Van lijmafdeling tot marktleider

Artikel delen

Eurocol – tegenwoordig Forbo Eurocol – bestaat vijftig jaar. In september organiseerde het bedrijf diverse festiviteiten rond dit jubileum, met in de aanloop ernaartoe terugblikken op de vele mijlpalen waarmee het merk Eurocol uitgroeide tot marktleider.

luchtfoto

Na vloerbedekking ook tegels

Tot 1972 was de ontwikkelings- en productieafdeling van linoleumlijm onderdeel van de N.V. Nederlandsche Linoleumfabriek in Krommenie. Deze fabriek, het huidige Forbo Flooring, stelde net zulke hoge eisen aan de lijm als aan het linoleum. Daarom vonden deze lijmen gretig aftrek bij woning- en projectinrichters en de lijmafdeling groeide gestaag. Die ontwikkeling kreeg een extra impuls toen men in Krommenie ook tegellijm ging ontwikkelen. Op grootschalige (hoogbouw)woningprojecten in beton bleek namelijk dat de cementgebonden tegellijmen uit die tijd niet bestand bleken tegen de dwarskrachten vanuit het beton. Het gevolg: tegels knalden letterlijk van de muren of er ontstonden krimpscheuren in het tegelwerk.

Elastische pastategellijm

Als oplossing voor die behoefte van tegelzetters creëerden de productontwikkelaars uit Krommenie een kant-en-klare elastische pastategellijm 682 Majolicol. Tientallen jaren later staat deze bekende okerkleurige wandtegellijm nog altijd bij veel klanten in de schappen. De lijmafdeling groeide uit haar jasje en intussen was de linoleumfabriek opgenomen in Forbo Group. Verzelfstandiging van de lijmactiviteiten lag voor de hand en op initiatief van de toenmalige directeur ir. J.C. Kaars Sijpesteijn werd in 1972 Eurocol opgericht. Van hieruit zou het bedrijf uitgroeien tot marktleider.

Toekomst

Forbo Eurocol kijkt terug op een halve eeuw rijke historie, maar werkt tegelijk hard aan de toekomst. Men maakt bijvoorbeeld flinke stappen met CO₂-reductie en circulariteit.

forbo eurocolForbo Eurocol
www.eurocol.nl