Online kanaal wint steeds meer marktaandeel

Artikel delen

In de renovatiemarkt zijn vooral veel kleine bouwbedrijven actief. In deze markt worden werkzaamheden vooral verkregen door mond-op-mond reclame. Ook hier neemt, net als in de detailhandel, het marktaandeel van het online kanaal toe. Steeds vaker plaatsen particulieren hun klusopdrachten op internet waar vakmannen dan via openbare aanbesteding op de opdrachten kunnen bieden. Veruit de belangrijkste speler in deze markt is Werkspot.nl maar ook via Marktplaats bieden particulieren hun opdrachten aan. De verschillende soorten opdrachten zijn zeer divers. In drie jaar tijd is het aantal bouwgerelateerde opdrachten dat op Werkspot.nl geplaatst wordt opgelopen van circa 30.000 in 2008 naar bijna 170.000 in 2011. De waarde van een opdracht was in 2011 gemiddeld € 2.100,- Totaal werd er zo in 2011 naar schatting voor bijna € 600 miljoen aan opdrachten via internet vergeven. Dit is circa 5% van de totale verbouw- en onderhoudsmarkt en naar verwachting zal het aandeel de komende jaren verder toenemen.