Maatwerk dat verder gaat dan logistiek

Bouwers krijgen te maken met steeds meer uitdagingen op de bouwplaats. Denk aan de bereikbaarheid in binnenstedelijke gebieden en emissievrij werken, beperking van overlast in de omgeving, korte bouwtijd, weinig opslagruimte, tekort aan vakmensen, afvalmanagement en filevorming voor de bouwlift. Met Leanworks ontzorgt BMN het volledige logistieke proces op bouwprojecten.

Tekst: ing. Frank de Groot
Beeld: BMN Leanworks

“De bouwactiviteiten in binnensteden nemen alleen maar toe, omdat we geen weilanden meer vol willen bouwen. Daarnaast zijn er veel transformatie- en verbouwprojecten en is er een renovatiegolf door onder meer de energietransitie en verduurzaming. Dit betekent een toenemende logistieke uitdaging. Locaties in de overvolle binnensteden zijn nauwelijks bereikbaar met vrachtwagens, er is sprake van verkeerscongestie, de bouwplaatsen zijn vaak klein met weinig opslagruimte en de milieuregels worden strenger”, zegt Fred Bouwmeester, Projectmanager Leanworks bij BMN.

Meest actueel zijn de strengere milieuregels. Vanaf 1 januari 2025 voeren de eerste achttien gemeenten een zero-emissiezone (ZE-zone) in en zo’n elf andere gemeenten volgen later. Een zero-emissiezone is, in tegenstelling tot een milieuzone, een gebied waar op termijn alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s en vrachtwagens mogen rijden. Elders in deze uitgave wordt hierop uitgebreid ingegaan. “Vandaar dat wij bij BMN Leanworks ook inzetten op bouwhubs aan de randen van steden. De ‘last-mile’ naar de bouwplaatsen doen we dan met elektrisch vervoer.”

BMN Leanworks kan er tevens voor zorgen dat de bouwmaterialen bij aankomst door professionele inhuizers op de werkplek worden neergezet.

Slimme logistiek

Slimme logistiek is volgens Fred dé succesfactor in de bouwketen: “Het team van BMN Leanworks adviseert welke logistiek de klant nodig heeft om het bouwproces zo efficiënt, productief en duurzaam mogelijk te maken. Onze projectmanagers maken samen met de klant een logistiek plan. Daarin is ook de retourname van afval meegenomen, omdat onze wagens anders leeg weer terugrijden. Ook bekijken we welke werkzaamheden er in de bouwhub zijn uit te voeren. Zo kunnen we werkpakketen per woning samenstellen. Wij geven niet alleen advies, maar we zorgen ook dat alles soepel verloopt.”

Welke logistieke diensten kan BMN Leanworks allemaal verlenen? We zetten ze op een rij:

Bouwhub
Een bouwhub is een locatie – vaak een vesting van BMN Bouwmaterialen in de buurt van het project of een locatie van een transportpartner van BMN aan de rand van de stad – waar alle benodigde bouwmaterialen naartoe worden gebracht. Dat kunnen ook bouwmaterialen van andere leveranciers dan BMN zijn. De bouwmaterialen worden in de bouwhub verwerkt tot dag- of weekpakketten. Deze pakketten worden vervolgens met (elektrische) vrachtwagens naar de bouwlocatie vervoerd. Door te zorgen voor compleet beladen vrachtwagens zijn veel minder ritten nodig.

Fred: “Niet alleen de bouwmaterialen worden gebundeld aangeleverd vanuit een bouwhub. Ook faciliteren we parkeerplaatsen voor werknemers waar mogelijk. Deze kunnen op het terrein van de bouwhub hun busjes laten staan en samen in een busje naar de bouwplaats worden vervoerd. De vrachtwagens die na het lossen van de bouwmaterialen terugrijden naar de bouwhub, nemen direct bouwafval en/of andere materialen mee retour. Dit kan bijvoorbeeld in een BouwBewust box.”

Lossen & inhuizen
BMN Leanworks kan er tevens voor zorgen dat de bouwmaterialen bij aankomst door professionele inhuizers op de werkplek worden neergezet. “Hierdoor kan de vakman direct aan de slag, waardoor de productiviteit flink toeneemt. Een vakman is namelijk vaak veel tijd kwijt aan het verplaatsen van bouwmaterialen. Bijkomend voordeel is dat er minder kans op diefstal is, omdat bouwmaterialen al binnen liggen. Tevens is er daardoor minder kans op schade en de overlast op de bouwplaats en in de buurt nemen ook af”, somt Fred de bijkomende voordelen op.

Leveren op hoogte

Lossen van materiaal

Het leveren op hoogte is te combineren met afvalretour in bijvoorbeeld de BouwBewust box.

Zoals hiervoor uitgelegd kan BMN Leanworks ook bouwmaterialen inhuizen naar de uiteindelijke plek van verwerking. Maar ja, stel nu dat die werkplek op hoogte ligt? Fred: “We beschikken standaard over vrachtwagens met 17 meter kraan. Deze zijn iedere dag inzetbaar. Heb je een kraan nodig die tot maximaal 34 meter hoogte kan leveren? Geef het van tevoren aan dan wordt deze kraan gereserveerd. We vinden altijd een manier om de bestelde materialen op de gewenste werkplek te krijgen, ook in de krappe binnenstad. Denk aan levering op een galerij of balkon. Het leveren op hoogte is trouwens te combineren met afvalretour in bijvoorbeeld de BouwBewust box.”

Elektrisch vervoer
Steeds meer gemeenten nemen stappen richting duurzame stadslogistiek, zoals het instellen van ZE-zones. Elektrisch transport wordt daarom de komende jaren steeds belangrijk. De huidige beschikbaarheid van zero-emissie vrachtwagens in de keten is nog zeer beperkt. Het is dan ook zaak in een project dit tijdig te signaleren. BMN heeft de ambitie om elk project waar zero-emissie van toepassing is, dit te kunnen faciliteren. De CO2-besparing die dit oplevert kan bovendien een bijdrage leveren aan de BREAAM-score van een binnenstedelijk project en levert een positieve bijdrage aan milieudoelstellingen van een bouwbedrijf.

Leveren over water
Als er transport over water mogelijk is, dan kan dit ook worden geregeld. Dit is met name van toepassing in Amsterdam en Utrecht. De bouwhubs liggen vaak ook aan het water. Fred: “Dit is een hele efficiënte en milieuvriendelijke manier van vervoer. Op één ruimschuit past het materiaal uit meerdere volgeladen vrachtwagens. Ook kan het vervoer over water elektrisch.”

Een duw-sleepboot legt de ruimschuit op de juiste plaats aan de kade. Naast de aanvoer van materialen in een ruimschuit zijn er ook andere vaartuigen die ingezet kunnen worden, zoals een kraanponton of kraan/dekschuit. Fred: “De binnenvaartschepen kunnen ook gebruikt worden op de bouwplaats als tijdelijke opslag, ook wel floating stock genoemd. Dit zorgt ervoor dat de vaak beperkte ruimte op de bouwplaats optimaal benut kan worden.”

Afvalcontainerservice
Tot slot biedt BMN Leanworks de afvalcontainerservice. De afvalcontainers zijn te huur in verschillende maten en geschikt voor de diverse soorten afval: sloopafval, grofvuil, schoon puin, hout, groen- en tuinafval, grond en dakafval. Bestel je vóór 15.00 uur, dan wordt de container de volgende werkdag geleverd.

Fred besluit: “Een bijzondere container is de BouwBewust Box. Deze 2 kuubs-box past op de steiger, dus je hebt geen precariokosten. In de container zitten de bestelde materialen. Er is ook een BouwBewust Keukenbox die 3,75 m3 is en ook op de steiger past. Hierin zit de nieuwe keuken. Na het leeghalen van de boxen kunnen deze direct worden gevuld met bouwafval. Zo hebben we voor iedere logistieke opgave een oplossing. Hierdoor kan de bouwer zich bezig houden met waarin hij goed is: bouwen en renoveren.”

BMN
www.bmn.nl