Bouwgekte
Een jong gezin bij mij in de straat bewoont een oude woning. Het dak moet nodig vervangen worden, vanwege lekkage en het ontbreken van isolatie.
De aannemer zou in september aan de slag gaan, meldde de bewoonster voor de bouwvakvakantie nog aan mij. “Als het dan ook nog zulk weer is, dan komt dat mooi uit!” Inmiddels is er nog geen enkele activiteit te bespeuren. “Het wordt door de drukte van de aannemer nu januari”, aldus de teleurgestelde bewoners. Echt zo’n fijne maand om je dak te vervangen…
Had recentelijk ook een vergadering bij een jong en snel groeiend bedrijf. Ze zouden in december verhuizen naar een nieuw pand, met twee keer zoveel ruimte. Inmiddels is de oplevering uitgesteld naar maart of april 2019. Wat blijkt: de metselaars van de onderaannemer waren massaal naar een ander bedrijf gegaan, omdat ze daar meer konden verdienen!
Inmiddels stijgen de woningprijzen weer naar het kookpunt, loopt het woningtekort op en kreeg de bouw er onlangs van langs door de Onderzoeksraad voor Veiligheid: “De Raad constateert dat de bouwsector er nog steeds niet in slaagt om veiligheidsrisico’s van bouwprojecten structureel goed te beheersen.” Terwijl ik dit schrijf lekt het nieuws door dat er bij de oude ingang van het Erasmus MC in Rotterdam een grote kraan is omgevallen toen deze een koelinstallatie van het dak wilde tillen. Daarbij is de kraanmachinist gewond geraakt. Ik zie beelden van een grote ravage, waarbij de kraan zijwaarts in een laag deel van het gebouw is gevallen. De kraan was veel te zwaar en zakte deels door het dek van een ondergrondse fietsenstalling. Gelukkig was het getroffen bouwdeel buiten gebruik, omdat het gesloopt gaat worden. Niet veel later op deze dag valt tijdens het vervangen van een glasplaat bij een lift op het station van Oisterwijk, de naastgelegen glasplaat ineens naar beneden. Een reiziger in het trappenhuis wordt geraakt en komt ook in het ziekenhuis terecht. Het houdt maar niet op…
Werkdruk, veiligheid en kwaliteit gaan zelden goed samen. De productie moet omhoog, maar tijdens de recessie is er heel veel capaciteit verloren gegaan. Bovendien komt de aandacht voor veiligheid weer onder druk te staan. Het is tijd voor verdere industrialisatie van het bouwproces. Denk aan complete prefabricage in zoveel mogelijk geautomatiseerde fabrieken. De bouwplaats wordt dan een assemblageplaats. Nou nog hopen dat de kranen bij het assembleren niet omvallen.