“Veiling bouwequipment leidt tot beste deal”

Artikel delen

“De beste uitkomst voor beide partijen tegen een goede, marktconforme prijs.” Die stelling durft Addy Oosterom, directeur Marketing en Service van Troostwijk Veilingen, op basis van jaarlijks honderden veilingen wereldwijd richting bouw en GWW-sector te uiten. “Omdat de verkopende partij binnen een relatief kort tijdsbestek en zonder rompslomp zijn overtallige equipment of materialen kwijt is en het geld op zijn rekening heeft staan. Aan de andere kant zit een tevreden koper ergens ter wereld die dat gezochte specifieke item heeft en daar geld voor over heeft. Het begrip veiling hield mensen in het verleden wellicht nog wat op afstand, maar veilen is vandaag de dag één van de meest praktische en lucratieve verkoopkanalen.”

Dit verkoopkanaal wordt extra aantrekkelijk nu Troostwijk start met een nieuw online veilingplatform. Rob Meijer, accountmanager bouwsector, legt uit: “Ons nieuwe online platform brengt vraag en aanbod dichter bij elkaar. Dat werkt twee kanten op. Je ziet namelijk enerzijds dat bedrijven steeds sneller hun machinepark en gereedschap vernieuwen, mede om gehoor te geven aan de wensen van opdrachtgevers voor zaken als snellere realisatie en duurzaamheid. Daarnaast willen ze zich met uitstekend equipment onderscheiden van de concurrentie binnen hun sector. Anderzijds zie je de groeiende behoefte in andere delen van de wereld waar de economie bloeit en veel vraag is naar tweedehands machines en gereedschappen. Vaak met specifieke eisen, die we nu juist in ons nieuwe veilingplatform als zoekcriteria kunnen opvoeren, compleet met alle informatie, bijbehorende attributen en foto’s. Zo heeft de koper toegang tot eerlijke informatie. Als iemand in Roemenië dan een bepaald merk en type tegelzaag zoekt, dan kan hij die op ons veilingplatform vinden. Daar heeft hij bij de veiling dan ook een goede prijs voor over. Met anderhalf miljoen bezoekers op de veilingwebsite zijn er namelijk altijd wel meer gegadigden voor dat item. Het koperspubliek kan op de website in vijftien talen informatie krijgen en daarnaast ondersteuning krijgen van één van de vele Troostwijk-kantoren in Europa.”

Rob Meijer (links), accountmanager bouwsector en Addy Oosterom (rechts), directeur Marketing en Service van Troostwijk Veilingen: “Ons nieuwe online platform brengt vraag en aanbod dichter bij elkaar.”

Besef van waarde

Oosterom vindt het belangrijk dat verkopende partijen in eerste instantie beseffen dat zij zaken in huis hebben die geld vertegenwoordigen. “Alles heeft waarde. Je kunt oud steigermaterieel in een hoekje van je loods leggen, maar beter is het in een veiling te verkopen. Het geld dat je ontvangt kun je dan weer bedrijfsmatig investeren. Veilen van overbodige zaken levert geld op, schept ruimte in je bedrijf en draagt bij aan de circulaire economie. Want elders krijgt die machine een tweede leven, in plaats dat deze uiteindelijk als oud ijzer een paar kwartjes opbrengt.”
Hij wijst op het momentum bij zo’n veiling, waarbij men tegen elkaar opbiedt waardoor de optimale marktconforme prijs ontstaat. “Het biedgedrag concentreert zich in de laatste uren en op dat moment gaat de prijs omhoog. Zo is de kans groot dat je onder aan de streep meer overhoudt met de beste uitkomst in vergelijking met andere verkoopkanalen als inruil, onderhandse verkoop of marktplaatsen. Nogmaals, ik spreek liever van de beste uitkomst, omdat je bij de veiling verkoper én koper bedient. Wij hebben een heel groot netwerk van vaste bezoekers voor veilingen en met het nieuwe online platform zie je dat er bij elke veiling veel nieuwe gegadigden bijkomen. De uitbreiding van ons IT-team achter het online platform is in korte tijd gegroeid van een tiental naar ruim vijftig man. Dat is ook nodig om bijvoorbeeld jaarlijks meer dan een half miljoen kavels aan te kunnen bieden en de enorme hoeveelheid data van objecten in toegankelijke zoekstructuren te ordenen.”

Of het nu een kraan, graafmachine, freesbank, ladder of een restant bouwmateriaal betreft, Troostwijk kan het via het online platform veilen.

Geld direct op rekening

Meijer vult aan dat behalve de beste deal ook de totale ontzorging een groot pluspunt bij veilingen is. “Onze taxateurs komen kijken, de opdrachtgever heeft een idee van de opbrengst, we managen daarbij de verwachtingen, we gaan aan het werk en binnen een vast tijdsbestek van zes tot acht weken is het item normaliter verkocht en staat het geld op de rekening van de verkopende partij. Heel makkelijk. Het kan gaan om een enkel item of een complete projectinventaris. Mooi voorbeeld is de transformatie van kantoorgebouwen tot bijvoorbeeld woonruimte. Je kunt alles uit zo’n oud gebouw slopen en op de afvalberg gooien – tegen behoorlijke kosten – je kunt de aanwezige zaken ook veilen, met kans op een mooie opbrengst. Dát is het perspectief dat Troostwijk biedt. We zitten in het centrum van verkoop en aankoop voor al uw bouwgerelateerde items.”
Of het nu een graafmachine, freesbank, ladder of een restant bouwmateriaal betreft, Troostwijk kan het via het online platform veilen. Oosterom: “Overal is een markt voor. Het ene moment veilen wij robotarmen uit een fabriek, het volgende moment een gigantische bouwkraan. Maar ook die serie handgereedschappen.” Troostwijk nodigt bedrijven uit om in alle hoeken en gaten te kijken waar potentieel extra bedrijfskapitaal zit. Meijer besluit: “De belangstelling voor veilingen is de laatste jaren enorm gegroeid. Onze ‘winkel’ is voor zowel aanbodkant als vraagkant groter en aantrekkelijker dan ooit.”

Informatie: www.troostwijkauctions.com