Staco doet forse stap voorwaarts in duurzaamheid

Artikel delen

Begin juli heeft roosterfabrikant Staco het zilveren Cradle to Cradle® certificaat behaald. Daarmee zet deze producent van metalen constructiepanelen, die onder meer worden toegepast als looproosters, traptredes en gevelbekleding, een flinke stap vooruit in duurzaamheid. Het certificaat geldt voor beide fabrieken van Staco, in Reuver en Polen. Wereldwijd hebben slechts 200 ondernemingen het zilveren certificaat, waarvan Staco de enige fabrikant van constructiepanelen is. “De volgende stap is goud” aldus algemeen directeur Edwin Zijlstra. “Je moet proberen een positieve impact te hebben.”

Cradle to Cradle®-certificering is een streng en uitgebreid certificeringsprogramma, dat producten en materialen beoordeelt op het gebied van menselijke gezondheid, zorg voor het milieu en recyclebaarheid. De stap van brons naar zilver was geen gemakkelijke, vertelt business development manager Luc Habets. “Voor brons moet je vooral zaken vastleggen. Staal, onze belangrijkste grondstof, is zeer goed herbruikbaar; veel beter dan bijvoorbeeld beton. Daardoor was het ons voor niet extreem lastig om dat certificaat te behalen. Dat is bij zilver wel anders.”

Want behalve het vereiste dat producten 100% recyclebaar moeten zijn, wordt een organisatie op meer aspecten beoordeeld. Ook social fairness is van groot belang: in hoeverre doe je als organisatie iets terug voor de medemens. Staco doet dit samen met moederbedrijf ROTO door actief de stichting Opkikker te steunen, die gezinnen met een ziek kindje een onvergetelijke dag bezorgt.

Verder gaat het bij de certificering voor zilver verder dan alleen de organisatie zelf: ook de rest van de keten wordt onder de loep genomen. De staalleveranciers van Staco zijn bijvoorbeeld geaudit op de manier waarop zij met hun afvalwater omgaan. Die werkwijze plaatst de relatie met leveranciers in een ander daglicht. “Sommigen bleken zich er niet bewust van te zijn waar hun materiaal vandaan komt. Die hebben we door onze vragen wel aan het denken gezet”, aldus Habets.

“Duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol. De overheid stelt nu al strenge eisen bij aanbestedingen en de komende jaren zullen steeds meer opdrachtgevers dat doen. Onze producten passen daar perfect bij. We proberen onze klanten met onze producten en onze werkwijze aan het denken te zetten. Daarin zit onze meerwaarde. Onze slogan is niet voor niets Create and Inspire.”