De emancipatie van de man
Op 6 oktober mocht ik op het VACpunt wonen congres mijn visie inbrengen. Al 70 jaar is de VAC een waardevol netwerk die de stem van de consument laat horen. Ik had als onderdeel van mijn presentatie voorbeelden van schadegevallen en onheuse klantbehandeling op een rij gezet, waarbij ik overigens veel blijk van herkenning oogstte. Bij het samenstellen van mijn voordracht merkte ik ook dat alleen al het ordenen van mijn eigen ervaringen me weer wakker en strijdbaar maakte. Het is welbeschouwd toch ook ongehoord wat consumenten allemaal moeten pikken en dat zelfs normaal zijn gaan vinden. Ik zal nu in deze column de voorbeelden niet aanhalen, want die kennen we allemaal wel en u wordt als bouwer kwaad van een draai om de oren. En toch is de bewustwording het begin van de oplossing.
Waar ik naar toe wil is dat ik een lans wil breken voor de VAC. Vrouwen Advies Commissie is de oude naam voor de vrijwilligersorganisatie die bij de massa woningbouw, zoals die na WOII op gang kwam, hun consumentenstem lieten horen. Toen mannen nog met broodtrommeltje en thermoskan op de Mobilette of Solex naar hun werk gingen. ’s Avonds thuis warm eten, een verhaaltje voorlezen, een potje kaarten en dan naar bed. Zes dagen per week, zondag was rustdag en Hilversum 3 bestond nog niet.
De woonconsument was dus vooral de huisvrouw en haar stem was, in de mannenwereld die bouw heet, hard nodig. De bouw is nog steeds een mannenwereld, maar het wonen is opgeschoven van shelter naar woonbeleving en is mede door meer vrije tijd ook een mannending geworden. De vele VAC vrijwilligers verdeeld over kringen door het gehele land, bestaan nu voor een aanzienlijk deel ook uit mannen. De emancipatie van de man.
Hoe dan ook, de VAC is een indrukwekkende netwerkorganisatie die heel graag kennis wil delen. Om bouwers en ontwikkelaars te helpen om een consumentvriendelijk eindproduct neer te zetten. Om de gebruikerskinderziektes eruit te halen, woonteleurstellingen te voorkomen, mee te denken over veiligheid, toegankelijkheid, aanpasbaarheid, et cetera.
De VAC is echter als oor naar de consument kennelijk nog niet ontdekt. Het is toch buitengewoon merkwaardig: bouwers die, zichzelf op de borst kloppend, roepen dat de gebruiker centraal staat en tegelijkertijd vergeten naar de gebruiker te luisteren. Nu u en dan ik weer!
Prof. Dr. Ir. Jos Lichtenberg