Materieelverhuurder als ketenpartner
‘De markt voor materieelverhuur is aan verandering onderhevig. Wij zijn in toenemende mate een ketenpartner die samen met de materieeldiensten van bedrijven kijkt hoe het materieel zo optimaal mogelijk ingezet kan worden’, zegt Marcel van Kesteren, algemeen directeur Workx Materieelverhuur BV. Het bedrijf is de laatste jaren gegroeid tot één van de toonaangevende verhuurders van materieel in de sectoren bouw, gww en railinfra.
‘Als verhuurder stellen we altijd eerst de vraag: wat gaat u doen? En niet: wat moet u hebben?’, zegt Marcel van Kesteren, die we bezoeken in het hoofdkantoor van Workx in Zoetermeer. Hij benoemt direct een belangrijk aspect in de hedendaagse verhuurmarkt: ‘De klant wil een oplossing voor een probleem en dat is vaak meer dan een machine alleen. Ik zeg altijd: de klant wil geen boormachine, maar een gat in de muur. Welk materieel past dan het beste bij zijn werkzaamheden en vooral: heeft hij ook de beschikking over de benodigde hulpstukken? Niets is meer vervelend dan op de werkplek ontdekken dat nog iets ontbreekt. Kun je weer terug naar de verhuurder en tijd is geld. Een klant wil bijvoorbeeld een stofzuiger huren; dan vragen wij of er een stopcontact in de buurt is. Zo niet, dan krijgt hij een verlengkabel mee. Of zijn er pbm’s nodig, zoals veiligheidsbril of handschoenen, dan leveren we dat ook. Advies is dus heel belangrijk. Soms komt de klant daardoor voor het ene en loopt hij de deur uit met het andere.’
Dienstverlening
Van Kesteren praat liever over dienstverlening, in plaats van verhuren: ‘Indien de klant dat wenst dan leveren we het gehuurde materieel volgens planning af op de gewenste locatie. We hebben daartoe landelijk meer dan honderd vrachtwagens rondrijden. Die hebben allemaal een kraan waarmee we desnoods het gehuurde materieel over de vangrail, onderaan een talud plaatsen. Zetten we bijvoorbeeld een aggregaat neer, dan kan de huurder ook gebruikmaken van onze 24/7 storingsdienst. Hij mag immers geen vertraging oplopen doordat het gehuurde materieel niet naar behoren werkt.’
Wie het verhuurboek van Workx doorbladert krijgt bijna de indruk dat alles te huur is, maar er zijn uiteraard grenzen. ‘Zogenoemd strategisch materieel leveren we niet. Dat is materieel dat op de planning van bedrijven staat en dat volumetechnisch de haalbaarheid van een project beïnvloedt, zoals torenkranen, asfaltmachines of grote mobiele kranen. We leveren weer wel gebruiksartikelen bij bijvoorbeeld gereedschap, zoals slijpschijven, spijkers en diamantboren. We willen goed blijven in wat we doen en dan zijn 1.500 producten meer dan genoeg!’
Huren of kopen?
‘Ik verwacht dat de komende jaren de verhuur van klein materieel verder zal groeien’, voorziet Van Kesteren. ‘Er blijft druk op de volumes, dus de winstgevendheid, staan in de bouw. Daardoor is er een hang naar efficiency. Het strategisch materieel wordt al optimaal ingezet, daarom ligt het grootste besparingspotentieel bij het klein materieel. Door liquiditeitskrapte en het terughoudende kredietbeleid bij banken neemt de verhuur van materieel verder toe.’
De algemeen directeur weet natuurlijk moeiteloos de overige voordelen van huren ten opzichte van kopen te noemen: ‘Door de inzet van gehuurd materieel heb je altijd optimaal inzicht in de kosten. Bovendien huur je materieel alleen als je het nodig hebt. De bezettingsgraad is dus veel hoger dan bij eigen materieel en dat leidt tot een aanzienlijke kostenbesparing. Verder kunnen wij het transport verzorgen, dus heeft de huurder geen zorgen over opslag en vervoer. Daarnaast zorgen wij dat het materieel up-to-date is en natuurlijk volledig gekeurd. Het voldoet daardoor aan alle wet- en regelgeving en milieu-eisen. Onderhoud doen we ook, dus van die zorg ben je ook af. Men staat er vaak niet bij stil hoeveel verborgen kosten er zijn rond materieel. Die zitten bij ons in de verhuurprijs; dat maakt de werkelijke kosten inzichtelijk.’
Ketenpartner
Workx wil graag meer zijn dan een ‘materieelschuiver’ en zoekt steeds vaker ketensamenwerking met de partners in de bouw- en gww-sector: ‘We werken steeds vaker als partner van materieeldiensten van bedrijven. Door samen te denken over optimale oplossingen kunnen we een belangrijke efficiencyslag maken. Het belang van de klant moet daarin voorop staan. Als de klant een aggregaat wil huren, maar wij weten dat hij er zelf nog ergens eentje heeft staan, dan wijzen we daarop. Dat kan alleen als ketenpartner, waarbij we inzicht hebben in het materieelgebruik van de klant. Dan kunnen we ook wijzen op materieel dat een te lage bezettingsgraad heeft of ergens verloren in een hoekje staat. Dat materieel kun je dan beter afstoten en huren.’
Hij vervolgt: ‘Het transport kunnen we ook optimaliseren door het vervoer van gehuurd materieel te combineren met het eigen materieel. Dan rijden we bijvoorbeeld ook even langs de materieeldienst om iets op te halen, of de materieeldienst rijdt hierlangs. Verder heeft de klant met behulp van onze software een goed overzicht van al het materieel dat hij huurt en wat de kosten zijn. Daardoor kan men het proces en de kosten beter beheersen.’
Een voorbeeld van ketensamenwerking is ook de levering van negen meter hoge hybride lichtmasten aan Dura Vermeer. Van Kesteren: ‘Deze mast hebben we na overleg met Dura Vermeer in ons assortiment opgenomen. De inzet van deze mast draagt bij aan de doelstellingen van onze bedrijven op het gebied van duurzaamheid, mvo, kostenbesparing en veiligheid. Het brandstofverbruik van de hybride mast is met 0,25 liter per uur tien keer lager dan bij een reguliere mobiele lichtmast. De CO2-reductie kan daarmee oplopen tot maar liefst 90%. De mast kan op volle accu’s en dieseltank vijf maanden draaien zonder bijvullen!’
Desgewenst kan een ketenpartner het gehuurde materieel ook laten overspuiten in zijn eigen kleuren en met zijn eigen logo. ‘Indien een klant een machine voor bijvoorbeeld een jaar wil huren, dan kan dat ook. Dan kijken we of een soort lease-constructie kunnen toepassen, waarbij dus zaken als (storings)onderhoud, verzekeringen en transport kunnen verzorgen. Je ziet hierdoor een verschuiving van bezit naar gebruik. ’
Kopen of huren?
Voordelen huren
• Geen investeringen, behoud leencapaciteit.
• Geen logistieke problemen: optimale inzet van gehuurd materieel.
• Alleen kosten over de huurperiode.
• Altijd de beschikking over up-to-date materieel.
• Geen kosten voor opslag en onderhoud.
• Niet verantwoordelijk voor keuringen, veiligheidsvoorzieningen en certificering.
• Grote flexibiliteit.
Voordelen kopen
• Levert eigendom c.q. stille reserve.
• Levert gevoel van bezit.
• Materieel staat altijd paraat op eigen terrein.
• Eigen keuze in merkenbeleid.
• Goed onderhoud levert lagere afschrijving.
• Materieel voldoet altijd aan corporate identity.
Hybride mobiele lichtmast
Workx Materieelverhuur heeft in december 2012 in een gezamenlijk keteninitiatief met Dura Vermeer als eerste verhuurder een negen meter hoge hybride mast in zijn assortiment opgenomen. De inzet van deze mast draagt bij aan de doelstellingen van beide bedrijven op het gebied van duurzaamheid en mvo, kostenbesparing en veiligheid. Dura Vermeer heeft de mast als eerste in Nederland ingezet bij de weguitbreiding van de A10-Oost/A1 Diemen.
Foto: Daisy Komen.
Het brandstofverbruik van de hybride mast is met 0,25 liter per uur tien keer lager dan bij een reguliere mobiele lichtmast. De CO2-reductie kan daarmee oplopen tot maar liefst 90%. De mast kan op volle accu’s en dieseltank vijf maanden draaien zonder bijvullen. Dat laatste verkleint de kans op incidenten. De mobiele lichtmast is geluidsarm en beschikt over een ECO auto start/stop systeem. Dura Vermeer en ketenpartner Workx zijn trots op deze duurzame samenwerking.
Directeur Age Vermeer van Dura Vermeer Divisie Infra toentertijd: ‘We werken in het kader van een zo laag mogelijke hinderbeleving en een zo optimaal mogelijke verkeersdoorstroming steeds meer in de nachten en weekenden. De vraag naar licht stijgt hierdoor, maar de duurzaamheidcomponent weegt tegelijkertijd steeds zwaarder. We zijn daarom ontzettend blij dat Workx onze marktwens heeft opgepakt en een prachtig keteninitiatief heeft gebracht dat ons in staat stelt duurzaam te blijven werken. Dura Vermeer is daarnaast trots op de primeur als eerste bouwbedrijf deze hybride lichtmast in te zetten op haar complexe infraprojecten. Vele Nederlanders hebben hier – onbewust – profijt van.’
Algemeen Directeur Marcel van Kesteren van Workx Materieelverhuur beaamt dit: ‘Alleen door gezamenlijke initiatieven tussen klant en leverancier is ketenintegratie in de praktijk mogelijk en kunnen wij onze toegevoegde waarde leveren aan een duurzamere, efficiëntere en veiligere sector. Onze samenwerking met Dura Vermeer is hier een fantastisch voorbeeld van.’
Technische gegevens
De hybride lichtmast is van Towerlight. Met de VT Hybride wordt een aanzienlijke brandstofbesparing gerealiseerd, terwijl de 4 x 150 watt LED-lights hoog-rendement werkverlichting realiseren. De VT Hybride is uitgerust met een 5 KVA generatorset, aangedreven door een Kohler KD350 dieselmotor. Het Hybride-principe is gebaseerd op 8 uur laadtijd van de accupack en 8 uur ontlaadtijd. Kortom: slechts 50% van de operationele tijd behoeft de dieselmotor te draaien. Dit betekent een gemiddeld brandstofverbruik van 0,25 liter per uur.
Uitgebreid assortiment
Workx kan voor nagenoeg alle bouwsectoren materieel leveren:
• Hoogwerkers, steigers en klimmaterialen.
• Bouwplaatsinrichting.
• Stroomaggregaten en elektra.
• Grond-, weg- en waterbouw.
• Railmaterieel.
• Gereedschap.
• Meetapparatuur.
• Hef, hijs en transport.
• Klimaatbeheersing.
• Schoonmaken en reinigen.
• Tuingereedschap.
• Veiligheid.
Workx in cijfers:
• Ruim 40 vestigingen.
• 24/7 servicedienst.
• Meer dan 35.000 artikelen.
• Ruim 280 ervaren medewerkers.