In het buitenland liggen kansen om crisis te weerstaan
Stel, u wilt na het lezen van dit stukje in het buitenland aan de slag. Omdat u de crisis zat bent, én omdat u de belemmeringen weet te omzeilen. Doet u dat dan? Nou, veel van uw collega’s willen misschien wel, maar durven niet. En eigenlijk is dat raar.
Tekst: Remko Zuidema, Stichting Slimbouwen en Briqs Foundation.
Speel in op de verschillen
Met onze Nederlandse bouwkwaliteit kunnen we gemakkelijk concurreren in andere Europese landen. De kunst is eigenlijk om rekening te houden met de verschillen tussen Nederland en de rest van Europa en daarbuiten. Verschillen op commercieel en juridisch vlak. Voor een goede bouwondernemer hoeven die geen belemmeringen te vormen.
Meerwerk als verdienmodel
Eerst even de commercie. In Nederland is elke partij in vastgoed, ontwerp en bouw verantwoordelijk voor de eigen geleverde kwaliteit. Die hangt af van wat er aan het begin van het hele proces met de klant is afgesproken. Maar…die klant ontbeert soms zo ongeveer elke kennis op het vakgebied. En dus ontstaat een bedrijfsmodel, waarbij de bouwwereld meer winst boekt naarmate de klant tijdens het proces meer aanvullende vragen, wensen en behoeften heeft en verwoord. Meerwerk als verdienmodel, dus. Dat werkt in het buitenland wel even anders!
De vraag-achter-de-vraag
In Europa – met uitzondering van Nederland, Groot-Brittannië en Ierland – ligt de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat van het bouwproces niet primair bij de klant, maar bij de gezamenlijke bouwondernemers. Daar geldt de onkunde van de klant als uitgangspunt. En dus zijn ook de bouwers gehouden om de vraag van de klant uitputtend te onderzoeken, in samenwerking wel te verstaan. Om door te vragen naar de vraag-achter-de-vraag. Naar wat de klant ten diepste wil, naar zijn echte behoeften. Uiteindelijk gaat het een klant immers niet om een gebouw, maar om wat hij daarmee wil en kan bereiken.
Service en kwaliteit als verdienmodel
In Nederland verwijzen de verschillende partijen in het bouwproces nogal eens naar elkaar, als het aankomt op aansprakelijkheid. Dat is niet in het belang van de – onwetende – klant, maar juridisch voor bouwondernemers vaak afdoende. Maar wanneer je de échte vraag van klant kent en daarop als bouwondernemers team kunt inspelen, kun je prima aansprakelijkheid dragen voor het eindresultaat. Daar zit precies het juridische verschil met de Nederlandse situatie. Dat lijkt misschien een bedreiging, maar goede bouwondernemers erkennen ook nu al dat ze te maken hebben met een onkundige klant. Zij helpen ook nu al hun klanten om tot de kern van de vraag te komen. En zij hebben dus geen verdienmodel dat gebaseerd is op meerwerk, maar op werkelijk geleverde service en kwaliteit. Meerwaarde zonder meerwerk.
Alleen de verzekering is anders…
Die ondernemers kunnen hun markt gemakkelijk uitbreiden naar Europa. Het enige waarmee zij nog rekening moeten houden, is hun aansprakelijkheidsverzekering. Die is in het buitenland vaak veel duurder dan in Nederland door de uitgebreidere aansprakelijkheid en de daardoor veel bredere en diepere dekking. Die goede bouwondernemers behouden hun voorsprong op Nederlandse concurrenten, zolang onze nationale bouwwetgeving de klant niet serieus blijft nemen.
En zo kan een dure verzekering wel eens de basis leggen voor een heel goed verdienmodel, voorlopig nog alleen in het buitenland, maar wel zonder crisis! Slimbouwen helpt daarbij door het aanreiken van methoden en technieken voor een integrale bouwaanpak, gebaseerd op transparantie en het splitsen van bouwstromen. Ik wens u heel veel succes bij uw expansie naar Europa en daarbuiten!
Slimbouwen bijeenkomst 9 december
Wilt u meer inzicht in de internationale kansen die de markt u biedt? Slimbouwen organiseert op 9 december het EindejaarsEvent: Internationaal ondernemen. Inschrijven kan via de website van Slimbouwen (www.slimbouwen.nl) of stuur een e-mail naar info@slimbouwen.nl.
Slimbouwen agenda
2013
• 31 oktober: Congres: Bouwmaterialen & Innovatie.
• 27 november: Slimbouwen Excursie House of Tomorrow Today (HoTT).
• 9 december: Einde jaar Event: Internationaal ondernemen.
2014
• Februari: Slimbouwen excursie station Den Haag.
• 14 april: ‘Innovatie in beeld’, Slimbouwen congres.