Bouwlogistiek in transitie: Efficiënter, duurzamer en goedkoper – samen met leveranciers en vervoerders
De bouwsector staat voor een forse logistieke uitdaging. Terwijl duurzaamheid en kostenefficiëntie steeds belangrijker worden, verloopt de aanvoer van bouwmaterialen vaak nog op traditionele en inefficiënte wijze. Niet alleen bouwbedrijven, maar ook leveranciers en vervoerders zijn onderdeel van een keten die dringend toe is aan vernieuwing.
Bouwbedrijven sturen, leveranciers en vervoerders voeren uit
In de bouwlogistiek bepalen hoofdaannemers en onderaannemers in feite het transport. Zij geven opdracht aan leveranciers, die de materialen vervolgens aanleveren via een logistieke keten die inmiddels flink onder druk staat. Niet alleen vanwege toenemende eisen op het gebied van CO₂- reductie en verslaglegging, maar ook vanwege de fors stijgende logistieke kosten, die in sommige projecten al veel meer 15% van de totale bouwsom bedragen.
Verandering is daarom noodzakelijk – en wel in onderlinge samenwerking. De bouwlogistiek optimaliseren is niet iets wat één partij alleen kan doen. Het vraagt om een gezamenlijke inspanning van bouwbedrijven, leveranciers én vervoerders.
De route van bouwmateriaal: een lange, inefficiënte keten
Een simpele analyse van de logistieke keten maakt de pijnpunten direct duidelijk. Bouwmaterialen leggen een lange reis af: van de bron (grondstoffen) naar de fabrikant, van daaruit naar de groothandel, en vervolgens naar de klant of direct naar de bouwplaats. Soms worden ze eerst nog opgeslagen bij de gebruiker, voordat ze op de bouwlocatie belanden.
Deze veelheid aan schakels en verplaatsingen zorgt voor inefficiëntie. De gemiddelde beladingsgraad van transportbewegingen tussen leverancier en bouwplaats of groothandel ligt rond de 60%. En dat is exclusief de lege retourritten, die in vrijwel alle gevallen op 0% uitkomen. Ook het afleveren op meerdere adressen per rit zorgt ervoor dat voertuigen aan het eind van de rit grotendeels leeg zijn.
Voeg daaraan toe dat voertuigen in de stad gemiddeld meer dan 60% van hun tijd geparkeerd staan – vaak ook nog wachtend op een losplek – en de conclusie is helder: de huidige vervoersaanpak is kostbaar, tijdrovend en milieubelastend.
Grote winst te behalen bij leveranciers
Een eerste belangrijke stap richting verbetering ligt bij de opslag en uitlevering van materialen door leveranciers. In de praktijk blijkt dat veel opslagcapaciteit is afgestemd op de productie, niet op de marktvraag. Dat zorgt voor onnodige vierkante meters en vaste personeelskosten.
Door opslag en uitlevering te flexibiliseren en bijvoorbeeld gebruik te maken van externe (Bouw) hubs, kan deze inefficiëntie worden doorbroken. Leveranciers die hun opslag afstemmen op de daadwerkelijke vraag, kunnen tot wel 50% besparen op personeel en ruimte. Dit verlaagt de kosten en verhoogt de flexibiliteit richting hun afnemers.
Slimmere transportplanning levert tot 40% besparing op
Ook op het vlak van transport is veel te winnen. Door vrachtwagens altijd volledig te beladen en te leveren op één centraal adres – zoals een Bouwhub – wordt het vervoer stukken efficiënter. In plaats van verschillende kleine leveringen aan meerdere bouwplaatsen, wordt er gebundeld geleverd op één plek. Van daaruit kunnen de juiste hoeveelheden, op het juiste moment, naar de bouwlocatie worden gebracht.
De Bouwhub fungeert hierbij als slimme schakel in de keten. Omdat er flexibele opslagcapaciteit beschikbaar is, hoeven leveranciers zich geen zorgen te maken over ruimtebeperkingen. En door gebruik te maken van keteninzicht kunnen leveringen van meerdere partijen eenvoudig worden gecombineerd, vooral als ze naar dezelfde regio gaan. Dit drukt de kosten en verhoogt het laadvolume per rit. Het resultaat: tot 40% besparing op transport.
Ook voor vervoerders zonder elektrisch wagenpark zijn er kansen
Een veelgehoorde zorg is de strengere regelgeving rondom stadsdistributie, met name door emissievrije zones. Niet iedere vervoerder beschikt al over een elektrisch of waterstof aangedreven wagenpark. Toch hoeft dit geen belemmering te zijn.
Door gebruik te maken van Bouwhubs buiten de stad, kunnen leveringen hier worden overgedragen aan emissievrije voertuigen van de hubbeheerder. Zo kunnen vervoerders hun contracten blijven naleven, terwijl het laatste traject – de zogenaamde last mile – volledig uitstootvrij plaatsvindt.
Bovendien verbetert ook voor vervoerders de efficiency aanzienlijk. In plaats van meerdere stops en lange wachttijden in de stad, kunnen zij nu sneller schakelen tussen leveringen. Meer ritten per dag, minder stilstand, en structureel hogere beladingsgraden maken het werk rendabeler en duurzamer.
Wat levert het op?
Het implementeren van deze logistieke hervormingen loont:
- Tot 35% besparing op totale logistieke kosten
(inclusief transport, opslag, en het gebruik van hubs) - Tot 50% reductie in CO₂-uitstoot tijdens transport
dankzij minder ritten, vollere vrachtwagens en emissievrije stadsdistributie.
Keteninzicht als voorwaarde voor succes
Cruciaal voor het realiseren van deze voordelen is inzicht in de hele keten. Zonder transparantie en afstemming tussen de schakels is het onmogelijk om efficiënt te plannen of ritten te combineren. Qonnected Logistics biedt hiervoor een oplossing in de vorm van een (gratis) geavanceerd logistiek platform, waarin alle gegevens samenkomen.
Daarnaast beschikt Qonnected over een landelijk dekkend netwerk van 15 Bouwhubs en 8 stadslogistieke hubs. Deze zijn volledig geïntegreerd in het platform, waardoor optimale afstemming tussen opslag, transport en levering mogelijk wordt.
Het resultaat: een soepel lopende logistieke keten met lagere kosten, minder uitstoot en hogere betrouwbaarheid. Qonnected rekent graag uw voordeel uit – en garandeert zelfs een structurele besparing van 35% op uw bouwlogistiek.
Meer weten over Bouwhubs of uw logistieke keten optimaliseren?
Bezoek www.qonnectedlogistics.nl of neem contact op voor een vrijblijvende analyse van uw logistieke proces.