Bouwplaats steeds meer digitaal, ook voor mkb’ers
Digitalisering van de bouwsector houdt al lang niet meer op bij het kantoor, en zelfs niet meer bij de bouwkeet. Digitale urenbriefjes, werkbonnen en opleverdocumenten zijn steeds vaker gemeengoed aan het worden tot op de bouwplaats zelf. Toch is nog lang niet iedereen om en dat zorgt ervoor dat Admicom, ontwikkelaar van software voor mkb’ers in de bouw, nog grensverleggend werk blijft doen bij bouwbedrijven, vertelt Werner Mets, accountmanager bij Admicom.
“Sinds de komst van computers is de bouw meegegaan in de digitalisering. Dat is steeds verder ontwikkeld, via het kantoor tot aan de bouwkeet. Maar de laatste jaren wordt veel gecommuniceerd via smartphones. En dat schuift steeds meer in elkaar, wat de snelheid van bouwen verhoogt en de faalkosten reduceert. Want met onze eigen ontwikkelde Admicom Apps kan het bouwplaatspersoneel met de smartphone of tablet niet alleen uren boeken, maar bijvoorbeeld ook bonnen maken, meerwerk registreren en opleverpunten vastleggen. Dit wordt gelijk verwerkt in de centrale database, waardoor alle betrokkenen direct beschikken over alle informatie.”
“Deze software van Admicom, Vakware genaamd, wordt gebruikt door aannemers, schilders, stukadoors, installateurs en GWW-bedrijven. Alle bedrijfsprocessen zijn hierin geïntegreerd, zoals calculaties, offertes, projecten, facturen en boekhouding. Ook materieelstukken, artikelen, relaties en planningen kunnen hierin worden beheerd.”
“En dit wordt allemaal gecoördineerd vanuit kantoor, door een architect of een bouwvoorbereider, maar de vakprofessionals op de bouwplaats moeten het uitvoeren. Het is ook daarom dat we deze functies heel makkelijk bedienbaar hebben gemaakt. Dat is voor diezelfde vakmensen ook in hun eigen belang, want waar men voorheen aan het eind van iedere week de uren registreerde en daarna kreeg uitbetaald, gebeurt dat nu na iedere werkdag. Het mooie is dat we ook een vertaalfunctie hebben ingebouwd, van Duits en Engels tot aan Pools.”
“Veel bedrijven waar we onze Admicom software en apps introduceren, merken al snel de voordelen ervan. Neem nu de opname-app, daar maken steeds meer vastgoedonderhoudsbedrijven gebruik van. Tijdens een opname voor bijvoorbeeld groot onderhoud, verbouw of renovatie, worden veel gegevens verzameld. Op een opnameformulier moet het mogelijk zijn om opmerkingen, handtekeningen, foto’s en informatie over de ruimtes, kenmerken en bewonerskeuzes kwijt te kunnen. Met deze app kan ter plekke alle informatie worden genoteerd van het werk dat uitgevoerd gaat worden. Als deze info wordt doorgestuurd naar kantoor, zijn deze gegevens de basis voor een calculatie of een offerte. Deze software maakt het mogelijk dat vakmannen en -vrouwen sneller werken, met minder kans op fouten. De software en apps zijn makkelijk te bedienen. En met een smartphone of tablet zijn alle gebruikers helemaal up-to-date, ook op de bouwplaats.”
Meer info:
Admicom
www.admicom.nl