Altijd weer die Auto Industrie

Artikel delen

“Altijd weer die eeuwige vergelijking met de auto industrie”, reageerde een bouwer zichtbaar geïrriteerd op mijn lezing. Die ging over de kracht van het merk. Ik laat dan 15 logo’s van automerken zien en die kent eigenlijk iedereen. Vervolgens toon ik logo’s van prominente bedrijven in de bouw en dan wordt het stil. We kennen ze nauwelijks of niet.

Zeker wordt vaak de vergelijking gemaakt met de auto industrie en inderdaad gaat die vergelijking niet één op één op. De repetitie qua aantallen en het feit dat het om roerend goed gaat dat in 5 tot 10 jaar wordt afgeschreven, zijn belangrijke verschillen met bouwproducten zoals woningen.

Maar om dan die vergelijking zondermeer van de hand te wijzen is ook niet terecht. Natuurlijk kunnen we wel leren van de autobranche. Om even bij ‘de kracht van het merk’ te blijven. Het Mercedes logo roept een beeld van degelijkheid op, een Citroen associëren we met vooruitstrevende technologie en Volvo met veiligheid. Het merk staat ergens voor. Zelfs als het niet meer zo is. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld bij Citroen af of ze nog wel voorop lopen als het om technologie gaat? Het imago lijkt duurzamer dan de werkelijkheid.
Waarom zou branding in de bouw niet kunnen? In onze sector is het nog veel ‘u vraagt, wij draaien’. Geen eigen product, geen eigen strategische profilering. Met thema’s als duurzaamheid, veiligheid, materiaalgebruik, gezondheid en ga zo maar door, zou branding wel degelijk heel goed mogelijk zijn. Ergens voor staan en dat als ‘unique selling point’ (USP) daadkrachtig neerzetten. Met een merk dat uitstraalt wie je bent.

En om toch nog even helemaal mijn gelijk te halen: Niet elk automerk produceert voor de massa. Van veel Lamborghini typen zijn er tijdens het gehele bestaan nog geen 500 geproduceerd. Een Lambo schrijf je ook niet in 5 of 10 jaar af. Hij behoudt vanaf een bepaalde leeftijd zijn waarde. Niet iedereen kan er een betalen, dat klopt. Maar geldt dat ook niet voor woningen? Industrieel, met veel repetitie, zouden die 30-40% goedkoper kunnen. Wij blijven echter vooralsnog peperdure maatwerkauto’s produceren.
Wellicht is de vergelijking met de auto industrie zo gek nog niet.