Flex parkeren wordt werken en wonen

Artikel delen

Een parkeergarage is vanuit een Slimbouwen perspectief in feite een slim casco dat best als basis zou kunnen dienen voor woon- en werkgebouwen. Knelpunten bij een traditioneel casco om dit mogelijk te maken zijn o.a. de noodzakelijke ingrepen zoals het na een parkeerverleden zorgen voor openingen, alsmede de positionering van installaties. MPC Parking is een nieuw Nederlands concept dat op het punt van doorbreken staat. Met name op de Duitse en Scandinavische markt. Bijzonder is dat aluminium als constructiemateriaal wordt ingezet en voorts dat het concept zich buitengewoon goed leent voor een tweede leven. Terecht aandacht voor deze ontwikkeling die zijn oorsprong van buiten de bouw kent.

Tekst: Prof. Dr. Ir Jos Lichtenberg


Ik heb het op deze plek vaker gezegd. Als de bouw achterover blijft leunen, en dat lijkt na de crisis het geval, dan zal dat een overduidelijke uitnodiging zijn voor buitenlandse of branche vreemde bedrijven om te laten zien hoe het wel slim kan.

Primeur

Fred Meulenkamp en Cor Leenders zijn afkomstig uit de petrochemische sector; de een marketeer, de ander engineer, die beiden een verfrissend idee hebben over parkeren maar ook op ‘toekomst gericht bouwen’. Ik ontmoette ze vijf jaar geleden en we spraken elkaar daarna regelmatig. Steeds schoven ze verder op in hun denken, al zijn ze al die tijd trouw gebleven aan hun oorspronkelijke visie. Intussen is het product zeer verfijnd doorontwikkeld en krijgt het veel gehoor op o.a. de Duitse markt, waar komend jaar de eerste proefgarage zal worden gerealiseerd. In die zin is dit artikel een primeur.

Aluminium

Door tafels te monteren en te stapelen bestaande uit maatvast aluminium kolommen, liggers en vloeren (maatvast betekent snel monteren en mogelijkheid tot hergebruik) ontstaat een bouwwijze die de markt flexibel kan bedienen. Alleen de keuze voor aluminium is al een bijzondere waardoor je al bijna zeker weet dat het concept niet uit de zeer traditionele bouw kan komen.
Die keuze heeft een reden.

Flexibiliteit

Parkeren is vaak een tijdelijke nood bijv. bij een stadsuitleg, bij een groot event zoals de floriade. Dan wil je niet in een te permanente oplossing investeren. Immers na enkele maanden is het event voorbij en neemt de toeloop af. Dan is leasen of huren veel interessanter.
Soms is de parkeerbehoefte moeilijk te voorspellen. Denk maar aan de half leegstaande parkeergarages. En afgezien van dit alles is parkeerbehoefte sowieso onvoorspelbaar. Mobiliteit is in beweging. Diesel mag in toenemende mate in steden niet meer en wellicht gaan we over 10 jaar wel bestuurder-loos van a naar b met een via een App aangezochte bestuurder-loze auto die je exact op tijd van huis ophaalt en onderweg geen ongeplande minuut verliest zodat je ook just-in-time op je bestemming arriveert.
Is die auto nog wel in bezit en parkeren we die nog wel. Nee want in een florerend business model moeten de auto’s juist zoveel mogelijk in gebruik en dus onderweg zijn.
De garages gebouwd met het MPC Parking system kunnen worden aangepast aan de behoefte. Wat extra capaciteit of juist een deel verwijderen om de kosten te drukken. De onderdelen zijn universeel en kunnen op een andere plek weer worden ingezet. Aldus wordt het product in feite een dienst.

Kantoren en woningen

Een tweede vorm van flexibiliteit is het omvormen van parkeergarages tot kantoren en woningen. Door tussenzones te verwijderen komt er licht in het centrum van het gebouw en kan geheel in stijl met het Slimbouwen schema aan de aluminium constructie een gevel worden gemonteerd en kunnen in de aluminium constructie leidingen worden gepositioneerd. Vervolgens volgt dan nog de afbouw.

Dat betekent dat de garages niet perse vastgoed zijn. Ze zijn demontabel en verplaatsbaar. In feite extreem circulair en zo wordt vastgoed een dienst. Het betekent ook dat binnen blijvende structuren andere functies kunnen worden gerealiseerd. Kantoren, woningen, etc. Dat laatste is, terwijl MPC Parking actief bezig is garages in o.a. Duitsland en Zweden voor te bereiden, nu volop in ontwikkeling. En dat lijkt goed getimed, want deze industriële wijze van bouwen speelt natuurlijk prima in op een wel zeer actueel probleem, nl. het grote tekort aan bouwcapaciteit. Met eenzelfde arbeidspotentieel kan met deze industriële benadering meer volume worden gerealiseerd. Niet onbelangrijk is dat deze bouwwijze door de hogere productiviteit ook per saldo concurrerender kan worden aangeboden.
Ofschoon het systeem is gepatenteerd wordt de kennis nog niet op straat gelegd. We mogen dus wat sfeer opsnuiven, maar voor technische details zullen we na de lancering pas kunnen aankloppen. Ook dat hoort bij een primeur.

Waarom aluminium?

Door het aluminium is de uitstraling veel strakker dan we zijn gewend en ook lichter, moderner.
De structuur is door de mate van precisie, het lichte gewicht en de uitgekiende afmetingen, supersnel te realiseren. Bij het ontwikkelen is tevens sterk rekening gehouden met efficiënt transport. Bouwtijden, montagetijden eigenlijk, zijn spectaculair korter dan dat we zijn gewend.
De gebouwen wegen veel minder hetgeen zich onder andere laat vertalen naar een simpele reversibele fundering. Mocht het gebouw ooit moeten plaatsmaken, dan kan dat dus inclusief fundering. Voor bouwen in een moeras kan niets zonder serieuze fundering en in dat geval of gewoon op water, kan dit prima op een drijvend ponton worden gerealiseerd.
Aluminium is daarnaast vanwege het geringe noodzakelijke onderhoud ook veel gunstiger in de exploitatie.

Geest uit de fles

MPC ontwikkelt dit systeem in een strategisch consortium waarin Nederlandse en Duitse bedrijven hun bijdrage leveren en ook participeren. Om de opschaling te financieren zijn initiatiefnemers bezig om kapitaal aan te trekken en zodra dat is gelukt is de geest uit de fles en wordt deze prachtige innovatie naar verwachting grootschalig uitgerold. Dat is ook de bedoeling omdat juist bij industriële producten het volume van groot belang is om snel heel concurrerend te worden.

Evaluatie

MPC, wat overigens ook Multi Purpose Construction betekent, laat pijnlijk zien waar het in onze eigen branche aan schort. We onderschatten schromelijk de kracht van buiten. We kampen met 10% faalkosten, 40% bijdrage in de CO2 emissie. We hanteren materiaal verslindende bouwwijzen terwijl de materiaal schaarste zich aandient. We kampen met een grote inefficiëntie die van elk bouwproject afdruipt, en nog veel meer. Toch klink klare symptomen dat we op de verkeerde weg zitten en daarmee zeer uitnodigend zijn voor nieuwe toetreders die deze voorzetten alleen maar dankbaar hoeven in te koppen.
Dat gebeurt al volop in bijv. de gevelindustrie waar Japanse en Chinese bedrijven steeds meer grip krijgen op de markt. Een industrie die veel internationaler denkt krijgt ook steeds meer vat op het bouwen en daarmee wordt de markt al sowieso veel internationaler.
En zie ook hier het resultaat. Het idee komt nog uit Nederland, maar wel uit een andere branche en de productie zal hoofdzakelijk niet in Nederland plaatsvinden. Wij hebben nu eenmaal veel maakindustrie afgestoten.

Het wordt tijd voor een Blue Ocean Movement. Ook daarover schreef ik eerder. Diverse malen zelfs. Via Off Road Innovations zet ik samen met Monique Donker onze expertise in de etalage. Voor wie met de vuist op tafel wil slaan dat het verdorie nu maar eens moet veranderen, zijn wij er om te helpen het tij nog tijdig te keren.


Voor wie interesse heeft: Off road Innovations houdt regelmatig inspiratiesessies. Deels gratis, deels betaald. Meer info en ook mogelijkheid tot inschrijven op www.OffroadInnovations.nl