Verhuizen als bouwbedrijf: hoe pak je het slim aan?

Ga je als bouwbedrijf verhuizen naar een groter pand, zoals een loods? Dan is het belangrijk dat je alles tot in de puntjes geregeld hebt, want een verhuizing als bouwbedrijf is natuurlijk extra complex. Een goede planning en een slimme organisatie is dus erg belangrijk tijdens een bedrijfsverhuizing. Hoe pak je een verhuizing als bouwbedrijf extra slim aan? Hieronder sommen we een aantal tips voor je op.

verhuizen

  1. Een goede voorbereiding

Bij een verhuizing is een goede voorbereiding geen overbodige luxe. Zo is het belangrijk om de verhuizing op een moment te plannen dat voor het bouwbedrijf goed uitkomt. Denk bijvoorbeeld aan een moment buiten het hoogseizoen om. Als je eenmaal deze datum weet, is het belangrijk om alvast wat voorbereidingen te treffen. Je kunt een planning maken met de belangrijkste data: denk aan de datum dat jullie het oude pand verlaten, de datum van de verhuizing en de datum waarop het nieuwe pand geopend wordt.

Bij een verhuizing moet je natuurlijk ook de spullen verhuizen. Maak vervolgens een lijst met wat mee kan en wat weg moet. Desnoods kun je alvast een beginnetje maken met inpakken. Bestel je verhuisdozen op tijd en sorteer de spullen. Denk bijvoorbeeld aan dozen voor de kantoorspullen, maar ook dozen met klein gereedschap of materiaal dat je op het moment niet nodig gaat hebben. Je kunt ook alvast de nieuwe locatie checken en een plattegrond maken hoe je het indeelt. Zo gaat het verhuizen ook een stuk efficiënter, want zo weet je ook in welke ruimte de dozen geplaatst moeten worden. Denk aan ruimtes zoals de opslag, logistiek en kantoorruimte. Vervolgens kun je de elektriciteit, wateraansluiting en het internet regelen.

  1. Hoe zorg je dat projecten gewoon doorgaan?

Het is fijn dat de klussen en projecten gewoon door kunnen gaan tussen het verhuizen door. Je wil natuurlijk geen achterstand opbouwen met de werkzaamheden, waardoor de werkzaamheden zich alsmaar op kunnen stapelen.

Je kunt bijvoorbeeld de verhuizing opdelen, denk aan een gefaseerde verhuizing. Daarnaast kun je ook overwegen om na te denken over externe opslag voor machines en materialen die je tijdelijk kunt regelen. Ook als het aankomt op de werkplekken, kun je denken aan tijdelijke oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan flexibele werkplekken, een bouwkeet, of laat jouw medewerkers tijdelijk thuiswerken. Je kunt er ook voor zorgen dat je de verhuizing uitbesteed aan een verhuisbedrijf, zodat je hier zelf geen zorgen over hoeft te maken. Dat bespaart je ook weer tijd, zodat jij wel gewoon aan het werk kunt blijven.

  1. Logistieke uitdagingen

Als bouwbedrijf heb je natuurlijk verschillende materialen, machines en voertuigen die ook van A naar B verhuisd moeten worden. Dit kan ervoor zorgen dat er logistieke uitdagingen om de hoek komen kijken. Je kunt bijvoorbeeld specialistisch transport inschakelen dat deze voertuigen en machines voor jou kan vervoeren naar het nieuwe pand.

Ook is het belangrijk om zuinig om te gaan met alle spullen. Zo kun je materiaal aanschaffen dat ervoor zorgt dat de kans op beschadiging kleiner wordt tijdens het vervoeren ervan. Denk bijvoorbeeld aan inpakmateriaal of maak gebruik van verhuisdekens. Hiermee kun je jouw spullen beschermen.

  1. Communicatie is belangrijk

Het is belangrijk om aandacht te schenken aan de communicatie met iedereen tijdens een verhuizing. Denk bijvoorbeeld aan jouw personeel, maar ook aan de klanten en leveranciers.

Zorg ervoor dat jouw medewerkers op de hoogte zijn wanneer de verhuizing gaat plaatsvinden en wat er van hen wordt verwacht. Een transparante communicatie is belangrijk met jouw medewerkers, maar houd ook jouw klanten op de hoogte. Laat bijvoorbeeld weten wanneer het bedrijf gesloten is of minder bereikbaar is dan normaal, en op welk nieuwe adres jullie nu te bereiken zijn. Dit geldt ook voor de leveranciers: zo moeten leveringen natuurlijk wel aankomen op het nieuwe adres.