Goeroe
Een zelfverklaarde marketinggoeroe vertelde mij onlangs dat wetenschappelijk is aangetoond dat een ondernemer gemiddeld om de zeven jaar van accountant wisselt. Op basis hiervan had hij een unieke marketingvisie ontwikkeld die hij aan mij probeerde te verkopen. Daarbij was belangrijk dat wij een lijst moesten opstellen van ‘suspects’ en ‘prospects’. Met deze ondernemers kon dan contact worden opgenomen via de digitale snelweg. Oneerbiedig uitgedrukt: wij moesten hen bestoken met ‘spam’. Want binnen zeven jaar zouden al deze ondernemers op zoek gaan naar een nieuwe accountant en dan kun je maar beter op de ‘shortlist’ staan.
Nou sta ik van nature sceptisch tegenover ‘goeroes’ en weet ik dat ik tot tien moet tellen voordat ik reageer, maar zoveel onzin kon ik niet verdragen. Of hij besefte dat een gemiddeld cijfer weinig tot niets zegt over een specifieke ondernemer, vroeg ik. En of hij ook besefte dat zijn visie ‘a contrario’ betekent dat de cliënten die ik al heb hoe dan ook over zeven jaar allemaal zijn overgestapt naar een concurrent. Spot was mijn deel. Ik moest vooral niet de pretentie hebben iets te begrijpen van marketing. Ik antwoordde dat ik die pretentie graag overlaat aan goeroes zoals hij, maar dat mijn commentaar was gebaseerd op enig inzicht in de statistiek, hetgeen hij kennelijk niet had. U begrijpt dat het tussen ons niet meer is goed gekomen.
Maar waarom vertel ik u dit? Welnu, uit onafhankelijk onderzoek van het zakenblad Incompany is gebleken dat Alfa Accountants en Adviseurs het klantvriendelijkste accountantskantoor van Nederland is. Op het gebied van betrouwbaarheid, prijs, kwaliteit en service, steken wij er kennelijk (en onbescheiden gesteld) met kop en schouders bovenuit. Schitterend natuurlijk, maar één ding is zeker: dit mooie resultaat is niet het gevolg van een marketingstrategie van één of andere flitsende goeroe. Nee, wij proberen ‘gewoon’ op een prettige manier ons uiterste best te doen voor de ondernemer. Niet meer en niet minder. Wij doen dit al jaren en blijven dit doen. Eén van onze doelstellingen is dan ook ‘behandel de cliënt zoals je zelf behandeld wilt worden’. Wat mij betreft is dit vanzelfsprekend en u doet waarschijnlijk precies hetzelfde met uw cliënten. Uiteraard heb ik deze gedachte ook geprobeerd uit te leggen aan de marketinggoeroe. Helaas is dit niet gelukt: hij liep al weg toen het woord ‘gewoon’ viel.
Mr. Frank Kerkhof RB
Alfa Accountants en Adviseurs te Bennekom
fkerkhof@alfa.nl