Gedateerd

Artikel delen

Vakbeurzen zijn tot op de dag van vandaag nog steeds niet weg te denken. Hoe weet het stokoude fenomeen vakbeurs, gelet op de huidige, toenemende digitalisering, te overleven? Het antwoord lijkt simpel en ligt in dat wat het internet (nog) niet kan bieden: persoonlijk contact, met leverancier én product.

Toch zien we beursbezoek behoorlijk afnemen. De eens zo fameuze ‘Bouw en Relatiedagen’ is verworden tot de bouw- en rollatordagen. Alle pogingen ten spijt, de Internationale Bouwbeurs, BouwCompleet, Keulen, München… allen hebben moeite om exposanten en bezoekers te trekken. Zou dat persoonlijke contact dan minder belangrijk worden?
Via internet kun je gemakkelijk in- en verkopen. Vrijwel al onze transacties lopen inmiddels wel digitaal. Toch wil je elkaar ook in de ogen kunnen kijken, ontmoeten of persoonlijk contact maken. Dat doen de vertegenwoordigers die u bezoeken, maar zelf bezoek ik ook graag onze klanten. Dat doe je live mijn inziens beter, door persoonlijk contact. Je kunt veel platte gegevens digitaal uitwisselen, maar als je goed wilt luisteren, elkaar wil inspireren en anticiperen dan heb je bij een bezoek een voorsprong.
Zo zal dat ook gelden voor exposanten. Zij profiteren van afwezigheid van anderen. Je zou maar die vakbeurs bezoeken om inspiratie op te doen, dan is het ook fijn om direct contacten te leggen met de exposant. Weten van wie je koopt, met wie ga je straks zakendoen. Sta je er niet als exposant, dan sta je direct op achterstand. Iets waar beursorganisatoren (te) graag op inspelen.

Wat is een goede beurs?

Maar wat maakt een beurs dan goed? Is dat de hoeveelheid exposanten? De kwaliteit van de exposanten? De kwaliteit van de bezoekers? Er kunnen wel x-aantal bezoekers komen, maar daar zitten ook pennenverzamelaars of emmerjagers tussen.
Voor mij zelf geldt dat elke beurs me enorm veel tijdsbesparing geeft. Je kunt in korte tijd heel veel mensen spreken. Maar marktoriëntatie vind ik bijna even belangrijk. Je kunt in één keer zien wie de belangrijkste spelers zijn op een bepaald gebied. Daarbij is het een soort thermometer in jouw sector. Waar staan we nu, waar gaan we naar toe? Wat zijn de trends, wie speelt er nu al in op bijvoorbeeld nieuwe wetgeving?

Gedateerd?

Is beursbezoek dan toch niet gedateerd? Heeft internet de traditionele beurs dan nog niet weggedrukt? Nee, online zit de beurs niet in de weg, kan zelfs erg versterken. Je ziet al onlinespelers het fenomeen beurs gebruiken om hun platform en producten aan de man te brengen. Persoonlijk contact om digitale verkoop te realiseren.
Volgens mij zit het grootste gevaar bij de beursorganisator. Als deze niet vernieuwd, digitale hulpmiddelen inzet en een optimale ‘beleving’ op de beursvloer realiseert zal het bestaansrecht onder druk komen te staan. Een plek voor écht persoonlijk contact blijft ongeacht doelgroep en markt onmisbaar voor een ondernemer en bezoeker.

Arap-John Tigchelaar
Probin