fbpx

Accoya hout: van renovatie tot wielerbaan

Artikel delen

Accoya heeft een lange levensduur, is dimensiestabiel en perfect te coaten, maar is bovenal een duurzame keuze. Twee bijzondere projecten vervaardigd met het Nederlandse high-tech hout uitgelicht.

Succesvol renoveren in Katwijk

In Katwijk worden 162 vooroorlogse woningen verduurzaamd met Accoya hout. Woningbouwcorporatie Dunavie renoveerde al eerder met deze houtsoort en is positief over de duurzame vervanger van kunststof. De lange levensduur van het hout en geringe onderhoud maakt Accoya erg geschikt voor renovatieprojecten. Het bespaart woningbouwcorporaties geld in zowel vervangings- als onderhoudskosten.
 

 
Het hout heeft een garantie van 50 jaar, waarmee het zelfs de meest duurzame hardhoutsoorten overtreft. Het krimp- en zwelgedrag van Accoya hout is door de behandeling met minimaal 75% afgenomen, waardoor kozijnen en ramen goed blijven sluiten en de verflaag minder te lijden heeft. Dit vertaalt zich praktisch in verdubbeling van de levensduur van coatings, dus minder kosten voor de woningbouwcorporatie. Voor de bewoners geldt dat ze geen last hebben van klemmende deuren en ramen.

Op weg naar wereldrecords op Accoya

Ook in omgevingen met een hoge vochtigheidsgraad blijft het hout ongekend vormstabiel. Dit leidde tot de keuze van architect Sander Douma om de vloer van de UCI wielerbaan in Apeldoorn met Accoya hout te leggen. Het is hiermee de eerste overdekte wielerbaan ter wereld gemaakt van Accoya.  

Kenners voorspellen dat deze unieke houten vloer in de wielerbaan zal leiden tot wereldrecords, omdat het hout een gladde structuur heeft. Er zijn minder latten nodig dan gebruikelijk, omdat Accoya geleverd werd in de uitzonderlijke lengte van 5.40 en 6 meter. Dit levert minder naden en dus minder weerstand op.

In totaal leverde fabrikant Accsys Technologies 55 kilometer Accoya. Het nagelen van de latten gebeurt handmatig en direct op de spanten van de constructie. In totaal zijn er 300.000 speciale roestvrijstalen spijkers van 6 centimeter lang geslagen. Het leggen van de baan duurde 6 weken met een gemiddelde bezetting van 12 vaklieden per dag.

www.accoya.com