soms toch gebeurt, maar in grote lijnen wordt hier strak de hand aan gehouden. Op het werk mis ik die eenheid vaak.â??

Inmiddels hebben ondermeer de managers van bouwbedrijf Heijmans ook al Jorine Maresch over de vloer gehad om zich te laten adviseren over kleding, kleuren, houding en gedrag. Een volledig advies over zakelijke etiquette. Nog even en alle spelers in de bouwsector hebben het imago van een winnend voetbalteam!

Aan de slag met uw imago

Wilt u ook aan de slag met uw imago? YorinStyle biedt de volgende mogelijkheden:

Klant-en servicegericht werken

Bent u benieuwd naar de mening van uw klant of collega naar het imago van uw bedrijf, afdeling of team? YorinStyle doet onderzoek naar uw imago en adviseert en coacht uw medewerkers in het verbeteren van klant- en servicegericht werken.

Stylingworkshops voor bedrijfskleding

Bedrijfskleding saai? Dat hoeft niet. In deze workshop leert u hoe u kunt variëren binnen de kledingvoorschriften en toch uzelf kunt blijven.

Stylingworkshops â??kleren maken de man/vrouwâ??

Met de juiste (zakelijke) kledingkeuzes voelt u zich altijd op uw gemak, in elke situatie.

Kleurworkshops â??Durf te stralenâ??

Welke kleuren draagt u graag en welke flatteren u het meest? In deze workshop krijgt u antwoord op deze vragen.

Moeite met het plannen en nakomen van afspraken?
YorinStyle management support regelt uw projectafspraken en legt verbindingen tussen u en uw relaties.

Meer weten? Kijk op www.yorinstyle.com

Gratis BouwTotaal Nieuwsbrief

Actualiteit, rubrieken met praktische informatie, inspiratie en meer: abonneer je gratis op de BouwTotaal nieuwsbrief!

Nieuwsbrief