Bouwsector maakt kennis met elektrisch vervoer

Artikel delen

Elektrisch rijden is de afgelopen zeven jaar explosief gestegen. In 2010 waren er nog maar een paar duizend geregistreerde elektrische voertuigen, in 2017 zijn er al bijna 120.000 elektrische personenauto’s en 2.000 elektrische bestelauto’s in Nederland. En die groei zal naar verwachting verder versnellen: 1 op de 3 Nederlanders denkt binnen tien jaar een elektrisch voertuig te bezitten. Ook voor de bouwsector biedt elektrisch vervoer mogelijkheden.

Tekst: ing. Frank de Groot
Beeld: Ecomobiel

Elektrisch rijden staat of valt bij voldoende laadinfrastructuur. De nationale laadinfrastructuur heeft de steile groeicurve echter ruimschoots weten te volgen met inmiddels 30.000 (semi)publieke laadpunten. En elke week komt daar een nieuw snellaadstation bij.
Ook hybride auto’s en voertuigen die op CNG, LPG en waterstof rijden dragen bij aan schoner vervoer. Al deze ontwikkelingen zijn niet alleen goed voor het milieu (minder fijnstof en CO2) maar ook voor de sector. Nederlandse bedrijven hebben laten zien dat ze met hun innovaties tot de wereldtop horen en ons land heeft een internationale voorbeeldfunctie op het gebied van elektrisch rijden. De toekomst belooft nog veel meer. Want dankzij energieopslag in de accu’s van elektrische voertuigen kan elektrisch rijden straks ook bijdragen aan slimme en duurzamere energievoorziening.

De vakbeurzen Bestelauto Expo 2017 (4 en 5 oktober) en Ecomobiel 2017 (10, 11 en 12 oktober) laten diverse elektrische oplossingen zien. Daarbij is Ecomobiel zelfs geheel gericht op elektrisch vervoer. Naast uitgebreide informatie over elektrische personenauto’s, besteedt deze vakbeurs aandacht aan: groene sector (De Groene Stad), Light Electric Vehicles (LEV), laadinfrastructuur, smart mobility en stadsdistributie (elektrische vrachtwagens en e-bestelwagens).

Ook voor zwaarder transport

Veelal wordt bij elektrisch vervoer gedacht aan auto’s, fietsen en scooters. Maar ook zwaarder transport kan elektrisch worden aangedreven. Zo zijn op Ecomobiel elektrische voertuigen voor de groene sector te zien, zoals elektrische zitmaaiers, transporters, machines ten behoeve van golfbaanonderhoud, accugereedschap, maar ook grotere landbouwmachines, zoals tractoren en shovels. Dat gebeurt in samenwerking met Fedecom, branchevereniging voor bedrijven in de Landbouwtechniek, Veehouderijtechniek, Groentechniek, Tuinbouwtechniek en Industrie & Intern transport. Andere partner is Frisian Motors, fabrikant van elektrische werk- en voertuigen.
Naast de groene sector zijn er inmiddels ook elektrische vrachtwagens en e-bestelwagens. Logisch, want met bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid hoog op de agenda nemen steeds meer gemeentes concrete stappen richting duurzame stadsdistributie. Elektrische vrachtwagens en e-bestelwagens zijn het straatbeeld aan het veroveren en ook andere oplossingen brengen schonere en stillere stadslogistiek in zicht. Zo experimenteren diverse lokale overheden al met elektrische vuilniswagens of waterstoftrucks voor de bevoorrading van binnensteden.

Behalve nieuwe technologieën en alternatieve brandstoffen spelen ook vernieuwende logistieke concepten een rol in de stadsdistributie van de toekomst. Te denken valt aan ICT-gestuurde vrachtbundeling. Of het toestaan van bevoorrading door zero-emissie voertuigen buiten venstertijden. Dankzij de ‘Green Deal Zero Emission Stadslogistiek’ (GD ZES) uit 2014 worden dergelijke nieuwe inzichten momenteel getest in zes Nederlandse proeftuinen.

Heijmans-Stint

Een fraai voorbeeld van de mogelijkheden van elektrisch vervoer bij bouwbedrijven is de Heijmans-Stint. Sinds zomer 2016 maakt Heijmans gebruik van de Stint voor het vervoer van gereedschap en materialen. De Stint is een efficiënte vervoersoplossing voor gebruik in stedelijke gebieden. Deze wordt ontwikkeld door Stint Urban Mobility en bestaat uit een vervoersoplossing op maat om behendig over bijvoorbeeld het fietspad goederen of passagiers te vervoeren. Er kan ook uit enkele basismodellen worden gekozen (www.stintum.com).
Timmerlieden van Heijmans maken gebruik van de Heijmans-Stint om bouwkundige werkzaamheden te verrichten op het terrein van de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e). Het gebruik van de Stint biedt uitkomst bij verkeersdrukte en kleine herstelwerkzaamheden waarbij alleen handgereedschap en klein materiaal benodigd is. Deze vervoersoplossing draagt ook bij aan de vraag van de universiteit om overlast van gemotoriseerd verkeer op de campus te reduceren en duurzame oplossingen te stimuleren. Het gebruik levert verder tijdwinst op. De doorstroom van verkeer op het TU/e terrein kan lastig zijn vanwege drukte, de Stint manoeuvreert hier makkelijk doorheen.
De Heijmans-Stint is een samenwerking tussen Heijmans, Brover en Stint. Gezamenlijk is toegewerkt naar een uitrusting die geschikt is voor de werkzaamheden op de TU/e. De komende vijf jaar voert Heijmans onderhoud uit aan alle panden van de TU/e en wordt de Stint dagelijks ingezet.

Bouwlogistiek vanuit bouwhub

Verhuizer Deudekom uit Amsterdam heeft sinds enige tijd ook een volledig elektrische verhuiswagen: de Hytruck. Deze elektrische vrachtwagen kan vanwege zijn ruime actieradius in de hele Randstad zijn schone werk doen.
De CO2-besparing kan men bijschrijven binnen de eigen MVO-doelstelling of deze kan een bijdrage leveren aan de BREAAM-score van de te bouwen locatie. Zeker als de bouwonderneming ook gebruik maakt van de hub-faciliteiten van Deudekom (in- en overslag, opslag & warehousing) en geregeld materialen van het depot naar de bouwlocatie laat rijden, kan dat substantieel oplopen.
Het bedrijf brengt deze logistieke oplossing met name onder de aandacht bij bouwbedrijven die in de Metropool Regio Amsterdam werken. Het voor een bouwproject benodigde bouwmateriaal wordt dan centraal ontvangen, (tijdelijk) in opslag genomen en in de avonduren aangeleverd op het gewenste moment op de juiste locatie op de bouwplaats. Daar kan het de volgende dag direct gebruikt worden. Er kan zelfs dagelijks een personeelsshuttle tussen de ‘bouwhub’ en de bouwlocatie worden verzorgd. Werknemers van de (onder-)aannemer kunnen dan bij het bedrijf parkeren en besparen daarmee op de hoge parkeerkosten in Amsterdam. Ook kan het voorraadbeheer en de interne logistiek uit handen worden genomen en kan Deudekom de materialen just-in-time naar de bouwplaats brengen. Volledig elektrisch uiteraard.