Wisselen van zakelijke auto gedurende het jaar? Let op!
Natuurlijk heeft u oog voor het milieu. U bent ook best bereid om een steentje bij te dragen om de klimaatverandering een halt toe te roepen. Daarbij is het wel fijn als u een financieel steuntje in de rug krijgt. Een goed voorbeeld zijn de vele Tesla’s en ‘plug-in hybrids’ of ‘twin engines’ die elke dag gebruik maken van de Nederlandse (snel)wegen. Maar soms wordt dit goede gedrag op onverwachte wijze afgestraft.
Tekst: Mr. Frank Kerkhof RB
Alfa Accountants en Adviseurs te Bennekom
fkerkhof@alfa.nl
U kunt voor onaangename verrassingen komen te staan als u in de loop van het jaar overstapt van een ‘gewone’ (vervuilende) auto van de zaak, waar u niet privé mee rijdt, naar een (schone) elektrische auto. Hierbij worden in de praktijk nogal eens vergissingen gemaakt die veel geld kunnen kosten. De reden is dat het toepassen van bijtelling vanwege privégebruik van een zakelijke auto over het gehele kalenderjaar moet worden beoordeeld.
Auto vervangen
Recent werd een gerechtshof geconfronteerd met de situatie waarbij een werknemer het eerste halfjaar in een Mercedes van de zaak reed en het tweede halfjaar in een plug-in hybride Opel Ampera. Het eerste halfjaar hield de werknemer netjes een kilometeradministratie bij en werd geen bijtelling vanwege privégebruik toegepast. Voor het tweede half jaar was, zo meende deze werknemer, sowieso geen sprake van een bijtelling wegens privégebruik. De Opel voldeed immers volledig aan de voor die periode geldende voorwaarden voor een 0%-bijtelling (ongeacht het aantal gereden privé-kilometers). Hij hield daarom ‘uiteraard’ ook geen kilometeradministratie meer bij.
Probleem
Toch ontstond er een vervelend en duur probleem. Door de ontbrekende kilometeradministratie in het tweede halfjaar kon de werknemer niet bewijzen dat hij op kalenderjaarbasis met de Mercedes én de Opel minder dan 500 privé-kilometers had gereden. Volgens de inspecteur moest daardoor de bijtelling wegens privégebruik over het hele jaar worden toegepast en dus in het eerste half jaar ook over de cataloguswaarde van de Mercedes. De werknemer was het hier niet mee eens. Helaas bevestigde het gerechtshof de zienswijze van de inspecteur. Uiteindelijk kostte deze vergissing bijna € 4.000 aan extra belastingheffing.
Wat had werknemer moeten doen?
Deze werknemer had moeten wachten met het privégebruik van de Opel Ampera tot het lopende jaar was afgelopen en tot die tijd een kilometeradministratie moeten bijhouden. Pas het volgende jaar had hij met een gerust hart een kilometeradministratie achterwege kunnen laten en de Ampera ook privé kunnen gebruiken.
Verwachtingen rond afkoop en omzetting
Dit voorbeeld toont maar weer eens aan hoe een fiscaal ongelukje in een klein hoekje kan zitten. Laat u dus altijd goed adviseren!