fbpx

‘Door de mand gevallen’

Artikel delen

Er zijn leaserijders die, om de hoge bijtelling te voorkomen, krampachtig proberen minder dan 500 privé-kilometers per jaar te rijden. Geen eenvoudige opgave. En dan moet je alle gereden kilometers ook nog vastleggen in een sluitende kilometeradministratie. Want de belastingdienst moet u natuurlijk wel kunnen controleren. Onlangs moest één van deze leaserijders zich verantwoorden bij de rechter.

Tekst: Mr. F.J. Kerkhof FB
Alfa Accountants en Adviseurs te Wageningen
FKerkhof@alfa-accountants.nl

Rittenadministratie
In 2007 had hij, naar eigen zeggen, een sluitende rittenadministratie bijgehouden. Zo vermeldde zijn administratie per dag keurig de begin- en eindstand van de kilometerteller. Natuurlijk werden ook de bestemmingen, met vermelding van het karakter (zakelijk dan wel privé), bijgehouden. Ter onderbouwing hield hij daarnaast in zijn agenda bij welke personen en bedrijven hij die dag had bezocht. Zo kwam hij in 2007 op het mooie aantal van 469 privé-kilometers. Op het eerste gezicht ‘fiscaal’ een prima resultaat.

Onderzoek
Toch vond de belastingdienst onderzoek noodzakelijk. Nauwkeurig werden de opgegeven kilometers en de bestemmingen tegen het licht gehouden. Heel 2007, rit na rit, werd met de routeplanner als het ware nagereden. Uiteindelijk kwam de belastingdienst op 961 kilometer minder zakelijke kilometers uit. Het restant moet dan dus privé geweest zijn. Helaas is 469 plus 961 duidelijk meer dan 500 en dus had de leaserijder een probleem.

Bekeuringen
Wellicht was het nog vervelender dat de belastingdienst de betrouwbaarheid van de rittenadministratie kon aanvallen. Zo had hij bekeuringen ontvangen voor verkeersovertredingen op 18 en 20 april, terwijl volgens de rittenadministratie op de betreffende dagen niet met de auto was gereden. Tsja, dan wordt het natuurlijk moeilijk.
De leaserijder probeerde het tij nog te keren door er op te wijzen dat hij op enkele dagen heeft omgereden voor niet geplande bezoeken aan zakelijke relaties, welke bezoeken hij niet heeft geadministreerd. Dit laatste moest dan ook de verklaring zijn voor de dagen van de verkeersovertredingen. Maar helaas voor hem accepteerde de rechter dit verweer niet.

Rechter
De rechter was zeer duidelijk. De leaserijder heeft niet voldaan aan de op hem rustende zware bewijslast dat in 2007 met de leaseauto minder dan 500 privé-kilometers zijn gereden. De rittenadministratie was immers niet sluitend. En dan val je door de mand. In 2007 is alle ‘administratie-moeite’ dus voor niets geweest.
Ik kan mij goed voorstellen dat deze leaserijder betere dagen heeft gekend. En het werd nog erger. Hij ontving ook nog een ‘vergrijpboete’ van 25% van de nageheven belasting. Volgens de rechter was namelijk sprake van ‘een onachtzaamheid die zo ernstig was dat zij in laakbaarheid aan opzet grenst’.

Ten slotte
Eens te meer blijkt dat het bijhouden van een rittenadministratie ‘monnikkenwerk’ is. Een paar fouten en er gaat een forse streep door, met alle vervelende gevolgen van dien. En om het nog leuker te maken. De boete voor een onjuiste of onvolledige rittenadministratie is sinds 1 januari 2010 maar liefst 100%. U bent dus gewaarschuwd.

Alles over de sector als eerste in jouw mailbox?

Abonneer je op de gratis BouwTotaal nieuwsbrief.

Nieuwsbrief (compact)