fbpx

De Slimsten van 2013

Artikel delen

 
In de vorige editie van BouwTotaal zijn de zes genomineerden voor de prijsvraag ‘De Slimste van 2013’ aan u gepresenteerd. Het is nu bekend wie zich de slimsten van 2013 mogen noemen!
 
Tekst: Anne Romein, Imago Bouwers en Monique Blacha, Slimbouwen
 
 
Eerder dit jaar daagde Slimbouwen de gehele bouwsector uit om te komen met slimme, vernieuwende en innovatieve plannen en ideeën. Ideeën die de bouw naar een hoger plan kunnen tillen en voldoen aan de kernwaarden FRED: Flexibiliteit, Reductie van CO2, Efficiency en Duurzaamheid. Van alle ingediende plannen heeft de jury na zwaar beraad per categorie twee genomineerden bepaald. Tijdens de excursie op 19 september zijn deze zes plannen aan de jury én alle deelnemers aan de Slimbouwen excursie gepresenteerd. Op basis van deze presentaties en de eerdere ingediende stukken is de jury tot een oordeel gekomen. 
 

Winnaars van 2013

 
Slimste Project: Het Dorp in Arnhem
Het Dorp scoort volledig op FRED. Het is een bijzondere opgave voor een bijzondere en complexe doelgroep. Deze opgave is flexibel en doordacht met toepassing van domotica en slimme materialen opgelost. En dat binnen een zeer kort tijdsbestek (van ontwikkeling tot oplevering slechts één jaar) en biedt dan ook nog energetisch een hoogwaardige oplossing. 
 
 
Slimste  Product: WARP Systems Renovloer 
Het systeem is in zowel een droge als natte versie toe te passen. De droge versie heeft de potentie om bij veranderingen van het gebouw, volledig mee te veranderen. Het product kan opgepakt worden en elders opnieuw worden geplaatst. Door het zeer slanke systeem scoort het naast flexibiliteit ook nog goed op reductie. Tevens is het goed toepasbaar in bestaande bouw, de opgave van dit moment. 
 
Slimste Concept: Flex-Home® 
Flex-Home (initiatief van Arch-us en Theo Verburg Architecten) scoort op alle vier aspecten van FRED erg positief. Het concept sluit qua aanpak en proces naadloos aan op de Slimbouwen principes. Door na iedere fase (casco, schil, inbouw, afbouw) een oplevering te hebben, wordt de kwaliteit gewaarborgd. Bestaande producten worden in dit concept op een slimme manier samengebracht. Er wordt gedacht vanuit de gebruiker. 
 
Publieksprijs
Slimbouwen heeft de deelnemers aan de excursie mee laten bepalen wie van de zes genomineerden volgens hen de Slimste was. De uitslag van het publiek was unaniem! Flex-home sleepte ook de Publiekprijs – een mooie award en een slagroomtaart van Fred – in de wacht.
 
Prijzenpakket: certificaat, keurmerk & mediapakket
De drie winnaars hebben alle drie een prijzenpakket ter waarde van € 6.000,- gewonnen. Niet alleen een mooie award en certificaat als herinnering, ook krijgen zij een jaar gratis lidmaatschap van Stichting Slimbouwen en het officiële Slimbouwen®Keurmerk. Om hun Project, Product en Concept verder te kunnen promoten, krijgen zij een mediapakket van Imago Bouwers, bestaande uit een op maat geschreven artikel met  foto’s en de nodige media-exposure. 
 
Op naar 2014! 
Met het uitzetten van de prijsvraag heeft Slimbouwen weer een stap gezet naar het resetten van het bouwproces. Graag zet zij meer bedrijven in het spotlight om te tonen dat de bouwsector niet alleen maar traditioneel is. Het Slimbouwen Keurmerk gaat hier verandering in gaan brengen. In de volgende edities van BouwTotaal zal Slimbouwen aandacht besteden aan meer slimme producten, projecten en concepten. Samen zijn we FRED en brengen we onze gebouwenvoorraad naar een hoger niveau. En u? Bent u de slimste van 2014? 
 
 

Koplopers worden Slimme bedrijven

 
Herinnert u zich de column van Jos Lichtenberg, waarin Jos een vergelijking legde tussen koplopers in het peloton van de Tour de France en koploper ondernemingen? Hierin gaf Jos aan dat hij vaak ervaart dat bedrijven zich niet comfortabel voelen om uit de toon te vallen. Innoveren betekent namelijk dat je iets anders gaat doen dan al die anderen. De echte toppers ruiken hun kansen en fietsen overtuigd door, maar er zijn er altijd die smekend achterom kijken waar het peloton blijft. 
 
Tekst: : Monique Blacha, Slimbouwen
 
 
Dit proces ervaart Slimbouwen maar al te vaak in de bouwpraktijk. Slimbouwen betekent namelijk anders omgaan met de vraag van de gebruiker en de opdracht vanuit de opdrachtgever. Het vraagt de partijen om het bouwproces te resetten en daarmee het ‘zo doen we het altijd’ achter je te laten. Dit betekent echter dat de bedrijven zich begeven op nieuw terrein en dat is onwennig. Maar wanneer we daadwerkelijk het bouwproces gezamenlijk willen resetten, de bouwsector uit de slop trekken en de woningvoorraad willen transformeren naar toekomstbestendige gebouwen, zal men over deze gevoelens heen moeten stappen. Samen kunnen we inspelen op de veranderingen die zich momenteel voor doen. Alleen zo zal de economie weer aan trekken en komen we sterker uit de crisis komen met zicht op economisch perspectief. 
 
Samen, gewoon doen!
Het resetten van het bouwproces vraagt om koplopers, mensen met lef en mensen die doen! Maar wat maakt iemand nou een koploper? En is het zijn van een koploper wel voldoende? Het  wordt steeds duidelijker dat het van groot belang is, dat in het bouwproces de juiste persoon op de juiste plek zit. Een zwakke schakel kan er namelijk voor zorgen dat de innovatie, hoe goed ook, alsnog faalt. Deze zwakke schakel kan iemand op een hoge functie zijn, een manager of directiehoofd, maar ook iemand die op de bouwplaats staat. Slimbouwen nodigt daarom alle bedrijven die koploper zijn of willen worden in resetten van het bouwproces bijeen in de Slimbouwen Innovatie Community. Samen schetsen we het profiel waar de toekomstige partners voor de realisatie en transitie van moderne gebouwen aan moeten voldoen. Wij bepalen samen de nieuwe standaard! Dit zijn de Slimme bedrijven, de bedrijven die in 2014 als eerste met het Slimbouwen® bedrijfskeurmerk de markt gaan bestormen. Ook voor de aannemerij, installateurs, klusbedrijven en alle andere makers in de bouw, biedt Slimbouwen tal van nieuwe kansen. Wilt u meer informatie? Mail naar info@slimbouwen.nl.