‘Innovate or die’

Artikel delen

“Innovate or die? Denken aan het klimaat is geen keuze meer, maar is een verplichting voor ons allemaal. We moeten op zoek gaan naar nieuwe oplossingen om te kunnen overleven.” Met dit doel voor ogen ontwikkelt Jaga al ruim 50 jaar duurzame binnenklimaatconcepten over de hele wereld op het gebied van koelen, verwarmen en ventileren van gebouwen en woningen. Een aantal Nederlandse mediarelaties kreeg 3 december de kans voor een uniek kijkje achter de schermen in de fabriek van Jaga in Diepenbeek (België).

Hans Keur Fotograaf

De dag werd geopend door Sales Directeur Bert Kriekels. Hij vertelde dat het denken in concepten een belangrijke ontwikkeling is als het gaat om het verduurzamen van een woning: “Als je een auto koopt, koop je ook een volledig concept. Je hoeft geen keuzes te maken per onderdeel van de auto; stoel, bekleding, gordels, et cetera. Het is één geheel. Klimaatbeheersing zou in de toekomst ook zo moeten gaan. Als consument koop je één totaalconcept om te kunnen koelen, ventileren en verwarmen in je woning. Je kan kiezen uit verschillende concepten en naar eigen smaak en budget kiezen uit het beste concept.” Jaga is aangesloten bij een aantal initiatieven, zoals Happy Balance, Urgenda, the FCTR E, HomeQgo en Klimaatmissie Nederland om samen met andere partijen duurzaam wonen toegankelijker te maken.

Producten voor de toekomst

Bert licht toe dat Jaga al jaren bezig is met het klimaat. “Door de klimaatveranderingen zien we de behoefte van alleen verwarmen meer verschuiven naar koelen en ventileren. Er zijn genoeg oplossingen om een woning te verwarmen, maar de echte uitdaging is om oververhitting te voorkomen door de juiste afstemming van ventilatie en koeling.”
De technologische voorsprong van Jaga zit volgens Bert in de lichtgewicht, responsieve en krachtige Low-H₂O warmtewisselaar. Vandaag de dag zijn de producten uitgegroeid tot complete klimaatsystemen voor koeling, ventilatie en verwarming. Bert: “Onze producten zijn lichter en kleiner dan traditionele systemen. Producten met een licht gewicht warmen sneller op en koelen sneller af om oververhitting te voorkomen. En dat kost dus minder energie. Daarnaast maken we gebruik van decentraal verwarmen, koelen of ventileren. Er hoeft niet altijd in elke ruimte dezelfde temperatuur bereikt te worden”

Jaga Experience Lab.

Rondleiding fabriek

Na de lunch ging de dag verder met een rondleiding door de fabriek. Bijzonder is dat sommige machines die hier gebruikt worden, ontworpen zijn door Jaga-medewerkers. Bij het gehele productieproces wordt daarnaast rekening gehouden met het milieu en wordt er cradle-to-cradle geproduceerd, zo ook bij de verpakkingen. De rondleiding eindigde in het Experience Lab. In het lab staan twee identieke testhuizen, zodat elke denkbare oplossing van het binnenklimaat gemeten, getest en ervaren kan worden in een laboratoriumsituatie.
CEO en visionair Jan Kriekels sloot de dag af. Aan de hand van de vijf kernwaarden vertelde hij over de visie van Jaga. Die kernwaarden zijn: Respect nature (verminderen ecologische footprint, biomimicry),
Awake the artist (mooi design creëert positiviteit), Dream a future (toekomst met minder energieverbruik en minder materiaalgebruik), Create emotion (samen nadenken over innovatieve ideeën) en Building bridges (samenwerking met verschillende stakeholders).