Perronkappen Den Haag HS weer originele kleuren
De monumentale perronkappen van station Den Haag Holland Spoor (HS) krijgen weer de originele kleur. ProRail voert groot onderhoud uit en laat de houten en stalen onderdelen van de constructie schilderen. Ook worden kapotte ruiten vervangen en wordt houtrot aangepakt. Dit beschermt het culturele erfgoed en verlengt de levensduur van het station.

De perronkappen op station Den Haag HS. Foto: ProRail.
Station Den Haag HS is een Rijksmonument en heeft een cultuurhistorische waardestelling. ProRail wil het unieke karakter van het station benadrukken. Na grondig kleurenonderzoek zijn de originele kleuren van de perronkappen teruggevonden. Het kleurenonderzoek is uitgevoerd door Ruland Architecten en restauratieatelier SRAL. Het onderzoek is bedoeld om de oorspronkelijke kleuren zoveel mogelijk terug te brengen: de pilaren groen bijvoorbeeld, de overkapping lichtbruin. De overkappingen worden in deze kleuren hersteld. Dit beschermt niet alleen het erfgoed, maar brengt ook het authentieke karakter van het station terug. Ook kapotte ruiten en houtrot worden aangepakt.
Rijke historie
De perronkappen van station Den Haag HS zijn in de tweede helft van de 19e eeuw in fases gebouwd. Ze dragen een rijke geschiedenis met zich mee. Het station werd meerdere keren verbouwd om aan de eisen van eigentijds spoorvervoer te blijven voldoen. Hoewel een deel van de kapconstructie in 1989 door brand werd verwoest, werd deze ‘in stijl’ hersteld. Hierdoor bleef de historische uitstraling behouden.
De perronkappen weerspiegelen een stukje geschiedenis van Den Haag, de identiteit van de spoorwegen én de ontwikkeling van ijzer langs de spoorwegen. De naam Den Haag Hollands Spoor verwijst naar het bedrijf achter de bouw van dit station: de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Hinder beperkt
In januari 2025 zijn de werkzaamheden gestart. ProRail verwacht deze in de zomer van 2026 af te ronden. De hinder voor reizigers en omwonenden is beperkt. Er wordt vooral overdag en op werkdagen gewerkt. In de eerste helft van 2025 staan een aantal treinvrije periodes gepland. Dat komt omdat een deel van het werk alleen veilig is uit tevoeren als delen van het spoor buiten gebruik zijn. Tijdens deze periodes wordt dag en nacht doorgewerkt. Dan vertrekken sommige treinen op andere tijden of vanaf een ander perron.