Leve de bouw!

Artikel delen

Als ik met mensen praat over mijn werk, vertel ik vaak hoe blij ik ben met de branche waarin ik werk. Die branche is de bouw, de ijzerwarenhandel in het bijzonder. Het is een duidelijke branche, iedereen heeft er een voorstelling van en heeft eigen ervaringen met de bouw. En de producten in de ijzerwarenhandel zijn lekker concreet, tastbaar. Een stijlvolle deurkruk, een robuuste boormachine of een fijn afmesbare siliconenkit. Dat is helder voor een praktisch ingesteld iemand als ik. Ik zou bijvoorbeeld nooit in de verzekeringen kunnen werken. Verzekeringen zijn veel te theoretisch voor mij, niet tastbaar. Nee, doe mij maar lekker concrete producten.

Een ander fijn kenmerk van de bouw is dat de communicatie over het algemeen rechttoe rechtaan is. Geen mooie praatjes, maar gewoon to the point. Zeggen waar het op staat. Ter illustratie een voorbeeld van hoe dat uitpakt in de praktijk. Onlangs hadden we met een aantal verkopers een assortimentsvergadering. Allerlei producten passeren daar de revue. Zo ook een nieuw type verfkwast. De marketingteksten van de kwast werden voorgelezen: “deze kwast maakt toekomstplannen tot realiteit” en “deze kwast geeft mij quality time met mijn dochter”. Hilariteit alom in de vergadering. De marketingteksten zorgden ervoor dat de kwast bij voorbaat weinig kans maakte. De kwast is niet opgenomen in het assortiment. Terwijl de kwast misschien wel meer verdiende dan een afwijzing.

Dat ik fan ben van de bouw en van de bouwvakker betekent niet dat ik alles geweldig vind aan de bouw. Meer dan eens heb ik plaatsvervangende schaamte voor een iets te schuine grap. Verder hoop ik toch echt dat er wat meer (vegetarische) alternatieven komen voor de wekelijkse snack die bij elke ijzerwaren- en bouwmaterialenhandel wordt aangeboden. En, wat meer inhoudelijk, zou ik het heel fijn vinden als de branche wat sneller zou vernieuwen en vooral vergroenen. Maar in een wereld die steeds complexer wordt, waarin ongeveer iedereen een afwijkende mening heeft en waar formaties steeds langer lijken te duren, vind ik het een verademing om in een branche te werken met concrete, tastbare producten en mensen die to the point zeggen waar het op staat.

Jan Jaap de Jong
Formulemanager Probin