Twee weten meer dan één

Artikel delen

In veel gevallen weet de aannemer, zzp-er en specialist precies hoe hij een actueel vraagstuk in een bouwproject moet aanpakken. Juiste oplossing, bijpassend product en het probleem is verholpen. Toch stuit diezelfde bouwvakman bijna dagelijks op zaken waarbij enige ondersteuning welkom zou zijn. Dat loopt uiteen van een goede afstemming van producten tot complete bouwconcepten om duurzaam, luchtdicht en/of geprefabriceerd te bouwen, mede omdat de ‘handen op de bouwplaats’ niet voldoende aanwezig zijn. Raab Karcher benadrukt op de BouwBeurs het ‘samen optrekken’ bij dit soort dagelijkse praktijkvraagstukken. Bernard Wessel, Algemeen directeur van Raab Karcher: “Wij zijn er voor die 150.000 verschillende bouwproducten, waarvan een zeer groot aantal direct uit voorraad leverbaar zijn, maar we zijn er óók voor dat open gesprek om samen succesvoller te bouwen.”

Raab Karcher ondersteunt bij dagelijkse praktijkvragen

Modern ondernemen in de bouwsector vraagt vandaag de dag om partnerships, stelt Bernard Wessel. “Alleen al omdat eisen en processen binnen de bouw vaak veel kennis vergen. Er komen verschillende facetten samen en dan kun je als bouwer de nodige vakkennis en specialismen in huis hebben, op een aantal onderdelen kun je ondersteuning gebruiken. Dat is ook de boodschap naar onze bezoekers op de BouwBeurs: laat je helpen waar dat nodig is; ontmoet in Raab Karcher een meedenkende partner. Bovendien een partner waarbij je via het one-stop-shopping concept voor het hele pakket terecht kunt, van just-in-time levering van je bouwproduct tot advies en trainingen.”

Complexer

Of het nu om duurzaamheidseisen van opdrachtgevers gaat, om een gezond binnenklimaat voor gebruikers of om innovatieve bouwsystemen waarbij een groot deel van de bouwplaatsproductie naar de fabriek verschuift, de benodigde oplossingen worden complexer. “Die kennis is nodig, van projectleiding tot en met het personeel op de bouwplaats. Wij zetten als Raab Karcher in op instrumenten om herkenbare problemen te helpen oplossen. Bijvoorbeeld onze Greenworks Academies, waar wij diverse doelgroepen op weg helpen naar duurzame en gezonde bouwkeuzes. Duizenden producten zijn binnen Greenworks heel eenvoudig op hun meerwaarde in duurzaamheid en comfort te kiezen. Bovendien is er de advisering, tot op het niveau van de uitvoering, met onder andere demonstraties van de juiste toepassingen van materialen.”

Andere voorbeelden zijn de tools voor calculatie, het maken van je eigen website en planning. Bij RaabCalc is dat hulp bij het zorgvuldig offreren, zodat een ondernemer zich niet in de vingers snijdt als hij iets vergeet of dat hij te veel of te weinig offreert, en RaabWorks is de tool om snel en makkelijk je eigen website te maken. Bernard Wessel: “Niet te vergeten ons aanbod in tools voor logistieke processen. Bij RaabOnline en RaabMobiel gaat het om het makkelijk bestellen en de snelle levering uit een breed assortiment. Voor ons telt dat de bouwer altijd moet kunnen doorgaan. Daarom zijn er allerlei mogelijkheden om materialen tijdig in huis te hebben, van online bestellen en tijdig leveren of het afhalen op één van 35 over Nederland verspreide vestigingen. Maar het betekent ook dat we kijken naar slimme oplossingen binnen die logistiek. We kunnen de sanitair-tegels op de begane grond zetten, maar als de tegelzetter er drie trappen mee omhoog moet, zijn er hulpmiddelen om het de avond ervoor al op de werkplek drie hoog te zetten. Dit is zo’n voorbeeld van een uitnodiging voor een open gesprek met ons, waardoor het werk uiteindelijk efficiënter verloopt.”

Meerwaarde voor klanten

Manly construction worker at work

Op de BouwBeurs worden met name deze aspecten van de service van Raab Karcher belicht Bernard Wessel: “Vanzelfsprekend zijn er ook voorbeelden van innovatieve producten te vinden. Dat hoort bij ons als vooruitstrevende bouwmaterialenhandel. Kern van de stand is een viertal pijlers in dienstverlening, gesitueerd rondom een centraal plein voor een persoonlijk contact. Die pijlers richten zich op de onovertroffen breedte van het assortiment, oplossingen in duurzaamheid/comfort/gezondheid, digitale ondersteuningsportals en logistieke voordelen. Om nog een voorbeeld van de logistiek te geven: met ons apparaat is het mogelijk om met hoge spoed te leveren als men dat wenst. Wij kunnen op deze manier écht meerwaarde bieden aan onze klanten.”

Voor Raab Karcher is het uitgangspunt van de BouwBeurs 2019 dat de bezoekers het gevoel krijgen dat Raab Karcher hen kunnen helpen. Wessel: “Dat is ook zo. Want alles waarvan je in de praktijk binnen je vakgebied merkt dat je tijd verliest of minder goed werkt, vraagt om een efficiëntere oplossing. Daar kun je zelf over nadenken, maar twee weten meer dan één.”

Bernard Wessel besluit: “Ontmoet uw nieuwe partner op de BouwBeurs van 4 t/m 8 februari (stand B080 in Hal 8) of kom naar één van onze 35 vestigingen om te ervaren dat zo’n open gesprek met Raab Karcher u verder op weg helpt.”

Informatie: www.raabkarcher.nl