Bouwgekte

Artikel delen

Werd er tijdens de crisis bijna niets meer gebouwd, nu lijken de bomen weer tot in de hemel te groeien. Gelijk aan de koers van de Bitcoin exploderen de woningplannen. In november heeft het college van B & W van Amsterdam ingestemd met de het ontwikkelplan Haven-Stad. Vanaf 2025 wordt het havengebied in Amsterdam bebouwd met – schrik niet – naar schatting 70.000 woningen. De wijk moet eind 2040 woon- en werkgelegenheid bieden aan meer dan 150.000 mensen. Ter vergelijking: nieuwbouwwijk Leidsche Rijn bij Utrecht moet in 2030 circa 30.000 woningen omvatten. De woningen komen in het Westelijk Havengebied binnen de ring, aan de overkant van het IJ in Noord en rond Station Sloterdijk.

Uitgangspunten zijn onder andere dat de woningen gasloos en energieneutraal worden en dat ze circulair worden gebouwd. Dat moet leiden tot 75 procent CO2-reductie. Het is de bedoeling dat de wijk 50 procent minder afval produceert dan een gemiddelde wijk.

Ook een bouwrecord in Rotterdam. Met de start van De Groene Kaap op Katendrecht stijgt de bouwproductie in heel 2017 tot 3.750 woningen. En dat is het hoogste aantal in zeventien jaar. Ook elders stijgt de bouwproductie fors, hoewel deze vaak wordt geremd door ellenlange procedures, tekort aan bouwlocaties en gebrek aan capaciteit. Tijdens de crisis zijn de bouwbedrijven veel vakpersoneel verloren en die vakmensen heb je niet zomaar terug. Bovendien blijken jongeren steeds minder geïnteresseerd in de bouw. Maar ook de toeleverende industrie kampt met tekorten aan personeel en capaciteit. Het gevolg: oplopende levertijden en flink stijgende prijzen. ‘De markt kookt compleet droog’, zei Nico Rietdijk, directeur van de Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers, dat recent zo treffend.

Terug naar de Bitcoin, die eind november al even 11.000 dollar waard was. Begin dit jaar kostte de cryptomunt nog zo’n 1.000 dollar. Het lijkt een bubble, die net zoals World Online in 2000, zomaar plotseling kan instorten. We gaan in de bouw toch niet dezelfde kant op? De wet van de remmende voorsprong gaat ons waarschijnlijk redden. We kunnen gewoonweg niet hard groeien, omdat we de mensen en de capaciteit er niet voor hebben. Gelukkig maar…