De P van promotie

Ondernemen
Artikel delen

De P van Promotie: social media

Social Media: van de eerste krabbels op Hyves, tot een wijdvertakt netwerk aan communicatiemogelijkheden dat de hele dag in een stevig tempo over onze schermpjes raast. Ook als aannemer en ZZP’r in de bouw, kan social media een actieve rol spelen in het vinden van nieuwe opdrachten.

Auteur: Herman Grendelman

Pinterest

Bent u keukenbouwer, vloerenlegger of wellicht tegelzetter? Dan is Pinterest een eenvoudig in te zetten medium, waar u het antwoord bij behoefte presenteert. Mocht u Pinterest nog niet kennen: een sociaal netwerk wat fungeert als een enorm digitaal prikbord. Pinterest is plaatjes kijken maar vooral ook ideeën opdoen. Wat als ik bijvoorbeeld een granieten vloer aan wil laten leggen of m’n keuken wil laten verbouwen? Veel consumenten gaan net als ik naar Pinterest om inspiratie op te doen. Wat zijn de mogelijkheden, wat vind ik mooi en welke kleurcombinaties kom ik tegen? Ik verzamel de verschillende plaatjes vervolgens op m’n eigen prikbord. Wat als ik zoek op ‘keuken granieten vloer’ – probeer maar eens – en ik kom mooie foto’s van uw projecten tegen? Dan heb ik naast mooie voorbeelden meteen een geschikte vakman op m’n lijstje staan.

Facebook

In mijn vorige bijdrage schreef ik over een aannemer in de buurt die regelmatig voorbij komt op mijn tijdlijn in Facebook. De aannemer heeft veel volgers en presenteert projecten, geeft een kijkje achter de schermen middels video’s en laat bewoners van nieuw gebouwde woningen vertellen over service en samenwerking. Echter – en zeker als we net gestart zijn – : we hebben niet allemaal honderden of duizenden fans van de bedrijfspagina. Dus wie ziet onze content? Iedereen die we zelf selecteren met een gesponsorde update! Wanneer we op Facebook een update plaatsen van een opgeleverd project, kunnen we deze gesponsord verspreiden onder een geselecteerde doelgroep, regio of andere voorkeur. Mooie veranda’s gebouwd in bijvoorbeeld de regio Salland? Laat het de doelgroep in deze regio weten middels een gesponsorde update en realiseer nieuwe leads en likes van de bedrijfspagina.

Video

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden zeker online. En liever nog een bewegend plaatje. Een korte snippet op Instagram of een iets langere video op YouTube. Met een eenvoudige smartphone zijn videos te maken die vervolgens zijn te editen met gratis beschikbare programmatjes of de video editor van YouTube zelf. Maak een attractieve timelapse van een project of een instructievideo waarin u de kneepjes van het vak uitlegt. Verspreid de content via de verschillende sociale kanalen en laat zien wie u bent en wat u kan zonder dure videocrews en productie studio’s.

BouwTotaal