Afhaalkorting

Artikel delen

Mijn netwerk kijkt er vreemd van op. Een directeur van een inkooporganisatie die weinig interesse toont in inkoop, condities en aankoopdeals. Je zou anders verwachten. Onlangs vroeg zelfs iemand aan mij tijdens een soort congres of wij wel inkopers in dienst hadden. Natuurlijk. Zoals elk bedrijf. Een goede inkoopafdeling kan veel opbrengen. Niet in de laatste plaats marge. In de bouw worden door goede afspraken als het goed is ook faalkosten en tijdverlies bespaard.

PortretOnze inkoop werkt veel samen met marketing en logistiek. Voor sales en marketing is inkoop altijd een beetje lastig. Nee, de inkopers doen niet lastig, maar maken het altijd gecompliceerder dan dat sales zou willen. Stel we krijgen een aanbieding voor een haakse slijper met nu gratis extra slijpschijven. Moeten we dan bij de bestaande voorraad haakse slijpers maar extra slijpschijven inkopen? Lastig. Een ander artikelnummer dan maar aanmaken? Ook gecompliceerd omdat het hoofdartikel, de haakse slijper, al een nummer in het computersysteem heeft. En als de onweerstaanbare aanbieding binnenkomt, leggen we dan de actie haakse slijpers bij de bestaande voorraad? Vervolgens is de actievoorraad op, leveren we model haakse slijper weer zonder gratis extra schijfjes. Klant gaat reclameren, terecht….  Gedoe allemaal.

Logistiek

Dan de logistiek. Dan ga ik het niet hebben over FTL (full truck load) prijzen of VAL (Value Added Logistics) services. Nee, onze inkoop moet vooral samenwerken met logistiek als het gaat om kostenbesparing en duurzaamheid. Bij kostenbesparing geldt natuurlijk al nastreven van de juiste hoeveelheid orderen, op het juiste moment en, jawel, de juiste prijs. Uiteraard schuwen wij een FTL niet bij voldoende rotatie en prijsvoordeel. Bij verdere besparingen werken we ook aan ideale besteleenheden.

Een EOQ, economic order quantity, kan weliswaar ideaal in het bestelsysteem passen, maar kan wel zo vaak besteld worden dat de pickkosten voor de leverancier en de verwerkingskosten voor de ontvanger, wij dus, ongunstig uitpakken. Waar reduceren van kosten en duurzaamheid met elkaar hand in hand gaan zien we bij het bundelen van vracht. Zo verzamelen wij zoveel mogelijk artikelen om in één keer af te leveren. Dat geeft rust in orderproces, ontvangst controle en administratie bij de ontvanger. Maar het is ook duurzamer. Minder transport, minder footprint.

Het afgelopen jaar experimenteerden we bij onze leveranciers met ‘afhalen’.  Velen zien er nauwelijks voordeel in want het verstoort hun goed geoliede logistieke zendmethodiek. Maar het is toch niet uit te leggen als onze vrachtwagens (bijna) leeg langs Goes, Oosterhout of Veenendaal terug rijden naar ons magazijn in Zwolle en ondertussen onze leveranciers een zending klaarmaken om met eigen vervoer naar Zwolle te sturen?

Raar toch?  Zo zie ik naast het riedeltje voor een lage prijs, onze inkoop andere onderwerpen ter sprake brengen. Zal wel wennen worden, maar is met huidige transportkosten niet alleen onvermijdelijk maar ook direct een win-win situatie.

Arap-John Tigchelaar
Algemeen Directeur Transferro BV