fbpx

Met je fietscamper op pad

Artikel delen

Uitvinder Paul Elkins fietst graag en ver. Overnachtingen regelt hij bij voorkeur zelf. Hotels en vakantiehuisjes rijdt hij vrolijk voorbij om aan het eind van de dag z’n fietscamper af te koppelen, een kop warme soep klaar te maken en neer te ploffen in z’n riante slaapkamer op wielen. Twee decennia ontwikkeling hebben hun vruchten afgeworpen. Paul geniet volop van z’n mobiele, luxe, maar vooral super lichtgewicht Tiny House.

Tekst: Ir. Marcel van Mierlo

Kleine huisjes die zelf kunnen rijden, ook wel bekend als Tiny Houses, worden steeds slimmer. De bedenkers ontdekken nieuwe trucs voor een optimale indeling van de kleine ruimte. Ze passen nieuwe bio-based materialen toe en voorzien de huisjes van nieuwe off-grid installaties die ervoor zorgen dat ze overal kunnen staan waar ze willen. En dat alles binnen de strenge regels van het wegvervoer. Een aanhanghuis mag namelijk maximaal 3,5 ton wegen en maximaal 2,5 meter breed zijn. Ook bij Tiny Houses is de weegschaal nooit ver weg. Vragen als: ‘Wat is de lichtste constructie? Welke gevelbekleding weegt minder? Kan ik een kilootje besparen op de installatie?’, zijn aan de orde van de dag.
 

Fietscamper 2.0 van Paul Elkins.

 

Prototypes van hout en aluminium

Paul Elkins is ervaringsdeskundige als het gaat om lichtgewicht bouwen. Hij wil z’n Tiny House achter de fiets mee kunnen nemen en dan ook nog een bergje pakken. Z’n eerste schetsen tonen een ligfiets met overkapping om droog te kunnen slapen. Hij werd geïnspireerd door Steve Roberts, die z’n fancy fiets uitbouwde met alle gadgets die je kan bedenken. Al snel besloot Paul dat hij een losse lichtgewicht aanhanger achter z’n fiets wilde. Hij maakte een eerste prototype van de fietscamper om te kunnen overnachten tijdens het festival van Burning Man in de woestijn van Nevada.
Een doos van iets meer dan een vierkante meter, opgebouwd uit een houten frame en geribbeld plastic; meer was het niet. Maar het voldeed prima. Paul zorgde zelfs voor z’n eigen fauteuil, koeler, ventilator en radio in dit miniverblijf. Hij wist dat hij op het goede spoor zat en paste het ontwerp aan met een aluminium frame, keuken en toilet, verstelbaar bed, verlichting en stereo en zo keerde hij een jaar later terug naar het festival met de 2.0 versie van de fietscamper. Maar hij was er nog niet. Met dit vehikel kon je maar lastig rijden. Zwaar en met een platte neus; dat moest toch anders.

Geribbeld plastic en bubbeltjes isolatie

‘M’n huisje moest een afgeronde neus hebben en een goede gewichtsverdeling, dus ging ik opnieuw aan de slag’, vervolgt Paul. ‘Ik ontwikkelde taartpunten van buigbaar ribbelplastic, die je aan de bovenkant naar elkaar kon buigen en vastzetten met Tie-wraps. In het dak nam ik een transparante emmer op als dakraam met een deksel voor de zomerventilatie. De naden en gaten heb ik afgedicht met Duct tape. En de buitenkant is vervolgens afgewerkt met een mooie schildering. M’n camper is aan de binnenkant geïsoleerd met bubbeltjes isolatie, dat bekend is als verpakkingsmateriaal.’
Ook de vloer kent een verrassende opbouw. De eerste laag is gemaakt van campagneborden, zoals je die op een beurs ziet. De tweede laag is een massieve plaat geribbeld plastic. ‘Ik heb veel schroeven gebruikt om de dubbele vloer en de wanden aan het houten frame te bevestigen. Het resultaat is een verrassend stijve fietscamper, met een gewicht van minder dan 20 kg.’
 

 

Kacheltje en keuken

Een simpel frame vormt de basis van de camper, eenvoudig uitgevoerd met houten latten (1 bij 2 inch) en 2 inch lange schroeven. Voor de wielen vond Paul een goedkope BMX fiets bij een garage sale. Hij gebruikte zelfs het achterwiel om de kosten laag te houden. ‘Het voorwiel weegt 3,5 pond en het achterwiel 4,5 pond. De wielen en het frame wegen samen 18 pond voor een totaalbedrag van minder dan USD 40,–.’
Het interieur is ook gebouwd met ribbel-plastic, sterk en lichtgewicht. Zo maakte Paul een keuken met aanrecht, kacheltje, opbergruimte, riante slaapplek en wastafel. Soms gebruikt hij bewust losse bakjes als opbergruimte, bijvoorbeeld voor kleding, zodat hij eenvoudig het gewicht in de goede balans kan brengen voor de fietstochten. Een geïsoleerde lunch box doet dienst als koelkast. ‘Een blok ijs erin en je hebt de hele dag koeling. Voor langere reizen kan je natuurlijk ook een koelboxje aan boord hijsen.’
 

 

Meer ramen en minder Duct tape

Door vooral gerecyclede materialen te gebruiken, bleven de totale kosten onder de USD 150,–. Maar de volgende keer wordt de fietscamper toch weer beter: ‘In een volgend prototype overweeg ik weer een aluminium frame. Maar eigenlijk wil ik vasthouden aan m’n ontwerpcriteria, het gebruik van goedkope, gerecyclede, gebruikte en gemakkelijk beschikbare bouwmaterialen. De Duct tape zal ik waarschijnlijk wel vervangen door een siliconen sealer. De wielen zet ik wat verder naar achteren om te voorkomen dat de camper kiept.’
Hij vervolgt: ‘En ik ga misschien twee voorwielen gebruiken, waardoor ik meer symmetrie in het ontwerp kan brengen, wat weer gunstig is voor de constructie. Een extra raampje kan ook geen kwaad. Eigenlijk wil ik dan ook wel een draagbare zonne-lader, die een accu kan opladen. Het lijkt me geweldig om m’n Ipod te kunnen gebruiken – de akoestiek is geweldig – en Led-verlichting te kunnen aansluiten. Misschien is er zelfs plek voor een klein ventilatortje. Als laatste zou ik op zoek gaan naar een goede ligfiets, eventueel met drie wielen, met een hele zwik versnellingen voor in de bergen.’

Bron: www.elkinsdiy.com
 
 

Wat kunnen we leren van Paul Elkins

Iedere dag biedt kansen op vernieuwing. Of een kans zich vertaalt in een succesvolle innovatie hangt af van een paar dingen. Stel jezelf eerst de volgende vragen: creëer ik een innovatie waar meer mensen plezier van kunnen hebben? Is mijn oplossing betaalbaar? Maar vooral: bezit ik genoeg enthousiasme en tijd om vol te houden en door te zetten? Paul Elkins is al 20 jaar bezig om een goedkope lichtgewicht camper te ontwikkelen die je kan meenemen achter de fiets. Ooit gestart met een prototype, daarna gaan testen, aanpassen, weer testen en zelf mee op vakantie gegaan. En hij is nog steeds niet 100% tevreden met het resultaat. Hij loopt niet binnen, maar gelooft wel heilig in z’n bike camper concept.  Echte innovatie is kennelijk voorbestemd voor dromers en wereldverbeteraars, die gelukkig worden van het proces van vernieuwen.

 
 

Wide Path Camper

‘Kleine huisjes kan je ook gewoon achter je fiets hangen’, vond Mads Johansen. Hij bouwde de Wide Path Camper, die je nu al kan bestellen voor je fiets vakantie. Een uitklapcaravan met genoeg ruimte voor twee volwassenen om te koken, te eten, te slapen en de nodige bagage mee te nemen. De achterkant vouw je eenvoudig over de voorkant als je op stap gaat. Op de plaats van bestemming kost het slechts drie minuten, om je klapcaravan weer klaar te maken voor gebruik. Bij vervoer is de afmeting 99 cm bij 130 cm. En de lengte wordt vergroot naar 260 cm in de uitgeklapte vorm. Binnen kan je een hoogte van 130 cm benutten en de totale Wide Path Camper weegt circa 45 kg. Een standaard model van € 3.500,- kan je eenvoudig uitbreiden met een zonnescherm, zonnepanelen en een geïntegreerde buitentafel om te eten en te koken. Wide Path zorgt voor comfortabele slaap- en leefruimte achter je fiets. Wel even kuitspieren kweken voordat je de bergen in gaat.

Meer informatie: www.widepathcamper.com
 

 
 

BouwTotaal en Slim Ruimtegebruik

In januari 2013 is ir. Marcel E. van Mierlo gestart met kennisplatform LEVEN IN TUINEN, een podium voor uitwisseling van kennis over ‘innovatieve en duurzame gebouwtjes in de achtertuin’. Op www.facebook.com/levenintuinen  kan iedereen nieuwe voorbeelden posten en vragen behandelen, die te maken hebben met het leven in de achtertuin. In een twee-wekelijkse interactieve blog op www.levenintuinen.nl behandelt Marcel een specifiek thema, bijvoorbeeld: de kleinst mogelijke footprint (vanaf 1 m2), het tweede leven van zeecontainers, leef je eigen sprookje in een Hobbit Huis, mantelzorg in je achtertuin,  biologische huisjes en plug and play. En natuurlijk thema’s op verzoek van de platformdeelnemers.
In BouwTotaal laat Marcel van Mierlo in iedere uitgave een slimme oplossing van ruimtegebruik zien. De getoonde voorbeelden zijn namelijk niet gebonden aan de achtertuin, maar kunnen overal worden toegepast waar slim ruimtegebruik is gewenst.

[Afbeeldingen]

[BT.0708.16.Slimruimtegebruik.2.jpg]
[Bs] Fietscamper 2.0 van Paul Elkins.

[BT.0708.16.Slimruimtegebruik.3 t/m 7.jpg]

[BT.0708.16.Slimruimtegebruik.8.jpg]
[Bs]