Vive la France

Artikel delen

Deze column mag ik schrijven vanaf mijn vakantieadres, ergens in La Provence, Frankrijk. Bij vertrek uit Nederland naar onze vakantiebestemming was het snikheet en kurkdroog. Bijna jammer om naar Frankrijk te gaan. ’s Werelds meest bezochte land door buitenlanders. Maar liefst 90 miljoen toeristen per jaar gaan naar Frankrijk. Ook voor Nederlanders is Frankrijk het favoriete vakantieland. Al jaren. Zo’n 40-50% van de Nederlanders die op vakantie gaan, vertrekken naar het zuiden met Frankrijk als eindbestemming.

Portret expertviewEn zoals het u waarschijnlijk ook vergaat vergelijken we het vakantieland aan één stuk door met ons eigen Nederland. De wegen, de winkels, restaurants, gastvrijheid. Alles bekijken we met Nederlandse ogen en wordt beoordeeld. Het weer, de olijven en de wijn is lekkerder, de sterrenhemel mooier. Ga zo maar door.

Uiteraard kijk ik naar de bouw van huizen, winkelcentra, kantoren, et cetera… Logisch, maar wel iets om bij stil te staan is dat veel woningen gebouwd zijn met de gedachte ook zoveel mogelijk zon en warmte buiten te houden. Mooie oplossingen bij nieuwbouw met ingebouwde rolluiken in plaats van in Nederland achteraf aan de buitenkant monteren. Of een iets voordeligere uitvoering van zonwering; schuifluiken. Dikkere muren, minder ramen, bomen veel dichter op de woning. Straten en pleinen vol met platanen. Allemaal verschillen die te herleiden zijn aan het warmere klimaat.

Zonne-energie

Opvallend voor mij was dat als je zoveel zon hebt, vrijwel geen gebouw of woonhuis voorzien is van zonnepanelen. Wel mooie parkings waar auto’s uit de zon, onder zonnepanelen kunnen parkeren. Nederland loopt voorop ten opzichte van Frankrijk als het gaat om zonne-energie. De oorzaak daarvan kan gezocht worden bij de kerncentrales die Frankrijk rijk is. 71% van hun energie komt uit 58 centrales, terwijl Nederland het met een kerncentrale met totaal 3% energieaandeel moet doen.

Of ik dan voorstander ben van kernenergie? Niet echt nee. Als we alleen al kijken naar de economische boost die onze bouwsector stuwt gelet op onze verduurzamingsdoelstellingen. De overheid stimuleert aan alle kanten om 2,5 miljoen woningen snel te isoleren. Tegen kou, maar intussen ook tegen warmte.

Onlangs is daarvoor een energiebesparingscampagne gestart; zetookdeknopom.nl. De knop om zetten, anders denken en vooral anders gaan bouwen. Niet achter de feiten gaan lopen. Na of naast de energiecrisis is de volgende ‘world-changer’ al in beeld. Droogte. Watertekort.

Volgens een rapport van de VN stijgt het waterverbruik per inwoner nu al twee keer zo snel als dat de totale wereldbevolking groeit. De VN becijferde dat in 2025 tweederde  van de wereldbevolking ‘waterstress’ gaat ervaren. Bedenk wat voor vluchtelingenstromen dat teweeg kan brengen. Met ontwerpen en bouwen kunnen we de problematiek alvast een beetje afremmen. Bijvoorbeeld toiletten door kunnen spoelen met grijs water. Het is toch krankzinnig dat we in Nederland dat doen met drinkwater! Stel je toch ’s voor dat u flessenwater koopt in de supermarché om daarna deze door het toilet te spoelen? We zijn nu gewend de stortbak met gezuiverd water te vullen. Drinkwater. O zo gewoon. Maar de knop moet echt om. Denk daar maar eens aan. Bij elke spoelbeurt.

Arap-John Tigchelaar
Algemeen Directeur Transferro BV