3 tips om de klantgerichtheid in de bouw te verbeteren 

De klantgerichtheid in de bouw moet echt beter. Veel mensen beklagen zich over hoe er wordt gecommuniceerd door bouwspecialisten. Zeker bij nieuwbouw laat men nog geregeld steekjes vallen. Aannemers, schilders, glaszetters, isolatie-specialisten en ga zo maar door… allemaal hebben zij één taak. Ze moeten echter samenwerken om het beste resultaat te behalen. Niet alleen moet er dus goed met de klant worden gecommuniceerd, maar ook met elkaar. Dit blijkt in de praktijk niet zo makkelijk te zijn. 

klantgerichtheid bouw

Hoe kan men werken aan betere klantgerichtheid in de bouw? Hoe wordt de klant weer op de eerste plaats gezet? Hieronder volgen enkele tips die hierbij kunnen helpen.

  1. Neem klanten mee op de bouwplaats en inspireer ze

Het is belangrijk dat klanten constant meegenomen worden in het bouwproces. Letterlijk. Geef ze tijdelijk toegang tot de bouwplaats en laat zien wat er op dat moment wordt gedaan. Het is eventueel ook mogelijk om ze eerdere soortgelijke projecten te tonen, zodat ze alvast een goed idee krijgen van wat ze kunnen verwachten.

Dit kan ook betekenen dat je ze alvast de nodige inspiratie biedt. Laat bijvoorbeeld zien hoe de basis straks wordt en geef opties om de inrichting hierop aan te passen. Prijs bijvoorbeeld een zwarte eettafel aan om de moderne bouwstijl te complimenteren of neem ze zelfs mee in de zoektocht naar de juiste sanitair. Als bouwspecialist heb je een belangrijke taak. Dat gaat veel verder dan enkel jouw rol op de bouwplaats vervullen. De klant hecht veel waarde aan jouw mening. Durf deze dan ook echt te delen en neem ze mee in het proces.

  1. Communiceren, communiceren en nog eens communiceren

Goede communicatie op de bouwplaats is onmisbaar. Toch blijft dit op veel bouwplaatsen een ondergeschoven kindje. De bouwspecialisten communiceren onderling te weinig en er wordt ook te weinig gedeeld met de klant. Dit levert van alle kanten frustraties op. Om nog maar te zwijgen over het feit dat er zo ook nog eens onnodige fouten worden gemaakt. Kortom: hoog tijd om hier verandering in te brengen.

Blijf daarom als bouwspecialist absoluut hameren op betere communicatie. Dat begint al bij het voorbeeld dat jij geeft. Hoe beter jouw communicatieve vaardigheden zijn, hoe groter de kans dat je omgeving hier ook harder aan gaat werken.

Probeer constant in contact te blijven met de klant. Plan bijvoorbeeld wekelijks een telefoon afspraak in om even te bespreken hoe het vordert op de bouwplaats, wat er al gedaan is en om eventueel ook nog een aantal vragen te stellen. Maak ook telkens foto’s van de dingen die zijn gedaan en stuur deze door. Zo is het voor de klant ook duidelijker waar je het over hebt. Wees tevens nieuwsgierig naar de dingen die zij al hebben gedaan om hun woning straks te verrijken. Misschien kijken ze momenteel wel naar de eettafels van PUUUR Interiors. Dan zullen ze het ongetwijfeld fijn vinden om dit te delen. Een kleine moeite, een groot gebaar.

  1. Luisteren

Probeer oprecht naar de klant te luisteren. Jullie kunnen niet zonder elkaar. Jullie zijn een team. Durf daarom echt vragen te stellen. Als de klant ergens minder blij mee is, moet hij ook het gevoel hebben dat hij dit kan zeggen. Zo werken jullie samen aan het beste resultaat.