“Het is allemaal accu-gereedschap tegenwoordig”

Artikel delen

We ontmoeten timmerman Koen Klein Goldewijk van Aannemersbedrijf Kappert Doetinchem bij een alleenstaande woning die net een nieuwe kap heeft gekregen. Welk gereedschap heeft hij in de bus? Wat is zijn mening over die gereedschappen en welk gereedschap is favoriet? Duidelijk is in ieder geval dat hij enorm blij is met de opkomst van accu gereedschap.

Tekst en beeld: Frank de Groot

Timmerman Koen Klein Goldewijk bij zijn bus

Timmerman Koen Klein Goldewijk bij zijn bus: “Het is allemaal accu tegenwoordig en dat is enorm handig!”.

De bewoners van de vrijstaande woning in Doetinchem zijn uiterst gastvrij en we krijgen dan ook een mooie plek in de serre om bij te praten. De woning uit 1984 heeft een volledig, goed geïsoleerde nieuwe kap gekregen. Het oude dak kende geen dakoverstekken, zodat de woning een strakke uitstraling had. Maar nu is alsnog gekozen voor dakoverstekken, waardoor het ontwerp een meer landelijk gezicht heeft gekregen. “We zijn nu twee maanden bezig hier, maar het project is bijna gereed”, zegt Koen.

Zijn bus staat voor de woning en we willen natuurlijk weten welke merken hij gebruikt. “Het is bijna allemaal Makita gereedschap op LXT 18 V 5.0 Ah accu’s. Ideaal, omdat ik de accu’s op al mijn Makita gereedschap kan gebruiken. Ik heb er zes of zeven bij me. Daarnaast nog twee gesnoerde Bosch machines. Geen gedoe meer met kabelhaspels en snoeren op de werkplek. Het werkt allemaal veel sneller.”

Overgang naar accu

Indeling bus

Alle gereedschappen, materialen en accessoires zijn door Koen overzichtelijk in de bus ingedeeld. Zo kan hij overal snel bij.

De accu’s zijn volgens Koen tegenwoordig zo sterk, dat de kracht niet meer onderdoet voor machines met snoer. “Ik heb alleen nog een afkortzaag op snoer. Dat vind ik geen probleem, omdat ik die altijd gebruik bij de zaagtafel die ik ergens plaats. Daar heb ik dan ook de kabelhaspel, waar tevens een dubbele snellader van Makita aan is gekoppeld. De invalcirkelzaag heb ik trouwens wel op accu.”

“Voordeel van de moderne generatie accu’s is ook dat ze tot het eind volle kracht blijven leveren en er dan ineens mee stoppen. Je moet daarom wel zorgen dat je altijd volle accu’s hebt liggen. Iedere ochtend controleer ik dan ook de accu’s. Ik gebruik een aantal machines veel, dus dan moet je tijdens een werkdag wel van accu kunnen wisselen. Na een bepaalde tijd neemt de kracht af en dan moet je ze gewoon vervangen.”

Favoriet gereedschap

Indeling busWat is je favoriete gereedschap? Koen denkt even na: “Tja, dan kies ik toch voor de invalcirkelzaag op accu. Die werkt met dunne zaagbladen. Daar kun je fijn werk mee maken en de accu gaat langer mee. Deze werkt prettiger dan zijn voorganger met snoer. Dat kan ik overigens niet zeggen van een accu tacker van DeWalt die ik heb. Die is veel te groot, waardoor die niet lekker in de hand ligt. Dan heb ik nog liever een compacte pneumatische machine met een luchtslang en compressor.”

We zijn benieuwd wat er gebeurt als een machine kapot gaat. “Dat gebeurt niet vaak, moet ik zeggen. Maar kapotte machines brengen we naar een bedrijf hier in de buurt dat machines repareert. Maar vaak is dan het advies: je kunt beter een nieuwe kopen.”

Om de nek van Koen hangt een koord met twee otoplastieken: “Die zijn op maat gemaakt voor mijn oren. Veel handiger dan gehoorkappen, want die leg je ergens neer en dan kun je weer gaan zoeken als je ze nodig hebt. Als dat te lang duurt, doe je ze gewoon niet op. Daarnaast zijn gehoorkappen in de zomer erg warm. Die otoplastieken heb ik altijd bij me, dus dat is ideaal. Ook als je collega weer eens een uithaal van Céline Dion na moet doen!”

Compacte bus

Koen rijdt met een verlengde Renault Traffic. “Een wat kleinere bus, maar wij moeten vaak in woonwijken zijn. Vooral in de woonerven heb je vaak weinig plek, dus dan is een compacte bus ideaal. Bovendien ga je in een grote bus meer rommel meenemen.” In de bus zijn al het gereedschap, materialen en accessoires overzichtelijk opgeborgen. “Ik houd niet van gerammel in de bus, dus het moet ook goed vast zitten. En het moet overzichtelijk zijn. Zo liggen alle schroeven naast de schuifdeur aan de zijkant, zodat ik er snel bij kan. En de gereedschapskoffers pak je er ook snel uit.”

Tot besluit komt Koen nog even terug op de accumachines: “Ik denk dat er in de nabije toekomst bijna geen machines meer op snoer zijn. De huidige generatie accu’s biedt zoveel kracht en zijn zo snel weer op te laden, dat de voordelen enorm zijn. Het maakt ons werk in ieder geval een stuk leuker!”

Werkbus

Koen rijdt met een compacte Renault Traffic: we zo handig in krappe woonerven.

Korte kennismaking met Kappert

Aannemersbedrijf Kappert Doetinchem begon in 1931 als metselbedrijf, maar is nu uitgegroeid tot een volledig full service aannemersbedrijf. Er wordt een breed dienstenpakket aangeboden, zoals verbouwing, renovatie, onderhoud, nieuwbouw projecten, timmerwerk, metselwerk, stucwerk, tegelwerk, kitwerk, badkamer en toilet, pannen vervangen, deuren en ramen plaatsen/vervangen en dakvensters plaatsen/vervangen.

Doetinchems oudste aannemersbedrijf, met meer dan 92 jaar ervaring, leidt leerjongens op tot vakbekwaam personeel. Naast de benodigde vaardigheden zijn alle werknemers binnen dit aannemersbedrijf uitgekozen op karakter en pro-actieve houding.

Meer informatie: www.kappertdoetinchem.nl.