ESM silo communiceert continu actuele inhoud

Artikel delen

Hoe vaak gebeurt het niet? Blijkt de mortelsilo ineens leeg te zijn. In afwachting van nieuwe voorraad kan het werk zelfs even deels stil komen te liggen. En dat kost veel geld. Daarom biedt Saint-Gobain Weber Beamix al zo’n vijftien jaar de Electronic Silo Management (ESM) silo aan, waarbij de actuele inhoud op afstand is uit te lezen. Hierdoor wordt de silo altijd tijdig gevuld. Een uitdaging bleef nog wel de meting van hele fijne droge mortel die in civiele werken en funderingstechnieken wordt gebruikt. Daarvoor lanceert Weber Beamix in het eerste kwartaal 2024 de ESM silo 2.0.

Tekst: ing. Frank de Groot
Beeld: Weber Beamix

Silo op de bouwplaats

ESM silo 2.0 bij project in Zwolle.

De huidige ESM silo heeft een geleide radarsensor waarmee continu de actuele inhoud van de silo wordt gemeten en berekend. Deze gegevens gaan rechtstreeks naar het kantoor van Weber Beamix en de klant. “Wanneer de silo bijna leeg is, gaat er een signaal van groen naar geel. Als de klant zelf geen actie onderneemt, bellen wij of het werk bijna afgerond is, of dat er bijgevuld moet worden. Gaat het signaal op rood, dan is de silo bijna leeg en moet er écht actie worden ondernomen”, zegt Edwin de Blois, key accountmanager civiele projecten bij Saint-Gobain Weber Beamix.

In de nabije toekomst kan zelfs bijvoorbeeld de uitvoerder via een app op zijn smartphone de vulgraad in de gaten houden. Ook hier wordt dan een waarschuwing afgegeven als de silo bijgevuld moet worden. “Er is dus van twee zijden controle op de vulgraad van de silo. Dan is de kans wel heel klein dat je ineens een lege silo hebt”, aldus Edwin.

Altijd voldoende mortel

Beton silo

Afkloppen om te horen hoe vol de silo nog zit is bij ESM silo 2.0 niet langer nodig.

De ESM silo kan gevuld worden met bijvoorbeeld droge metsel- of doorstrijkmortel. Het betreft een 18 m3 silo die met maximaal 30 ton droge mortel gevuld kan worden. “Bij een ondergrens van 5 tot 6 ton gaat er een waarschuwing naar ons en de klant. Een bulkwagen kan 21 tot 24 ton vervoeren, dus hiermee is de silo weer volledig te vullen”, zegt Udo Snijer, productmanager Beton bij Saint-Gobain Weber Beamix. “Wie voor 12.00 uur belt, heeft de volgende dag onze bulkwagen bij de silo om bij te vullen.”

Volgens Edwin kan er ook een doorstrijkmortel op kleur worden besteld: “Maar die mortel moet je wel goed inplannen, omdat we de productie van gekleurde mortel ook moeten voorbereiden. Dus dan kunnen we niet zomaar de volgende dag voor de silo staan om deze bij te vullen.” Een ander punt van aandacht is de verbruiksnelheid: “Wij kunnen zien hoeveel mortel er per dag wordt gebruikt. Soms bellen ze in paniek dat de silo bijna leeg is, maar dan blijkt het verbruik per dag zo gering te zijn dat ze nog zeker twee dagen vooruit kunnen. Er kunnen ook grote variaties in het verbruik zitten. Dus dan is het veiliger om bij de ondergrens van 6 ton te kijken of de silo weer gevuld moet worden.”

Volgens Edwin kost toevoeging van Electronic Silo Management aan een silo maar € 2,50 per dag: “Dat is bijna voor niks, als je naar de voordelen kijkt. Een dag stilstand kost je al snel 5.000 euro.” En als er droge mortel overblijft in de silo? “Die nemen we retour en vaak wordt deze gecrediteerd. Meestal kunnen we een gangbare mortel elders weer plaatsen, of hij gaat terug in de productie en wordt gerecycled. Alleen specifieke kleuren doorstrijkmortel, zoals rood en geel, kunnen we niet opnieuw gebruiken. Die moeten we echt afvoeren. Maar bijvoorbeeld antraciet kunnen we wel weer bijmengen bij de gewone doorstrijkmortel.”

Binnenstedelijke uitdaging

Volgens beide heren wordt de uitdaging vooral in de binnensteden met grachtengordels steeds groter. Udo: “In de binnenstad van Amsterdam mogen alleen vrachtwagens rijden met een beperkte aslast. Dit zal in de toekomst waarschijnlijk ook gaan gelden voor steden als Leiden, Den Haag en Utrecht. Dat heeft onder meer te maken met de kans op schade aan kademuren en dergelijke. In de praktijk betekent dit dat een bulkwagen bijvoorbeeld maximaal 16 ton droge mortel kan meenemen. Ook aan het maximale gewicht van de silo worden eisen gesteld. En je mag bijvoorbeeld maar één silo plaatsen. Dan moet je dus nog beter gaan plannen en wordt het belang van een ESM silo dus nog groter.”

ESM silo 2.0

ESM silo 2.0

ESM silo 2.0.

Weber Beamix heeft dit jaar een nieuwe silo succesvol getest bij diverse projecten: ESM silo 2.0. Udo vertelt: “In de civiele markt en bij funderingstechnieken, zoals in de grond gevormde palen, is een hele fijne mortel nodig. Maar onze silo kon die fijne mortel niet goed meten. We kregen vragen uit de markt of we de vulling met fijne mortel beter meetbaar konden maken. De hoeveelheid benodigde mortel per paal kan enorm wisselen door afwijkingen in de ondergrond. Dan kan er zomaar twee keer zoveel mortel nodig zijn voor een paal. Als je dat verbruik goed kan meten, kun je de gemiddelde behoefte aan mortel per paal uitrekenen. Dat geeft een goed beeld van je verbruik en het moment wanneer er nieuwe mortel besteld moet worden.”

Edwin vult aan: “Een dag stilstand is in die sector bijzonder kostbaar. Dan staan daar funderingsmachines en ander materieel stil. Gelukkig hebben we hier nu een oplossing voor: ESM silo 2.0. Deze kan ook fijne mortel meten. De silo hebben we nu een half jaar uitgebreid getest in heel het land en zelfs op het water. In het eerste kwartaal van 2024 komt deze silo beschikbaar voor de markt. Uiteindelijk moet de ESM silo 2.0 de oude ESM silo geleidelijk gaan vervangen.”

ESM silo op water

De ESM silo 2.0 is zelfs op water succesvol getest.

Saint-Gobain Weber Beamix
www.nl.weber