De P van promotie

Ondernemen
Artikel delen

Mijn website: 3 tips

Mijn oude geiser mag wel eens vervangen worden en mijn buurman is toe aan nieuwe kozijnen. De plannen zijn gemaakt, nou nog een geschikte vakman. Wat doen we net als het gros van al die andere consumenten met klusjes of verbouwingsplannen: we vragen Google waar we ons kunnen melden. Wordt uw website vervolgens gevonden? En als u vervolgens op het scherm verschijnt, gaat de consument dan over tot actie? In deze aflevering 3 concrete tips die u direct kunt doorvoeren.

Zoekwoorden, maar wel de juiste

Toen ik in een ver verleden begon met het vormgeven van websites en mijn eerste portfolio website inrichtte, vulde ik deze met zoekwoorden waar ik op gevonden wilde worden. Logisch. Wel maakte ik de klassieke fout door niet vanuit de potentiele klant te denken, maar vanuit het eigen vakgebied. De website was goed gevuld met woorden als ‘Webdesign’ en ‘Webdevelopment’, maar daar zocht mijn potentiele klant helemaal niet op. Die zoekt op ‘Website laten maken’. En als het gaat om het verbeteren van vindbaarheid, wordt niet gezocht op ‘SEO’ maar op ‘beter gevonden worden in Google’. Van Inside out naar Outside in, oftewel: kijk vanuit de klant naar de eigen website. Zoekt deze op ‘huis beter isoleren’ of ‘EPS Isolatieparels’? Zoekt deze op ‘vochtprobleem verhelpen’ of ‘koudebruggen voorkomen’? In de meeste gevallen zal de eerste zoekterm treffender zijn.

De call to action…

Overgaan tot actie of met andere woorden: ik heb uw website gevonden en deze heeft me overtuigd, tijd om contact op te nemen. Maar waar doe ik dat? En heb ik het emailformulier eenmaal gevonden, is deze dan eenvoudig in te vullen? Verstop uw contactpagina niet achter de optie ‘Over ons’ in een veelzijdig menu. De internetgebruiker houdt niet van onnodig lang zoeken. Plaats daarentegen naast het menu een duidelijke knop met het label ‘Contact’ of ‘Vragen? We horen het graag’. Geef de knop een opvallende kleur en laat deze op elke pagina terugkomen, en uw potentiele klant wordt getriggerd contact op te nemen en weet zonder zoeken waar te klikken.

… en dan het formulier

Is de contactpagina gevonden, zorg dan voor verschillende contactmogelijkheden naar behoefte. De een belt liever, de ander geeft de voorkeur aan een emailformulier. Richt u een emailformulier in, zorg dan voor laagdrempeligheid. Biedt de mogelijkheid tot het invullen van een telefoonnummer zeker aan, maar maak hier geen verplicht veld van. Velen haken er op af. Hou het aantal in te vullen velden beperkt. Een mobiel nummer, een vast nummer en naast de voornaam ook nog de achternaam en aanhef aangeven? Het formulier wordt te lang. Het oogt als teveel werk, nodigt niet uit. De kritische internetter gaat al snel op zoek naar iets laadrempeligers.

Communiceer naast het formulier ook gewoon een emailadres. Hiermee geef je de bezoeker de mogelijkheid ook via het eigen emailprogramma contact op te nemen. Tot slot: biedt binnen het formulier de mogelijkheid afbeeldingen toe te voegen. ‘Ik zoek een oplossing voor een vochtprobleem. Zie ook de ik meegestuurde foto’s. Handig, zo weet u meteen wat ik bedoel.’

Herman Grendelman

Gratis BouwTotaal Nieuwsbrief

Actualiteit, rubrieken met praktische informatie, inspiratie en meer: abonneer je gratis op de BouwTotaal nieuwsbrief!

Nieuwsbrief