KLM

Artikel delen

Persoonlijk heb ik niets met vliegen. In de zomervakantie rij ik gewoon met mijn Volvo (surfboard op het dak en een vouwwagen aan de trekhaak) naar het Franse Biarritz. Tja, met vier banden op de weg, het stuur zelf in handen, voelt de reis, alle statistieken ten spijt, toch veiliger dan in een vliegtuig hoog in de lucht. Persoonlijk heb ik ook niets tegen de Fransen. Oké, ze zijn af en toe een beetje arrogant, maar ja, wij Nederlanders zijn ook niet perfect. Maar toen ik las dat ‘onze Wopke’ met zijn Haagse kompanen op sluwe (maar volgens de Fransen vooral slinkse) wijze een groter aandelenbelang in Air France-KLM heeft verworven, bekroop mij toch een gevoel van Nederlandse trots. ‘Onze’ Wopke die als een moderne Hansje Brinker (u weet wel, die jongen die door zijn vinger in de dijk te stoppen een dijkdoorbraak voorkwam) heeft ervoor gezorgd dat Schiphol niet het afvoerputje van Air France wordt. Wopke’s voorganger, Jeroen Dijsselbloem, probeerde jaren geleden al, maar toen nog via de voordeur, met Frankrijk te onderhandelen over een meer evenredige verdeling van de aandelen en daarmee de zeggenschap. De Fransen hielden toen met allerlei mitsen en maren (‘mais parbleu Jeroen, mon meilleur ami, c’est très, très, très difficile. On y reviendra un jour’) de boot af. Gaandeweg moet daar de gedachte zijn ontstaan ‘als het niet goedschiks kan, moet het maar kwaadschiks’. In het diepste geheim en in een zeer kleine Haagse kring is vervolgens de heimelijke overnamestrategie bedacht. De Fransen zijn daardoor volledig en vooral onaangenaam verrast. Misschien wordt er ooit nog een film over gemaakt. Die zal de César (zeg maar, de Franse Oscar) niet winnen, denk ik. Hoe dan ook voelt deze nieuwe Nederlandse aanpak voor mij best goed. Voorheen waren wij altijd het keurigste jongetje van de klas. Nou, die tijd is kennelijk geweest. ‘Don’t mess with Mark en zijn stoere vrienden’, is de boodschap. En ja, het heeft gewerkt. Natuurlijk waren de Fransen boos, maar achter de schermen zal er respect zijn voor deze onorthodoxe (bijna Franse) Nederlandse zet. Inmiddels hebben de Franse minister Bruno Le Maire en Wopke in Parijs, waar Wopke min of meer op het matje moest komen, zelfs al gebroederlijk de wens uitgesproken dat Air France-KLM de beste luchtvaartmaatschappij van de wereld wordt. Op naar de gezamenlijke toekomst dus. Zo lijkt dit hoofdstuk in de missie van Mark c.s. tot behoud van het Nederlandse (maar internationaal opererende) grootbedrijf een stuk succesvoller af te lopen dan de afschaffing van de dividendbelasting. En straks, in de zomer, als ik weer naar Biarritz rij, zijn de Fransen deze Nederlandse ‘overval’ vast al weer vergeten, toch?

Mr. Frank Kerkhof RB
Alfa Accountants en Adviseurs te Bennekom
fkerkhof@alfa.nl