Top 5 vragen over batterijsysteem op bouwplaats
In Nederland zijn er inmiddels enkele grote bouwprojecten waar een batterijcontainer staat, soms met geïntegreerde fast charger. Deze batterijcontainer wordt ingezet om ter plekke elektrische voertuigen en zwaar bouwmaterieel snel en off-grid op te laden. De Nederlandse bouwer van LFP-batterijsystemen voor industrieel gebruik, Big Ass Battery, merkt dat steeds meer bouwbedrijven onderzoeken of het efficiënt is om te investeren in mobiele batterijsystemen.
“Je moet als bouwbedrijf goed in kaart brengen wat je benodigde capaciteit is. Daarbij moet, kostentechnisch, een afweging worden gemaakt tussen de benodigde energiecapaciteit, het laad- en ontlaadvermogen en de extra kosten van het materieel”, benadrukt Guido de Jong, CTO en oprichter van Big Ass Battery. Hij beantwoordt vijf veel voorkomende vragen over batterijsystemen.
- Wat is het vermogen van een mobiel batterijsysteem?
Een mobiel batterijsysteem is inzetbaar voor (tijdelijke) verzwaring om te peakshaven; dit betekent dat piekbelasting voorkomen wordt. Een 10ft-container heeft een maximaal vermogen van 680 kW en 800 kWh bruikbare opslagcapaciteit. Er is ook een systeem met geïntegreerde fast charger van maximaal 360 kW. Deze techniek is erg populair in de bouw en infra. Hiermee kan men tot 360 kW DC laden; dat is een grote sprong voorwaarts. De graafmachines kunnen hierdoor in de pauze worden opgeladen op vol vermogen, zodat zij de rest van de dag door kunnen werken.
- Hoe wordt een batterijsysteem opgeladen?
Een batterijsysteem kan op verschillende manieren worden opgeladen; aan de vaste aansluiting, via zon- en windenergie en met een aggregaat. De container kan zowel vast op het project worden neergezet voor het opladen of kan worden verplaatst.
- Wat kost een batterijsysteem?
Een vraag die erg vaak wordt gesteld. Dit is afhankelijk van het benodigde vermogen, de type aansluitingen en de batterijcapaciteit.
- Hoe veilig is een batterijsysteem op de bouwplaats?
Big Ass Battery maakt gebruik van LFP-accucellen (lithium-ijzer-fosfaat). Het is 99,99% brandveilig en compact door de hoge energiedichtheid. Daarnaast is het ook duurzamer omdat de batterijcellen geen kobalt, nikkel of mangaan bevatten. Dit heeft ook als voordeel dat de batterij gerecycled kan worden of, na intensief gebruik, ingezet kan worden voor minder zware toepassingen. Bij een batterijsysteem is het belangrijk dat er voldaan wordt aan de PGS 37 richtlijn (Lithiumhoudende energiedragers: energieopslagsystemen (EOS) – Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen) bij het bouwen en het plaatsen van de batterijpakketten.
- Wat maakt de batterij en de software ‘smart’?
De status van de batterij wordt op afstand gemonitord en is uitgerust met GPS en 4G zodat er real-time inzicht is in de data en deze gerapporteerd kan worden. Men kan ook automatisch schakelen naar andere modi, volledig off-grid gaan en efficiënt extra vermogen leveren bij een netverzwaring.