Denken in projecten in plaats van materialen
De bouwmarkten van HORNBACH veroveren langzaam Nederland. Een eigenzinnige en opvallende speler in deze branche met de inmiddels al beroemde kreet: Yippie-jaja-YippieYippie-Yeah! De van oorsprong Duitse bouwmarkt won in 2017 voor de twaalfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is de retailer bij onafhankelijk onderzoek van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. BouwTotaal ging op bezoek bij het hoofdkantoor in Houten: wat is het geheim?
HORNBACH vaart eigen koers
De bouwmarkten van HORNBACH veroveren langzaam Nederland. Een eigenzinnige en opvallende speler in deze branche met de inmiddels al beroemde kreet: Yippie-jaja-YippieYippie-Yeah! De van oorsprong Duitse bouwmarkt won in 2017 voor de twaalfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is de retailer bij onafhankelijk onderzoek van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. BouwTotaal ging op bezoek bij het hoofdkantoor in Houten: wat is het geheim?
“Wij zijn een bouwmarkt die volledig is ingericht op de professionals, waar ook graag consumenten komen”, zegt Hans van Bemmel. “We merken dat consumenten graag inkopen bij een professionele bouwmarkt. Ik noem het altijd het Makro-effect: iedereen wil ook een zakelijk pasje van de Makro om er inkopen te kunnen doen.” Van Bemmel is Hoofd Inkoop en wordt tijdens het gesprek geflankeerd door ProfiAdviseur Dennis van Dongen en Marketingmanager Maarten Post. “Bij ons staat het project voorop, niet het materiaal. Wij stellen dus eerst de vraag als iemand naar een product vraagt: wat wilt u er mee gaan doen? Daarbij zijn alle benodigdheden aanwezig om er tal van projecten mee uit te voeren die wij hebben beschreven (zie kader ‘Projecten’, red.). Per project ziet de professional of doe-het-zelver, welke materialen nodig zijn en welk gereedschap. Hij of zij kan daar doorklikken naar de benodigdheden en die eventueel direct online bestellen. De bestelling kan gratis worden klaargezet op een gewenste vestiging en is vier uur later af te halen. Bezorging op de bouwplaats, op hoogte of werkplek is ook mogelijk.”
Montagepartner
Drie maal per week (vrijdagavond en zaterdag tweemaal) worden er ProjectShows gehouden in de vestigingen. Hierbij wordt een demonstratie gegeven hoe een bepaald project moet worden uitgevoerd, zoals het leggen van groot formaat tegels. De bezoeker kan ook zelf aan de slag. Op de website en in gratis mee te nemen brochures is per project een stappenplan uitgewerkt. Online zijn de stappenplannen als pdf te downloaden en uit te printen. Een handige consument kan zo de werkzaamheden eventueel zelf uitvoeren. Maar voor consumenten die extra hulp nodig hebben, kan HORNBACH ook een montagepartner regelen. Maarten Post legt uit hoe dit werkt: “Wij werken samen met professionals, die samen met de klant een project uitvoeren. Dat zijn bijvoorbeeld gespecialiseerde zzp’ers. Deze montagepartners worden eerst door ons gescreend, waarna we een samenwerking aangaan. De locatie wordt eerst door de montagepartner ingemeten en hij/zij kijkt vervolgens samen met de klant welke materialen nodig zijn. De klant betaalt dus gewoon de winkelprijzen. Wel zo open en eerlijk. HORNBACH verstrekt garantie op het uitgevoerde project.”
Hoe komt de bouwmarkt in contact met de juiste professionals om een montage opdracht uit te voeren? ProfiAdviseur Dennis van Dongen, werkzaam op de vestiging Amsterdam, vertelt dat professionals veelal in de vestigingen zelf worden benaderd: “Wij voelen vaak wel aan of een professional een geschikte montagepartner kan zijn. We vragen dan of men belangstelling heeft. Vervolgen bezoeken we enkele projecten om de kwaliteit te beoordelen. Maar ook de projecten die een montagepartner bij onze klanten uitvoert, inspecteren we. De klant moet immers de zekerheid hebben dat zijn project goed wordt uitgevoerd.”
Inmiddels werkt HORNBACH per vestiging met tientallen montagepartners. “Maar dat mogen er altijd meer worden. Belangstellenden kunnen zich melden bij de ProfiAdviseur in een vestiging in de buurt”, zegt Van Bemmel.
Gereedschap
Goed gereedschap is voor professionals van groot belang. Hiermee wordt namelijk mede de kwaliteit van het werk bepaald, alsmede de benodigde tijd. Ook ergonomie en gezondheid spelen een belangrijke rol. Van Bemmel: “We hebben een breed aanbod aan professioneel gereedschap, in een brede prijsrange.” Volgens Dennis van Dongen is er een duidelijk verschuiving te zien naar accumachines: “Bijna alle machines zijn tegenwoordig op accu verkrijgbaar. Er zijn zelfs zwaardere uitvoeringen met twee accu’s. De prestaties zijn vergelijkbaar met besnoerde machines. Professionals willen echter niet gedwongen worden om meerdere accu’s aan te schaffen voor verschillende systemen bij een merk. Je ziet dan ook dat de accusystemen bij meerdere machines van hetzelfde merk te gebruiken zijn.”
Is er bij de aanschaf ook aandacht voor stofvrij werken? “Jazeker”, knikt Van Dongen. “Wij leveren dan ook alles voor stofvrij werken, inclusief afzuigsystemen. Ik heb de indruk dat de meeste professionals tegenwoordig toch wel doordrongen zijn van het belang van een goede afzuiging.”
ProfiService
Zoals bij veel bouwmaterialenhandelaren gebruikelijk, wordt ook bij HORNBACH de professional in de watten gelegd met de zogenoemde ProfiService. “Naast tijdwinst, efficiency en gemak is een lage prijs een belangrijk argument om voor een bouwmarkt te kiezen. Wij werken niet met acties, spaarkaarten of andere lokkertjes. Wij zeggen gewoon: wij hebben de laagste prijs. Treft een klant ergens anders een product aan met een lagere prijs, dan krijgt hij dat product bij ons voor dezelfde prijs en 10 procent korting voor het melden. Hoe we dat doen? Wij zijn in staat om grootschalig in te kopen en zo dus gunstige prijzen te bedingen. Ook is onze organisatie heel efficiënt, waardoor de overheadkosten laag zijn”, vertelt van Bemmel.
Maar er is meer voordeel te halen. Iedere professional kan een ProfiCard aanvragen, inclusief meerdere kaarten voor collega’s op één account. De professional kan hiermee gebruikmaken van een speciale Profikassa, waardoor hij niet in de rij hoeft te staan. Maarten Post: “Betalen kan hier op rekening. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld ongebruikte materialen tot negentig dagen na aank
oop worden geretourneerd, in plaats van de gebruikelijke dertig dagen. Alle transacties zijn verder online in te zien. Hier treft de professional ook handige maandoverzichten van zijn uitgaven aan. Bij bestelling betaalt men pas bij ontvangst. Geen aanbetaling nodig dus. En bij grote aantallen geldt er een volumevoordeel. Zo hanteren we bijvoorbeeld voordelige pallet- en doosprijzen. Bij het huren van apparatuur is verder geen borg nodig en krijgt men 10 procent korting op de huurprijs van Boels apparatuur. En dan kan de professional, zoals eerder opgemerkt, ook artikelen vooraf bestellen en klaar laten zetten. Tot slot heeft iedere professional een vast contactpersoon bij de ProfiBalie.”
De openingstijden zijn ook aangepast aan de werktijden van de professionals. Om 7:00 uur gaan de deuren open en ze gaan pas om 21:00 uur dicht. Alleen op zaterdag gaat iedere vestiging een uurtje later open en een uurtje eerder dicht. “Ik ben al om 6:15 uur op de zaak om eventuele bestellingen klaar te zetten voor klanten die om 7:00 uur langskomen”, zegt Dennis van Dongen. Geen baan voor uitslapers dus. Maar de professionals waarderen het, want de vraag naar ProfiCards neemt snel toe en het assortiment bouwmaterialen stijgt bovengemiddeld. “Inmiddels zijn het zelfs de middelgrote aannemers die ons weten te vinden. Wij zeggen altijd: jij hoeft geen loods, wij zijn je opslagruimte!”, besluit een tevreden Van Dongen. Zijn telefoon staat inmiddels al weer vol oproepen.
Projecten
HORNBACH maakt onderscheid in dertien hoofdprojecten en de daaronder vallende deelprojecten. De hoofdprojecten zijn:
• Badkamer plannen en inrichten
• Huis verbouwen
• Binnenshuis verbouwen
• Tuin aanleggen
• Tuinhuizen en opbergruimte
• Keuken plannen en inrichten
• Werkplaats inrichten en uitrusten
• Verlichting aanbrengen
• Meubelbouw
• Huisdieren verzorgen
• Wellness voor thuis
• Smart Home
Voorbeeld van deelprojecten, zoals bij Huis verbouwen: Fundering, Metselen, Stucen en pleisteren, Bouwhout, Dakdekken en zolder verbouwen, Huis isoleren, Energie besparen, Schade in huis repareren, Voordeuren, Gevelverven en Kunststof gevelbekleding aanbrengen.
HORNBACH in het kort
HORNBACH opende in 1968 als eerste onderneming in Europa een bouwmarkt gecombineerd met een tuincentrum. Nu zijn er 160 bouwmarkten, verdeelt over Duitsland (99), Nederland, Oostenrijk, Luxemburg, Roemenië, Slowakije, Zweden, Zwitserland en Tsjechië Maar al in 1877 startte Wilhelm Hornbach in het Duitse Landau een bouwmaterialenhandel, met de nadruk op daken, verhardingen en waterdichte afwerkingen, alsmede de uitvoering daarvan. In 1997 opende HORNBACH de eerste vestiging in Nederland in Zaandam. Inmiddels telt Nederland veertien vestigingen. Verdere uitbreiding is voorzien. Opvallend is de enorme omvang va de bouwmarkten: gemiddeld 11.000 m2, met als topper de vestiging in Breda die 20.000 m2 groot is en tevens een Drive-In bevat. Het bedrijf heeft meer dan 2.500 medewerkers in Nederland en het assortiment omvat 120.000 artikelen.