Emissieloze bouwplaats
De emissieloze bouwplaats komt eraan. Vanaf 1 januari 2025 voeren de eerste achttien gemeenten al een zero-emissiezone (ZE-zone) in en zo’n elf andere gemeenten volgen later. De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum, plus eventueel de wijken eromheen. Je mag hier met je bestel- of vrachtauto alleen in als deze geen schadelijke stoffen uitstoot. Bijvoorbeeld met een auto op elektriciteit of waterstof.
Ook voor de bouwplaats zelf gaan steeds strengere eisen gelden voor de emissie-uitstoot. Dat geldt nu ook al voor bouwplaatsen nabij Natura 2000-gebieden. Dan moet je denken aan elektrische kranen en ander stationair bouwmaterieel. In de in te stellen ZE-zones gaat het echter vooral om het transport van en naar onder meer bouwplaatsen. Voorlopig gelden er nog talrijke ontheffingen tot 2030, maar de eisen worden de komende jaren wel steeds strenger. Je leest er alles over in deze uitgave.
Bouwhubs
Een mooie ontwikkeling vind ik de bouwhubs. Er zijn vaste bouwhubs en tijdelijke bouwhubs. De tijdelijke bouwhubs worden veelal ingericht voor een enkel groot project in een binnenstad. De vaste bouwhubs vinden we aan de randen van voornamelijk Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Dit zijn veelal initiatieven van grote bouwbedrijven of logistieke bedrijven. Maar er zijn ook steeds meer bouwhubs te vinden bij grote toeleveranciers in de bouw. Soms is ook vervoer over water mogelijk naar de overvolle binnenstad.
Jammer dat we bijna alle bouwhubs nog in de Randstad vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat ook elders in het land bij stedelijke gebieden bouwhubs zullen komen. Het mooie is dat je op de bouwhub ook producten kunnen assembleren en kwaliteitscontroles kunt uitvoeren. Daarnaast komen er steeds meer circulaire bouwhubs die tevens reststromen uit renovatieprojecten opvangen en gedemonteerde bouwmaterialen en -delen weer opknappen en inzetten voor een tweede leven! Op die wijze is een bouwhub op meerdere vlakken duurzaam!