Lezerstest

Producten
Artikel delen

“Onovertroffen stabiliteit”

Marc Spaans voert als zzp’er de meest uiteenlopende onderhoudswerkzaamheden uit in de bestaande bouw, maar ook onder meer betonwerk in de ruwbouwfase. Een goede gelegenheid om de Southern Cross Zip Scuff Slate S3 veiligheidsschoen van Steel Blue eens flink te testen onder diverse omstandigheden. “De stabiliteit van deze schoen is onovertroffen”, vindt Marc.

Tekst: ing. Frank de Groot
Beeld: Marc Spaans

Marc Spaans

Marc Spaans testte de Southern Cross Zip Scuff Slate S3 veiligheidsschoen van Steel Blue.

De naam Spaans Groen Onderhoud uit Volendam doet vermoeden dat Marc een hovenier is, maar dat is een misverstand: “Groen slaat op ecologisch. Ik werk veel met duurzame materialen, zoals hennepisolatie. Aandacht voor het milieu vind ik heel belangrijk.”

Hij was al in het bezit van S3 Steel Blue veiligheidsschoenen, maar dan de lage variant. “Ik koop veel bij bouwtechnische groothandel Groenhart in Volendam. Die is ook dealer van Steel Blue en bood deze schoenen met korting aan. ‘Daar ga je veel plezier aan hebben’, zeiden ze nog. Nou, dat bleek inderdaad het geval te zijn. Daarom wilde ik de nieuwe Southern Cross Zip Scuff Slate S3 graag testen. Deze zijn wel hoger dan mijn eigen schoenen. Dat biedt veel stabiliteit op bijvoorbeeld de steiger of hoogwerker. Maar als je veel door de knieën moet, is een lagere schoen wat prettiger. De keuze voor een schoen moet dan ook aansluiten op het werk dat je doet.”

veiligheidsschoen

Deze veiligheidsschoen geeft volgens Marc Spaans veel stabiliteit bij het werk

Eigenschappen

veiligheidsschoen Eerst maar eens kijken naar de eigenschappen van de schoen. De Southern Cross Zip Slate S3 is een 150 mm hoge werkschoen met een geschulpte, gepolsterde kraag voor meer bewegingsvrijheid. Deze veiligheidsschoen is vervaardigd van hoogwaardig waterafstotend leer, heeft een stalen neus die bestand is tegen 200 joules en een industriële ritssluiting, zodat je met de veters ervoor kunt zorgen dat de schoenen perfect zitten en de rits kunt gebruiken om de schoenen makkelijk aan en uit te trekken.

De schoen heeft een antibacteriële / schimmelwerende inlegzool die over de hele lengte is voorzien van perforaties en PORON® Permafresh-onderlaag. Deze verhoogt het ademend vermogen, voert transpiratievocht sneller af en zorgt voor een uitstekende demping onder voet. Het voetbed is gemaakt van zacht polyurethaan dat zijn vorm en dikte behoudt gedurende de gehele levensduur van de veiligheidsschoen. De antistatische loopzool van thermoplastische urethaan (TPU) is hittebestendig tot 130 ºC. De schoen is gevoerd met Baltico®: een zacht, niet-schurend, hydrofoob materiaal dat ook transpiratievocht afvoert. De penetratiebestendige tussenzool vermindert tot slot de kans dat scherpe voorwerpen de zool doorboren.

Werkzaamheden

veiligheidsschoen Marc heeft de schoenen flink getest: “Ik had ze aan bij reparaties aan het betonwerk in de ruwbouwfase van een nieuw onderzoeksgebouw voor de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Dit in opdracht van J.P. van Eesteren. Zo moest ik sparingen dichtmaken of juist vergroten. In de afbouwfase heb ik onder meer sparingen vergroot in metal studwanden. Vervolgens heb ik bij een school in Osdorp in opdracht van KernBouw gevelbekleding van een zijgevel verwijderd. Daarna zijn er rails bevestigd voor de ophanging van zonnepanelen. Dit betekende veel gebruik van de ladder en werken vanuit de bak van een hoogwerker. Tot slot heb ik met deze schoenen renovatiewerk gedaan in de binnenstad van Amsterdam. Daarbij zijn onder meer verrotte houten kozijnen vervangen.”

Wat zijn de ervaringen? “Ik had al Steel Blue veiligheidsschoenen, omdat ik daar heel tevreden over ben. Vooral deze hoge variant biedt veel steun bij steigerwerk en bij het gebruik van de ladder of hoogwerker. Ik heb ze soms wel 12 uur per dag aan en dan is het fijn dat je er geen zweetvoeten in krijgt. Ik draag daartoe ook bamboesokken. ’s Avonds zet ik de schoenen nog eens extra te drogen, zelfs met krantenpapier of een doek erin. Maar dat zal natuurlijk niet iedereen doen.”

Overige ervaringen

“De schoenen zijn wel vrij groot als je maat 44 hebt”, zegt Marc. “In de auto vind ik ze wat te groot voor de pedalen. Maar verder zijn ze prima. De zool is super, net zoals de bescherming tegen stoten en scherpe voorwerpen. De grip op de ondergrond is eveneens heel goed. En zelfs in de vochtige omstandigheden in juli van dit jaar bleven mijn voeten droog.”

De rits die het uittrekken en instappen moet vereenvoudigen, gebruikt Marc niet: “Ik heb een hoge wreef, dus dan moet ik alsnog ook de veters iets lostrekken. Dus ik gebruik de veters. Maar dat is dan ook het voordeel dat de schoen zowel een rits als veters heeft. Dan kun je kiezen.”

Een werkschoen mag er natuurlijk ook een beetje stoer uitzien. Maar volgens Marc is de prestatie van de schoen natuurlijk belangrijker dan het uiterlijk: “Toch vind ik het tevens een mooie, stoere schoen. Ik associeer dat met die enorme, stoere machines van Caterpillar. De naden zijn ook mooi dubbel gestikt en de schoen is van fraai Nubuckleder. Tot slot is de hiel verlaagd, waardoor je aan de achterzijde meer bewegingsvrijheid hebt. Samenvattend ben ik heel tevreden over deze schoen.”

BouwTotaal