fbpx

Herbronnen

Artikel delen

Bent u naar de Floriade geweest? Niet? Dan bent u mogelijk één van de 800.000 minder bezoekers dan gepland. De bezoekersaantallen vallen fors tegen. Een financieel miljoenen debacle voor Almere. En als dat in het nieuws komt, trekt dat niet echt meer of nieuwe bezoekers. Iedereen kiest het makkelijkst voor de partij met succes. Daar wil je bij horen. Niet bij de loosers. Dat zie je in de sport, in de politiek maar ook bij evenementen.

Als in het nieuws komt dat de Floriade minder bezoekers trekt dan gepland, dan zal dat vast wel een reden hebben. En wordt ‘misschien gaan’ mogelijk wel ‘niet gaan’. De Floriade duurde tot en met 9 oktober. Floriade BV en de gemeente Almere deden er samen echt alles aan om nog zo veel mogelijk bezoekers naar de Floriade te trekken. En terecht. Ik ben er onlangs naar toe gegaan, op aanraden van een zakenrelatie. Inspiratie opdoen. Nu is het niet écht een beurs voor bouwend Nederland, maar als het gaat om de buitenomgeving, onze leefomgeving, architectuur… dan kom je genoeg aan je trekken.

Daarnaast is het gewoon leuk om innovaties te zien, een mooi totaal overzicht te krijgen in de kabelbaan en wat cultuur te snuiven in de landenpaviljoens. Dat cultuur snuiven, dat deden velen op vakantie. Opvallend hoe stil het overal was tijdens de bouwvak, behalve op Schiphol, de camping en op het terras. Het leek wel of iedereen op vakantie was. Geen files, aangepaste openingstijden en de handel lag vrijwel stil. Ook op de Floriade was het stil, die zelfs tijdens de vele (tropische) warme dagen een hitteprotocol hanteerde.

Minder naar dagattracties

Op zich is het niet alleen deze Expo die te kampen heeft met tegenvallende bezoekersaantallen.  Uit onderzoek van het Amsterdamse onderzoeksbureau Motivaction is gebleken dat sinds corona een verandering in het recreatiegedrag heeft plaatsgevonden. De geplaagde expo liet namelijk dit onderzoek uitvoeren om erachter te komen waarom de bezoekersaantallen zo sterk achterbleven. Nederlanders blijken minder vaak dagattracties te bezoeken dan voor corona. Nu er weer meer kan, kiezen mensen eerder voor een sociale activiteit met vrienden of familie, zoals op visite gaan, een terras bezoeken of uit eten gaan. Of ze kiezen voor een attractie die ze al kennen. Ook wordt uit het onderzoek duidelijk dat de toegangsprijs bij sommige doelgroepen als hoog wordt ervaren. Hoge inflatie en stijgende energiekosten helpen daar niet bij.

Onlangs kwam ik bij een politieke partij het Vlaamse werkwoord ‘herbronnen’ tegen. Het schijnt bezinnen of oriënteren te betekenen en wordt vaak gebruikt in de context van je ware zelf terugvinden. Vermoedelijk moet ook de Bouwbeurs, maar ook andere expo’s, gaan herbronnen en wanna-have bezoekersaantallen na bezinning gaan bijstellen. Om tegenvallers te voorkomen.

Arap-John Tigchelaar
Algemeen Directeur Transferro BV