Metabo wordt onderdeel van Hitachi Koki
Hitachi Koki heeft in november 2015 de contracten voor de overname van Metabo, fabrikant van elektrisch gereedschap in Nürtingen, ondertekend. Met deze transactie is Metabo onderdeel geworden van Hitachi Koki Co., Ltd., een dochteronderneming van het Hitachi-concern.
Het Metabo-managementteam met CEO Horst W. Garbrecht (rechts) en CFO Eric Oellerer blijven aan boord. Foto: Metabo.
Hitachi Koki met het hoofdkantoor in Tokyo heeft, met wereldwijd circa 5.000 medewerkers, in 2014 een omzet van meer dan een miljard Euro gerealiseerd. Bij Metabo realiseerden 1.800 medewerkers wereldwijd in 2014 een omzet van 374 miljoen Euro. De vestiging van Metabo in Nürtingen biedt Hitachi uitstekende mogelijkheden om ontwikkeling, productmanagement, productie en marketing onder hetzelfde dak dichter bij de Europese markten te brengen.
Horst W. Garbrecht, directievoorzitter van Metabo AG, ziet in de overname door Hitachi grote kansen: ‘Wij hebben in het verleden gebruik gemaakt van de kracht van een middelgrote onderneming, om de nadelen ten opzichte van onze grotere concurrenten te kunnen compenseren. Bovendien hebben wij in vele gesprekken uitvoerig met de verantwoordelijke mensen bij Hitachi gesproken. Wij zijn het erover eens dat onze sterke punten, zoals flexibiliteit, korte en snelle beslissingstrajecten, moed en een hoog innovatietempo absoluut behouden moeten blijven. Daarentegen kunnen wij als onderdeel van Hitachi de tot dusver geldende nadelen ten aanzien van de grootte van het bedrijf uitstekend compenseren. Denk aan de typische voordelen van een grote organisatie, zoals de volumevoordelen bij de inkoop, een complementaire aanwezigheid op de markt, een dicht logistiek- en dealernetwerk of uitgebreide mogelijkheden op het gebied van onderzoek en ontwikkeling.’
‘Naar onze mening vormt Metabo een perfecte versterking voor ons bedrijf, omdat wij elkaar op vele vlakken uitstekend aanvullen’, verklaart Osami Maehara, CEO van Hitachi Koki. ‘Wij hebben ons ten doel gesteld om in Europa steeds verder te groeien. Wij hebben groot respect voor de uitstekende resultaten die het Metabo-team gedurende de afgelopen jaren heeft gerealiseerd. Daarom zullen wij Metabo niet alleen als zelfstandig merk blijven voeren, maar als bedrijf binnen het bedrijf beschouwen en het haar zelfstandigheid laten behouden, zodat het bedrijf haar succesvolle weg ook in de toekomst kan voortzetten.’
Markten
Qua totaalbeeld zijn beide merken complementair aan elkaar. Hitachi behoort op de Japanse thuismarkt tot de toonaangevende aanbieders en heeft in het sterk groeiende Aziatisch-Pacifische gebied een goede marktpositie. Metabo daarentegen heeft het grootse deel van de omzet in Europa gerealiseerd. Wat de branches betreft heeft Hitachi, gebaseerd op de uitstekende reputatie op het gebied van zware boor- en beitelhamers, bijvoorbeeld in de bouwwereld een sterke positie. Een ander sterk punt van Hitachi is bijvoorbeeld het aanbod aan pneumatisch gereedschap en spijkerpistolen en de grote hoeveelheid machines voor gebruik buitenshuis. Daarentegen is Metabo vooral in de metaalbewerking en ambachtelijk bouw- en renovatiebedrijven uitermate goed gepositioneerd.