‘Lijm kan nog zo goed zijn; als de ondergrond niet deugt wordt het niets’

Artikel delen

Door corona was het trainingscentrum van Ardex lange tijd dicht, maar de eerste trainingen staan weer gepland. “Gelukkig maar”, stelt salesmanager Jan de Jong. “Training en feedback vanuit de verwerkers zijn immers onderdeel van onze werkwijze. Ardex denkt in systemen en ontwikkelt altijd samen met de markt.” 

Prijsverhogingen en schaarste van grondstoffen raken momenteel ook Ardex, fabrikant van bouwchemische producten zoals mortels, lijmen en kitten. “Daar heb je mee te dealen. Net als iedereen op dit moment”, zegt De Jong. “Maar we blijven de kwaliteit leveren die klanten van ons gewend zijn. Daar gaan we niet op inboeten. Dat zit niet in ons DNA.”

Als De Jong gevraagd wordt om dat DNA toe te lichten, antwoord hij: “Ardex is een echt familiebedrijf. We hoeven niet de grootste te zijn, maar we willen wel het verschil op de bouw kunnen maken. Oplossingen aandragen en meedenken in systemen. Ons handelen is gericht op het maken van de beste producten.”

Dat verschil maken doet Ardex volgens De Jong door uit te gaan van “onze eigen normen en waarden en door onze productkwaliteit. Ardex is van oorsprong een Duits bedrijf met fabrieken in meer dan 20 landen. We zijn in meer dan 50 landen actief met meerdere merken die allemaal onder de Ardex groep vallen. Vaak zijn dat ook ex-familiebedrijven die we in onze familie hebben opgenomen. Overal werken hele slimme mensen op onze laboratoria die in nauwe samenwerking met een technische dienst producten ontwikkelen die uitgebreid getest worden door praktijkmensen.”

Gebruiksgemak

Alle producten van Ardex worden tijdens de ontwikkeling uitgebreid beoordeeld op verwerkingsgemak, gebruiksgemak en de snelheid van afbinden. De Jong: “We vragen ons minder af wat een zak mortel kost, maar kijken hoeveel vierkante meter je ermee kunt verwerken en wat dat een afbouwbedrijf oplevert.”

Corona heeft er volgens De Jong niet alleen voor gezorgd dat heel veel mensen hun huis zijn gaan verbouwen, maar ook dat mensen bewuster zijn geworden van wat ze willen. “En daardoor ook bereid zijn om meer te investeren. Een trend die we heel duidelijk zien is het gebruik van grootformaat tegels. Dat zet echt door. Dat brengt uitdagingen voor de verwerker met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van de effenheid van de wand en vloer. Dat kun je bij zulke grote tegels niet met lijm opvangen. Maar ook droogtijd speelt een belangrijke rol, vooral bij calciumsulfaat-vloeren.”

Volgens De Jong lenen de Ardex lijmen zich bijzonder goed voor grootformaat tegels. “Het is bijna vloeiend en toch standvast. Dat brengt echt iets voor de verwerker. Die weet zeker dat hij weinig tot geen luchtkamers onder een tegel krijgt. En dat is met tegels van 120 bij 120 echt een uitdaging. Hoe soepeler de lijm, hoe makkelijker je de lucht afvoert. Ik durf te stellen dat wij daar een specialist in zijn.”

Trainingscentrum

Ardex beroept zich ook op de kwalitatief hoogstaande trainingen voor verwerkers van hun producten. Door corona heeft het trainingscentrum in Duitsland echter lange tijd leeg gestaan. De Jong: “Gelukkig starten we de trainingen nu weer op. Een van de trainingen gaat specifiek over het leggen van XXL-tegels. En dan niet alleen over het verlijmen, maar ook hoe hanteer je die tegels, hoe til je ze, hoe snijd je ze, hoe maak je mooie kanten en hoe bereid je de ondergrond goed voor? Naast onze kwaliteit onderscheiden we ons ook echt in de markt met die trainingen.”

En dat heeft volgens De Jong weer alles te maken met het denken in systemen. “Je kunt nog zo’n goede lijm ontwikkelen, maar als de ondergrond niet in orde is, wordt het nog niets. Daarom zijn die trainingen een belangrijk onderdeel van ons concept. We werken daarbij nauw samen met fabrikanten van tegels en natuursteen. Met als doel om het niveau van de vakmensen die met onze producten werken zo hoog mogelijk te houden. Want kennis is immers macht. In de trainingen gaan we natuurlijk ook kort in op de theorie, maar het is vooral hands-on: neem vooral werkkleding mee en pak aan.”

Met de trainingen bij Ardex draait het bovendien niet alleen om zenden. “Wij leren er zelf ook van”, stelt De Jong. “Het is echt een wisselwerking tussen ons en de vakmensen. Niet voor niets worden al onze producten altijd eerst getest door de markt. En met die feedback ontwikkelen we door.”

Ardex
www.ardex.eu